Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1832 ggr
[Kaninfluff]
0

Läs, du som är djurvän...

Jag har bestämt mej, jag ska bli vegeterian. Om du läser här nedanför så förstår du nog varför. Jag ska bli en mycket bättre människa från och med nu, för jag vill inte att mina barn /barn barn/ djur ska få ett helvete och inte få uppleva naturens under. VI MÅSTE GÖRA NÅGONTING mot det här, växthus effekten och allt djurplågeri och svält. Gör som jag, bli medlem på www.wwf.se, bli fadder åt en isbjörn, eller varför inte en tiger eller späckhuggare? Snälla, tänk lite, jag tror inte du skulle vilja uppleva något så fruktansvärt som dom stackars djuren. Läs hela texten här nedan så är du snäll, och sprid detta vidare till alla du känner.

gå in på www.djurensratt.se och protestera mot det där jävla får-plågeriet i australien!!

Varje år dödas omkring 75 miljoner djur inom det svenska lantbruket. Inte nog med det, omkring 5 miljarder fiskar får sätta livet till i Sverige varje år. I de moderna djurfabrikerna är djurens miljöer onaturliga och stressande. Den hårda aveln har gjort många djur extremt snabbväxande, men också sjuka. I samband med djurtransporter skadas och dödas tiotusentals individer varje år. De flesta djur slutar sina dagar på stora, skrämmande fabriksslakterier där personalen arbetar under hård tidspress och inte tar någon hänsyn till de enskilda djuren. Resultatet är ett fruktansvärt lidande för ett oräkneligt antal djur.

Korna, kalvarna och tjurarna
I Bregottreklamen gör korna inte annat än idylliskt betar tillsammans med sina kalvar på gröna ängar. Sanningen är att kalven för det mesta tas från kon strax efter födseln, vilket leder till saknad och sorg hos båda djuren. Detta görs för att kons mjölk ska säljas till människor istället för att ges till kalven. Under vinterhalvåret står de flesta kor i Sverige uppbundna inomhus och kan bara stå upp eller ligga ner på samma fläck. De som inte är uppbundna går lösa inomhus. Efter 4-5 år anses mjölkkon "utsliten" och dödas i förtid. 65 procent av nötköttet som köps kommer från mjölkkorna och deras hankalvar.

Grisarna
Varje år dödas cirka 3 miljoner grisar i Sverige. 99 procent av dessa lever hela sina liv inomhus. Många ser solljus för första och enda gången när slaktbilen kommer för att köra dem till slakteriet. Hangrisarna kastreras strax efter födseln, utan bedövning. De små griskultingarna skiljs från sin mamma vid en onaturligt tidig ålder. Boxarna är trånga och grisarna saknar ofta strö. De svenska grisarna får inte utlopp för sina naturliga behov av att böka, undersöka och röra på sig.

Hönorna
Av Sveriges drygt 6 miljoner hönor lever över en tredjedel fortfarande i små burar där de knappt har utrymme att sträcka ut vingarna. De tillåtna burarna i Sverige är så kallade modifierade burar. De innehåller sandbad, rede och sittpinne. Det låter kanske trevligt, men buren är fortfarande liten och hönornas behov av att kunna röra på sig har helt ignorerats. Av de hönor som slipper burarna, får de flesta leva hela sina liv helt inomhus och i svår trängsel. Varje år kläcks också 5 miljoner tuppkycklingar. Eftersom de inte producerar några ägg så betraktas de som olönsamma och mals ner levande strax efter kläckningen.

Kycklingarna
Kycklingkött har blivit populär och billig mat. Men kycklingarna har fått betala dyrt för det låga priset i frysdisken. De kläcks i maskiner och får aldrig träffa sin mamma. De små kycklingarna växer så snabbt att benen i många fall inte orkar bära den tunga kroppen. Kycklingarna växer upp i stallar där över 30 000 individer kan trängas ihop. De tvingas gå och ligga i sin egen avföring hela livet. Efter bara 35 dagar är det dags för slakt. Tiotusentals fåglar dör redan under slakttransporterna. På slakteriet hängs kycklingarna upp och ned i fötterna vid fullt medvetande. Sedan släpas deras huvuden genom ett elektriskt vattenbad, avsett att bedöva, innan halsen skärs av i en maskin. Varje år dödas 70 miljoner kycklingar enbart i Sverige.

