Jappos temprament
Okej nu är det många som har pratat om Jappo beteende! Så jag tänker berätta hur det ligger till för att undvika sånna frågor överallt.
Jag fick en lite Rädd kanin i september 2007, månaderna gick och Jappo blev tryggare sen kom hon in i tonåren vid typ 5 månaders ålder sen så började jag skriva lite om det här inne på kif. Sedan så förendrades hon nu vid 6 månaders ålder. Så nu är hon en lugn kanin.
**
Nu är det såhär att jag inte har mått så bra den här veckan,
Jag har bråkat med min låtsas pappa varje dag och varit
hemma från skolan då har jag inte orkat tänka rikdigt eftersom
Jag mått så himlans dåligt så jag bara skriver något även
om jag vet hur fel det är! Jag ursäktar mig så jätte mycket!
Jag vet helt enkelt inte vad jag gör!
**
Mvh Jennie

ok.

Du skrev ju typ för en vecka sen att hon alltid hade varit aggresiv och "sprallig"? Sen skrev du att hon skulle säljas och sen vips 1 dag senare var hon underbar igen? Fastän du skrivit att hon alltid varit aggresiv? Jag förstår inte hur detta hänger ihop, förklara gärna ..

Vissa kanske tolkar det som om hon förändrades bara sådär över en natt . :)

2# Nu ska jag ta min tid och förklara här
Nu är det såhär att jag inte har mått så bra den här veckan,
Jag har bråkat med min låtsas pappa varje dag och varit
hemma från skolan då har jag inte orkat tänka rikdigt eftersom
Jag mått så himlans dåligt så jag bara skriver något även
om jag vet hur fel det är! Jag ursäktar mig så jätte mycket!
Hoppas du fått svar på din fråga.

#4 Så du HAR alltså ljugit ihop allting eller? Förstår fortfarande inte hur man bara kan skriva något som inte har någon som helst verklighetsförankring.

5# Somsagt jag mådde inte bra, jag mådde uselt! Jag skriver bara något då även om jag vet att det är fel :o

#4 Jättebra Jennie! Det är starkt av dig att berätta det här, det är det inte alla som hade vågat!!

#6 Varför låta det gå ut över din kanin? :S Att du ska sälja henne osv? Om det nu, som jag tolkar det, inte är sant.

8# Hon hade dåligt temprament då och jag visste inte att det var tonåren.

#8 om hon nu vräkt ur sig en massa som inte var riktigt sant så kanske det inte var riktigt sant att hon skulle säljas heller ? ?

10# Nej inte det heller…

#10 Det har jag ju fattat.
Det är bra att du berättar det jennie, starkt gjort. :)

Jag tycker iaf att det är super starkt av dig att erkänna det, hoppas du nu inte får en massa skit för det.
Om man får en massa skit när man väl gör rätt (som Jennie gör nu) så vågar man kanske inte göra det rätta nästa gång man råkat göra fel, eller klanta sig helt enkelt.
Jag gissar (rätta mig om jag har fel Jennie) att Jennie var ute efter lite uppmärksamhet eftersom hon uppenbarligen mått väldigt dåligt en tid och det här var ett sätt för henne att få uppmärksamhet på.

Du mådde alltså så dåligt att du hittade på att hon var aggresiv samt satte ut en saluannons? Du kanske borde prata med någon om det? Låter inte särskillt bra ..

15# Nej jag hittade inte på att hon var aggresiv för det var hon, antagligen tonåren men det visste jag inte då.

Men man behöver inte skälla ut Jennie bara för det, allting är inte så lätt. Ibland säger man saker som man inte borde, som Står skrivet här lite var och här.

#16 Var hon aggresiv i 1 dag? Förlåt om jag låter elak men jag vill bara ha alla fakta, då är det lättare att förstå :)

#17 Vem har skällt? Jag frågar bara ..

18# Nejdå du låter inte elak jag förstår varför du vill veta :)
Hon var aggresiv i typ 1 månad
19# Jag tycker absolut inte att du skäller på mig iaf ;) Förstår att detta har varit konstigt..

Men bra att du känner att hon inte är aggressiv längre :)

21# Ja det känns väldigt bra också ;)
Men bara några dagar innan hon var bra och underbar igen frågade du ju mig om du kunde låna min Cedro till Jappo? Jappo är vad jag förstått en lejonkanin? Cedro är en teddydvärgvädur han väger bra mycket mer än Jappo och är bra mycket större än henne, att para henne med en annan ras som desutom är mycket större än henne själv låter inte så förnuftigt. Men det kanske var något du inte heller tänkt igenom? Jag förstår att livet ibland är jobbigt men skriv inte till uppfödare och ställ såna frågor om du inte tänkt igenom det ordentligt för det kan få dig att framstå som oseriös.
Hoppas att allt löser sig med din låtsaspappa och att Jappo verkligen är bättre!

23# Förlåt men det var då jag inte mådde bra 'suck'

#24 Då kanske du ska försöka prata med någon så du mår bra igen? För det låter som om du har haft en blackout eller något. Har själv haft det ^^

Starkt av dig att säga det, skönt att Jappo har blivit lugnare :)

25# Ska prata med mamma sen, har varit alldels hysterisk!
#24 Jaha då förstår jag! Bra att du sa som det var! Hoppas att allt löser sig nu. Jag håller med om att du bör prata med någon om det, det är det bästa man kan göra!
Men du bör fundera över på att verkligen starta uppfödning med Jappo med tanke på hennes temperament, även om hon blivit "bra" igen så skulle det inte vara något temperament jag skulle våga avla på.

28# Det var tonåren ;P Trodde dom blev tonåringar vid typ 8 månaders ålder men det var fel
och vi har löst detta nu vi vet nu hur vi ska göra för att jag ska må bra ;)

'suck' Planerna fungerar inte..
#29 som Tilda säger ärvs tonårsbeteende ned och det är inte så kul att ens köpare ska behöva utstå en jobbig tid med sin kanin, så jobbig att kaninen kanske säljs vidare. Ingen av mina kaniner har haft en jobbig tonårstid, jag har knappt märkt det. Så ta en funderare igen!
Jag håller med Tilda igen :) prata med någon här på kif kanske. Det är så skönt när någon har varit med om något liknande eller har mått dåligt överhuvudtaget och sen blivit bättre!

Synd att du inte mår så bra, men jag tycker inte att du ska använda det som någon ursäkt. Du får stå för sådant du gjort och sagt.

33# Ursäkt? Jag vill ju bara förklara varför jag sagt allt detta.
Jag tycker det är stakrt av dig att berätta. Men jag tycker heller inte att du ska para Jappo eftersom tonårsfasoner ärvs ned. Det var en av anledningarna till varför jag bestämt mig för att inte para Cassie.

25# Hur ska det gå med min uppfödning såfall? ;)

Hoppas verkligen att det blir bättre för dig och du bara är nere i en svacka!
Jag vet precis hur det är att vara helt.. depprimerad eller vad vi ska kalla det. Och jag hoppas innerligt att du får hjälp innan du blir som jag, för jag har verkligen förstört allting nu.
Fattar också dethär med att du kanske vill ha lite uppmärksamhet , osv. Tro mig, jag har säkert gjort samma sak utan att veta om det. Det är inte alltid lätt, började också må dåligt när jag var i din ålder.
Bara att pma eller skriva på msn om du vill snacka! Kram
Hoppas du blir bättre, jag mår sälv inte så bra. det går i perioder för mig och är hemskt. Vissa dagar vill man bara dö.
Dock lite elakt att ta ut det över kaninen, men somsagt uppfattar även jag det som att du vill ha uppmärkamhet.
Prata med någon, det hjälper.
Jag klarar dock inte av att prata med någon om det. Utan håller allt inne och tar ut allt i texter, dikter och sätt vi inte ska prata om. (bla. "lever" jag i en låtsas värd. Kan ligga i sängen stirra rakt upp taget och vara helt okontakt bar.)
Så försök bli bättre nu, det är inte roligt att vara som jag är.. Jag är som två personer.. En som vill dö, och en som vill leva. Det är sjukt jobbigt.. (det lät lite fel^^)
Men vad jag vill säga är att jag inte kan kontrolera mina känslor alls. Och prata med någon och försök lösa det nu.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#38: Oh ja, låtsas värld metoden är den bästa som finns! :)