Fiskarna
Många människor har svårt att identifiera sig med fiskar. Kanske är det för att de saknar ansiktsuttryck och lever i vattnet där vi sällan ser dem. Men forskning har visat att fiskar precis som andra djur kan känna smärta och lida. Trots det utsätts de regelbundet för svårt lidande. De fångas på krokar för "nöjes" skull, de kläms i fiskebåtarnas nät och kvävs till döds när de dras upp i luften. Hanteringen och slaktmetoderna på "fiskodlingarna" är också mycket plågsamma för fiskarna. I Sverige dödas varje år omkring 5 miljarder fiskar. Man pratar dock ofta om fiskar i kilo, inte om antal individer. Det säger en del om synen på fiskar.

För miljöns och andra människors skull
"Det är väl min ensak om jag äter kött?" Ja, så kan man förstås tänka - om man inte bryr sig om att djuren dör. Men samtidigt inte. Det är nämligen inte bara djurens liv det handlar om. Ditt val av mat påverkar många fler människor än du kan ana - faktiskt hela vår jord. Ta vattnet som ett exempel. Färskvatten är en av vår tids stora miljö- och överlevnadsfrågor. Ungefär en miljard människor saknar tillgång till färskt dricksvatten. Samtidigt innebär köttproduktionen ett enormt slöseri med denna viktiga bristvara. Köttätandet är också en stor energitjuv. I studien "Vegan, vegetarian, allätare" från Sveriges Lantbruksuniversitet (1997) visade det sig att vegankosten var den mest energisnåla kosten. Vegankosten:

medförde de lägsta utsläppen av metan, ammoniak och kväve.
krävde minst energi att framställa (nötkött kräver 15 gånger mer energi än baljväxter).
använde knappt hälften av åkermarkarealen jämfört med blandkosten (1 000 m² istället för 2 300 m² per person).
Visste du att:

Djuruppfödningen bidrar med 18 procent av växthusgasutsläppen? Det är mer än vad hela transportsektorn, inklusive flyget, bidrar till.
Sojabönor är mycket näringsrika baljväxter som kan användas till många vegetariska produkter. Men istället för att livnära människor används 80 procent av all världens soja idag till att föda upp djur till köttproduktion.
I USA används 70 procent av all odlad majs till djurfoder, liksom 66 procent av Sveriges spannmål. År 2004 importerades dessutom 293 000 ton sojabönor för att användas till djurfoder.
Det krävs mer än fem gånger så mycket vatten för att producera ett kilo kött jämfört med ett kilo vegetabilier.
Jordbruket och djuruppfödningen är två av de största källorna till kväveutsläpp i Sverige. Kväveutsläppen medför övergödning av våra sjöar och vattendrag. Övergödningen leder till fiskdöd och förstörda havs- och sjöbottnar.
Bakterier som blir resistenta mot antibiotika är huvudsakligen ett resultat av antibiotikaanvändningen i djurindustrin. Förhållandena i dagens djurfabriker ökar dramatiskt riskerna för att virus och bakterier ska sprida sig mellan djur och människor.
Sanningen är enkel: Varje gång du väljer bort falukorven och istället tar sojakorven räddar du inte bara djurliv. Du räddar också en bit av jorden och frigör vatten, energi, odlingsmark och mat till människor som har ett desperat överlevnadsbehov. Något att fundera på!

Somliga är oroliga över att våra landskap skulle växa igen om vi inte längre åt kött eftersom betesdjuren då skulle försvinna. Men enligt Sveriges Lantbruksuniversitet skulle köttkonsumtionen kunna minska med 75-80 procent utan att upprätthållandet av de naturliga betesmarkerna behövde äventyras. Och det finns andra sätt att lösa problemet. Redan nu jobbar djur som landskapsvårdare. De får kost och logi mot att de betar av landskapet - utan att behöva slaktas efter några månader. Nästan alla grisar föds upp inomhus i trånga stallar. Det leder inte bara till lidande för djuren - koncentrationen ger även miljöproblem.