jag håller med många andra, starkt gjort att våga erkänna hur du mår!!! hoppas det blir bättre, försök prata med någon du litar på om hur du har det så det kan bli bättre. och försök ta situationen som blivit nu som nåt att lära sig av. nästa gång kanske du ska tänka igenom saker en extra gång innan du gör verklighet av det (allt skrivande om jappos humör, till salu-annons osv). man vill ju inte uppfattas som ombytlig och alltför lättvindig som uppfödare! hoppas som sagt du mår bättre snart! :)
Jag kom att tänka på en sak Jennie. Eller kanske lite flera saker ..
1. Har du ens pratat med din mamma och Dan om uppfödning?
2. Har du isf kollat om du får köpa avelsdjur?
3. Ska du verkligen para Jappo med tanke på hennes temperament i tonåren?
4. Får du ens ta en kull på Jappo för din mamma och Dan?
5. Får du behålla unge efter någon kull som du skrivit på hemsidan att du ska göra?
6. För ett tag sedan skrev du att Jappo verkligen inte var någon nybörjarkanin, och nu står det på din hemsida att hon verkligen är det. Jag fattar inte? Även om hon ändrat sig har hon inte blivit bättre nybörjarkanin för det, eftersom hon var jobbig i tonåren..
Hoppas du vill svara på mina frågor. Kan förstå dig om du inte mått bra men nu hoppas jag du tänker innan du skriver något vare sig du mår bra eller ej, så det inte blir krångligt för dig igen=)
#41 Bra skrivet!

Hej allihoppa, jag tycker ni ska sluta tracka Jennie, för hennes val och tankar, dom senaste dagarna har ni sagt till henne om att avlar man på en aggro hona så ärvs det ner mm, och jag tror hon har förstått det ni har skrivit, och inte hela kanin.ifokus behöver skriva om det.
Är det verkligen erat problem att lägga sig i vad Jennie vill göra med sin kanin och planerar? Jag tycker inte ni ska lägga er i andras tankar och planer om de inte bett om det.
Ni kan skriva tips? som till en början, att berätta att tillex kaninens temprament ärvs ner på avkommor, men ni behöver inte bryta ut i en värsta diskution om detta och gå på henne!
Lika så om hon får ha kull eller inte, det kan hon ta upp själv med sin familj, och var inte så himla misstänksamma och negativa!

håller med #43…..
Vad jobbigt :/
Kan inte vara roligt att bråka med sin låtsaspappa hela tiden.
Ett tips? till dig som gärna vill visa upp din fina Jappo och berätta vad du har planerat för din framtid kan göra såhär (jag brukar själv göra så).
Om du känner att du får någon ba idé, som t. ex att du vill ha en uppfödning. Skriv ner allt på papper!
Planera, ta upp fördelar och nackdelar, vilken avelshane ska användas, hur ska du få plats osv.
Sedan när du tycker att du kommit fram till en bra lösning med något så kan du skriva här så får vi säga bu eller bra.
Men jag har en fråga, får du ha fler kaniner för dina föräldrar eller inte?
(styvpappans svar räknar vi bort, han kan säga vad han vill;P)
Ok

46# Mamma har sagt kanske ;)
#48 Vill du svara på mina frågor också ? =) Jag skrev det absolut inte för att vara negativ eller dum, utan bara att jag undrar hur det egentligen ligger till. Det kanske hjälper dig att tänka efter lite också?(:

1. Har du ens pratat med din mamma och Dan om uppfödning?
Ja det har jag gjort
2. Har du isf kollat om du får köpa avelsdjur?
Mamma har sagt kanske
3. Ska du verkligen para Jappo med tanke på hennes temperament i tonåren?
Om jag köper avelsdjur så får Jappo vara kel kanin.
4. Får du ens ta en kull på Jappo för din mamma och Dan?
Ja det får jag
5. Får du behålla unge efter någon kull som du skrivit på hemsidan att du ska göra?
Jag har skrivit Kanske så ja Kanske
6. För ett tag sedan skrev du att Jappo verkligen inte var någon nybörjarkanin, och nu står det på din hemsida att hon verkligen är det. Jag fattar inte? Även om hon ändrat sig har hon inte blivit bättre nybörjarkanin för det, eftersom hon var jobbig i tonåren..
Hon är verkligen en nybörjar kanin nu efter tonåren

Såhär har jag börjat tänka ;)
Köper 1-3 avelsdjur vid 1 köp en lejonhuvad hane vid 2 köp en lejonhuvad hona och en hon teddydvärgvädur vid 3 köp 2 lejonhuvade hona och hane 1 teddydvärgvädur hona
Köper 1 två fackare och bygger 1 två fackare då har jag 4 burar
Köper 4 kompostgaller och innehåll till hagen
Köper en massa mat som räcker länge
Hur får jag råd?
Sparar pengar i 1 år och köper inget annat än använd bara saker till kaninerna.
Har du tid?
Jag sitter endast vid datorn i minst 2 timmar per dag men helst 1 tim eller mindre
Det blir inga mer djur Jennie!
Om jag först visar att jag klarar detta med 1 kanin (Jappo) i ett år, Så borde jag väll få? Och detta är om 1 år.
#50 **Tack för att du svarade på frågorna.
**Undrar bara över fråga 6.. Jappo kan inte vara en nybörjarkanin med tanke på hennes beteende i tonåren. NU kan hon vara hur go som helst, men för det är hon ingen nybörjarkanin. En kanin kan inte först vara en icke nybörarkanin och sedan en nybörjarkanin, eftersom den då har varit svår att handskas med, och därför inte passat till nybörjare. Har lite svårt att förklara hur jag tänker med det där men hoppas du förstår vad jag syftar på.

52# Det var faktiskt jag som inte mådde så bra och hittade på lite somsagt..
Förresten så har jag glömt säga en sak :o
Jag satt här och tänkte efter har Jappo varit elak? Jag tänkte och tänkte och sen så kom jag på, Nej hon har väll ändå inte vart elak?! Och nej det har hon inte varit! 'skämmas för vad jag sagt'
#53 Mår du inte bra nu heller då? För du skrev ju nu att "Hon är verkligen en nybörjar kanin nu efter tonåren"
Hahaha jag måste ju erkänna att denna tråd låter lite små komisk x) (A)

54# Nej faktiskt inte.
#56 Syftade mest på det du skrivit.
Observera nu att Jennie förklarar varför hon betett sig som hon gjort. Tycker verkligen att ni ska ta det lungt och sluta diskutera. Bakom dendär användaren sitter en människa som har känslor och som tar åt sig.
Förstår ni inte att det också är jobbigt att vara på ett forum där väldigt många hackar på en? Det gör ju att man bara börjar må mer dåligt. KIF är ju annars en väldigt bra och informationsrik sajt, eller hur? Det ska väl ändå inte förstöras?
Ni som diskuterar, om och om igen, med Jennie har tydliggjort era åsikter mer än väl, och ni behöver inte "tjata" mer. Det hjälper inte.
Dessutom så är det viktigt att försöka hålla sig till trådens ursprungliga ämne, har ofta sett att Jennies trådar spårar ut till något helt annat. I vanliga fall skulle jag råda er till att ta sånt via PM, men jag tycker inte att ni ska "hacka" mer på Jennie överhuvudtaget, varken i trådar eller i PM. Åtminstonde inte när det gäller Jappo, aveln osv. För där har alla som sagt tydliggjort sina åsikter.
Innan jag får svar om att "det är fritt att ha åsikter" så vill jag återigen påpeka att ni HAR fört fram era åsikter. Och det finns inget som säger att ni ska tjata i stort sett varenda av Jennies trådar om det. Då börjar det faktiskt bli regelbrott, det är inte tillåtet att "Skriva elaka, kränkande eller nedvärderande kommentarer." (Skrivreglerna) Och det är faktiskt vad det är, det blir elaka kränkande nedvärderande kommentarer tillslut. Kommer detta att fortsätta så blir det att vi skickar ut varningar till samtliga som är "aktiva" i att diskutera med Jennie om just denna fråga.
(Man kan bli avstängd från KIF antingen permanent eller tillfälligt beroende på orsak. Men man får alltid 1-2 varningar innan.)
Att disskutera med Jennie om andra saker är okej, så länge det inte handlar om just detta. Med Jappo och allt.
Innebörden med detta inlägg är inte riktat till alla medlemmar, men det är värt att tänkas på även för er andra!
KIF Crew