För din egen hälsas skull
Forskningen visar att vegetarisk mat är bra för hälsan. Veganer och vegetarianer är mindre drabbade av övervikt/fetma, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer. Deras livslängd är några år längre än den genomsnittlige blandkostarens.

"Vegetarianer har den bästa kosthållniingen. De har den lägsta frekvensen av hjärt- och kärlsjukdomar av alla grupper i landet."
William Castelli, läkare och chef för Framingham Health Study, en av de största och längsta epidemiologiska studierna över kostvanor och hjärtsjukdomar någonsin

"Det finns mängder av vinster att göra med en vegetarisk kost. Argumenten för dem är odiskutabla."
Michael Sjöström, MD, chef för Enheten för preventiv näringslära på Karolinska Insitutet

WingsofDestiny
0

Låter som ett bra val. Jag är vegitarian redan. Tänk bara på att du måste börja äta tabletter som innehåller fisklever olja osv för att få i dig det nödvändiga. Smakar helvete och dem är skit stora men man lär sig ;).

Taci
0

Orkade inte läsa allt, men det är bra att du är stark, står på dig o gör det du tycker är rätt! :)

[Kaninfluff]
0

1# jag äter redan såna :) jag tycker att dom är goda juh xD

2# tack :)

Nilam
0

Jag är djurvän, men jag tänker inte bli vegetarian. Vi är allätare, vi äter kött. DOCK, äter vi för mycket kött och för lite grönt!

Jennie104
0

Jag har funderat på att bli vegitarian många gånger men jag ska nog välja att bli vegitarian.

Men jag komemr fortsätta äta kebab kött och korv

Feliciaa
0

Jag får inte bli vegetarian, men ibland försöker jag äta mindre kött :)

[Kaninfluff]
0

5# ja, asså man behöver ju inte sluta äta kött helt, jag tror inte att jag klarar av det

[Kaninfluff]
0

6# way to go :)

Jennie104
0

7# Inte jag heller

PaaatyPalm
0

jag vågar inte läsa xD

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Kaninfluff]
0

10# jag började nästan gråta när jag läste :/

MarHai
0

Jag tänker inte bli vegitarian.
I de slakterier jag har varit och hälsat på är det oerhört seriöst. Djuren behandlas mycket väl hela tiden.

Jag har inget emot ni som är vegitarianer/veganer. Min syster är det, och flera av mina vänner.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jennie104
0
WingsofDestiny
0

bror också på vad man räknar till kött. Fisk, kykling, skaldjur och så brukar inte räknas till kött.

PaaatyPalm
0

#11 ok xD, tror jag skippar att läsa den ^^

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Kaninfluff]
0

12# tänk på, att det finns slakterier över hela världen, där djuren behandlas fruktansvärt.

13# tack <3

14# Nej, men dom är ändå levande varelser som känner smärta.

MarHai
0

Ja, men nu tänker jag på Sverige. Äter mest bara svenskt kravmärkt kött.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Kaninfluff]
0

17# det är jättebra! önskar att alla gjorde det…

Nilam
0

#12 Nej, jag tycker inte heller att det är fel att vara det. Jag vill bara inte vara det själv. :P

[Kaninfluff]
0

Asså, man behöver ju inte sluta äta allt kött, vilt kan man ju äta, de djuren har inte plågats, dom har levt i det fria ju.

Kristall
0

Jag väljer oftast att inte äta kött, t.ex. i skolan och så, och på restauranger äter jag gärna "vegetariskt". Men hemma äter jag gärna vilt o så, mycket godare också. :) Så jag har inga planer på att bli veg.
Så får man ju jättegoda sallader och efterrätter av grönsaker och frukter också ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Kaninfluff]
0

#21 ah, precis ;)

Taci
0

#5, du kan väl inte vara en vegetarian som äter kebab, kött o korv ? ^^ ^^ Hur går det ihop?

emmsaaan
0

Jag skulle inte bli vegetarian eftersom att jag är underviktig och har inte alls ork att göra så mycket. Men skulle verkligen vilja bli!

Clariiz
0

Jag är vegetarian och har varit det länge :).
Jag har inga planer på att äta kött heller, för det första hatar jag mat i överhuvudtaget och äter inte speciellt mycket.
Jag kommer ihåg hur kött och sådant smakar, men längtar knappast efter att äta det.

Jag äter INGET som har levt. (visst växter åså) sedan endast ägg från höns som är frigånede utomhus. Och väljer gärna veganska produkter (tex. margarin gjort på växter osv.)

Vegan skulle jag vilja bli, men jag skulle förmodligen inte leva länge om jag blev det. Jag äter dåligt och har redan näringsbrist, slutar jag äta det lilla näringsrika jag får i mig (jag klarar inte av att äta piller osv. dock äter jag "mitt val vegetarian" tabletter när jag orkar)skulle min kropp nog rasa ihop då jag redan känner av det nu.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Emeliek
0

jag är också vegetarian sen en tid tillbaka och varje månad då jag ska göra mina inköp för månaden går jag runt i varje mataffär i stan på jakt efter "färdiga" saker att laga till t ex hälsans kök osv bara det att det finns så jäkla lite, förut hade de nuggets här upp men nu har de bara korvar, burgare, filéer, färs, tomat och ost grejjer och så vegetariska köttbullar.. *muttrar* och det enda färdiga man kan köpa och ha på jobbet är canneo… vad det nu heter!

helt värdelöst!

Hatasallad
0

Hade tänkt å argumentera lite. En del fakta stämmer inte alls!

"Korna, kalvarna och tjurarna
I Bregottreklamen gör korna inte annat än idylliskt betar tillsammans med sina kalvar på gröna ängar. Sanningen är att kalven för det mesta tas från kon strax efter födseln, vilket leder till saknad och sorg hos båda djuren. Detta görs för att kons mjölk ska säljas till människor istället för att ges till kalven. Under vinterhalvåret står de flesta kor i Sverige uppbundna inomhus och kan bara stå upp eller ligga ner på samma fläck. De som inte är uppbundna går lösa inomhus. Efter 4-5 år anses mjölkkon "utsliten" och dödas i förtid. 65 procent av nötköttet som köps kommer från mjölkkorna och deras hankalvar."

Tja, hankalvar är tjurkalvar menar du nog ^^

Och nej, det blir ingen sorg och saknad hos kon och kalven. För de hinner inte skapa sitt band mellan mamma och unge. Det tar ca 3 dar för att skapa band mellan ko och kalv. Det är vetenskapligt bevisat också….

Den första mjölken, råmjölk får kalven. Så den säljs inte till människor, inte så länge kalven tål mjölk. Visserligen fryser vi in råmjölk (om kalven har dött eller det har blivit mycket råmjölk) för om det kommer andra kalvar som behöver den eller göra något gott med den.

Och, ja, det finns uppbundna stall. Men nu är det förbjudet att bygga nya stallar med uppbundet. Och det är lag på att man måste ha djuren ute när det är sommar. Ja, jag tycker det är skit med uppbundet ;)

Så länge kon producerar mjölk så får hon vara kvar i produktionen. Men sen kan det hända andra grejer med, som skador eller sjukdomar till exempel. 

Clariiz
0

#26; Jag lever på qourn bitar, och qourn filéer. Och såklart qourn färs^^. Fast tillagat på olika vis. Sen pannkaka å scones ibland också.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Emeliek
0

#28 ja det gör jag med, i alla fall på det lilla utbud som finns men jag lagar mycket egen mat också just på grund av att det finns så jäkla lite variationer att köpa på affär.

i alla fall här uppe! på vår ica affär här där jag bor finns det typ tre olika saker att välja på om man är vegetarian, så jag åker hellre in till stan 5 mil dit och 5 mil tillbaka och handlar där finns det kanske 6 rätter att välja på.