Återigen - vem har diskuterat? Om man skriver något som kan vara svårt att förstå om man själv inte mått på det viset, är det klart man ställer frågor! Jag ser verkligen inte någon diskussion överhuvudtaget, utan bara frågor och svar om varför Jennie har skrivit som hon skrivit.
#58 Bra skrivet!!
#59: Se det som ett oändligt och helt meningslöst tjatande då. I nästan alla Jennies trådar, oavsett vad de handlade om från början. Det är inte okej och det är inte roligt eller trevligt för någon. Folk håller sig inte till ämnet utan glider iväg och fortsätter tjata om detta, nästan konstant. Allas åsikter är som sagt framförda, säkert 10 gånger vardera. The message är framme nu.
Tina
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#61 Men vad har alla hennes gamla trådar med denna att göra? Jag ser varken tjat eller diskussion i denna tråd, utan bara frågor om det hon berättat, och det får man inte heller fråga om eller?
#62: Alla hennes gamla trådar har med denna att göra, mycket eftersom denna tråd är ett resultat av de gamla trådarna där folk vägrat släppa dessa saker och bara fortsatt och fortsatt och fortsatt vilket har lett till att hon måste förklara sig. Igen. Om vi inte säger ifrån nu tror vi det bara kommer fortsätta, i alla fall så länge alla orkar påpeka allt vad jennie gör och om jappos beteende. Någon gång måste man sätta stopp och vi väljer att göra det nu.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#63 Okej.

Jag tycket det va mycket starkt att dig att säga det Jennie!!
jag tycker att det är bra att du vägar berätta vrf du har skrivit allt -^^
Ojojoj, bäst att jag inte ens börjar diskutera….

Jennie, gå till skolkuratorn eller någon? Hon/han har en utbildning inom ämnet och kan få fram vart skon klämmer, det kanske inte din mamma kan, även om hon är ett bra stöd! Om du mår dåligt psykiskt så måste du sätta stopp nu, och inte låta det gå längre än nödvändigt, du är för ung för sånt här!
Hoppas det löser sig med allting. Och starkt gjort av dig att våga berätta och stå för vad du har gjort och sagt!

#58 Bra skrivet! :)

jag tycker iallafall att det var bra av henne att berätta varför hon har varit lite "konstig".
Även om jag också förstår de andra som har frågor m.m, fast alla kanske inte måste hoppa på henne ändå…
Lycka till Jennie!

Jag tycker vi låser denna tråd,

Jennie vill bara säga att du är stark! Du är välkommen att pm:a mig när du vill om du känner att du behöver stöd eller hjälp!

Skicka ett pm så kan du få min mailadress
Ojojoj….

#74 Ojojoj?
Jag tycker bara att det är så tjafsigt och jobbigt i Jennies trådar, jag har abssolut inget emot att folk diskuterar, det gör även jag. Kan dock inte låta bli att sucka när jag ser ännu en "tjafs" tråd.
Håller med #76.
Jag tycker oxå vi låser den här tråden, den är ju jättegammal!

Jepp lås tråden ;) den är urgammal!
Då låser jag tråden :)