Thumper-KG
0

Jaa, det gör vi! Vi blir alla vegitarianer, så får alla köttproducenter gå i konkurs och alla underleverantörer, restuarangrörelsen skiter vi i, åt helvete med den stackars diskaren som är ordblind och äntligen fick ett jobb.

Spanmålsproduktionen skjuter i höjden, och likaså tillverkningen av konstgödsel(vi har ju inget riktigt gödsel då vi inte har några djur), och så leder övergödslingen till mera försurade vattendrag och skogsdöd, algblommningen känner inga gränser av övergödningen utan blommar på och kväver alllt levande i haven, så slipper vi fiskoljan också, men det gör inget för vi är djurvänner, och som sådana äter vi inte kött….*suck*

LJfoto
0

Visst, djuren kanske behandlas bra på vissa slakterier, men de förlorar ändå sitt liv.  Skulle någon döda en människa och äta upp så skulle det ju vara helt förfärligt det är ju hemskt så kan man ju inte göra? men vad är det för skillnad på djur och männiksor? alla är PRECIS lika mkt värda, bara att vi människor tror att vi är så mycket mer värda och så himla mycket bättre än djuren. Vem har gett oss rätt till att döda djuren? Lika fel som det är att döda en människa, lika fel är det att döda ett djur. Så tycker jag. Vi ska inte äta våra vänner.

Wiizy
0

Tänker iaf inte bli det… :/

Thumper-KG
0

#31:

O.T: Efter "syndafallet" så har GUD gett människan rätten att döda och äta djur(dock inte blodet, för det är hans).

Som svar på förfrågan…

Källa: Bibeln.

LJfoto
0

#32: det är ju ens eget val, men så tycker iaf jag :)

#33: Jag tror inte på gud….

BlackTear
0

^#33: Gud? ;P Han finns inte.

Om alla skulle sluta äta kött skulle det inte direkt funka bra heller.. Vad ska vi göra med alla djur då? Vi håller ju redan på att förstöra alla skogar bara för att vi ska få nya hus osv,osv. Om vi slutar slakta/döda djur så kommer det i framtiden springa djur överallt.
Därimot håller jag med om att man ska slakta "smärtfritt", och försöker själv bara köpa svenskt kött.

LJfoto
0

#35 men vi behöver ju inte försöta så mkt skog egentligen…men vi människor vill ha allt perfekt…

det är ju bra att du försöker att bra köpa svenskt kött iaf :) sen tkr jag också att om man ska döda djuren så ska man ta hand om allt av djuret. det är ju liksom helt sjukt att dom dödar ett djur för köttets skulle och ett för pälsens..oftast flår man levande djur ist för att skjuta eller avliva dom för man vill inte skada pälsen….

BlackTear
0

#36: Jag vet, men tror knappast att vi kommer sluta med att förstöra skogar/ängar.
Ja, självklart ska man ta vara på allt! :)

LJfoto
0

#36, nej tyvärr tror jag inte det heller,..

psyko
0

Är redan vegeterian och kan rekomendera andra att bli det! Nu för tiden säljer de vegetarisk mat som ser ut smakar exakt som kött, kyckling och andra rätter. Jag brukar lura mina föräldrar genom att laga vegetarisk mat och sedan fråga dem om kycklinggrytan var god, och de tycker de. När jag säger att det inte är kyckling blir de jätteförvånade…

Man behöver inte bli helt vegeterian, bara man inte äter kött 3 ggr om dagen… En gång i veckan skulle jag tycka var helt ok. Människor är inte byggda för att äta så mycket kött!

Vissa slakterier kanske är vänliga mot djuren (det är ändå aldrig rätt att döda en annan levande varelse), men vissa är rent bedrövliga!

#30 Oooj stackars bönder som går i konkurs för att de inte kan döda sina djur…

Taci
0

#39, jag tror inte bönder är just bönder för att de "vill döda sina djur". Många, många är precis lika mkt djurvänner som du o jag (ja, så kan man faktiskt säga.).

BlackTear
0

Självklart är inte folk bönder för att "yay nu får vi döda djur"? ;s

SoffanIsSmiling
0

ja tycker det är okej att äta kött men jag förstår också dom som inte tycker det

Highlandertess
0

Jag respekterar vegetarianer! Tycker det är starkt att göra ett sådant val och klara det. Men jag själv har ingen önskan att bli vegetarian. Jag undrar varför en del (obs! inte alla) vegetarianer inte kan respektera oss som valt att äta kött? Det finns andra val man kan göra för att hjälpa miljön och djuren. Bl.a. så finns ekologiska produkter, man kan köpa närproducerat etc. Sedan så finns det nog en hel del köttätare som bidrar till att hjälpa WWF och liknande organisationer. Jag gör det och jag tror inte jag är ensam :-) Så jag hoppas att man kan sluta bråka och istället försöka förstå varandra.

Thumper-KG
0

Människan är ett rovdjur, och rovdjur är ALLÄTARE, precis som björnar, grisar, getingar o.s.v.

De individer som inte klarar att leva i sin biologiska roll, saknar något på nåt ställe, och har för mycket av nåt annat(på ett annat ställe), hursomhelst så är de inte i balans med sig själv i kropp och själ.

psyko
0

Nej, även om bönderna inte gillar att döda sina djur så gör de faktist det. Jag skulle ALDRIG medvetet döda ett djur, även om jag skulle gå i konkurs och hamna på gatan.
Om alla skulle protestera mot att man dödade (mördade i mina ögon) så mkt djur varje dag skulle det ske en radikal förändring.
Tänk om alla skulle sluta köpa kött från affären?

Visst är vi i grunden köttätare, men saken är att vi klarar oss precis lika bra utan kött. Många av de människor som blivit över 100 år har varit vegeterianer…

Jag respekterar de som inte är vegeterianer. Jag tycker att det är helt okej att man äter kött (nu gör inte jag det)….ibland.
Man kan ha det som festmåltid, men inte inta det dagligen.

Clariiz
0

En tanke bara som slog mig.
Varför ska vi människor få döda djur? Visst människan är ett rovdjur precos som Lejonet (Lejonet dödar också för köttetsskull). Men då kan väll vi människor leva på samma villkor som djuren? Vill du ha kött till middag, gå ut och jaga, bit djuret i strupen tills den kvävs, sen är det bara att börja smaska! Eller ja.. Jaga själv! Ta en pistol eller spjut eller något. Om vi nu är rovDJUR kan vi väll vara som ett också.

Hur ofta ser vi Lejon föda upp Zebror till mat?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Creation
0

Har varit veg hela livet, dock råkat få i mig kött av skolan några ggr(typ fem) och köpt några produkter som vi trott varit vegetariska, men som visade sig inte vara det(typ tre).
Har också hela livet varit ett lite skumt barn. Inte druckit mjölk, inte ätit ost(inte förrän jag var tio år), inte ätit varken frukt eller grönsaker, ätit ägg på påsk och julafton och i stort sett bara ätit kolhydrater(potatis, pasta, ris, bröd) med keso hela livet + att jag är vegetarian. xP

Dricker fortfarande inget annat än vatten(tandläkarna gillar det iaf), äter inte ägg så ofta(men definitivt oftare än förut), äter apelsin, äpple och de flesta grönsaker och har ett mycket vidare "matförråd" än tidigare. Äter nästan all veggomat nuförtiden! Ett riktigt framsteg, efter att ha varit otroligt kräsen i typ 11-12 år innan dess! :)

Jag kommer ihåg vilken makt jag hade :P Ingen fröken kunde minsann tvinga mig till något! I flera timmar kunde jag sitta i matsalen och vänta på att fröken skulle ge upp. Mohahah… jag var verkligen ett envist barn. x)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Thumper-KG
0

#46: Det var så innan "äganderätt" och "valuta" kom med i bilden. Stenåldersfolket jagade mat för dagen.

Även om lejon är rovdjur, så är de inte "allätare", d.v.s. de äter inte as som människan, hyenor m.fl. De äter endast nyfällda djur.

Människan har ett "medvetande", vilket inte något djur har, därför kan de inte omsätta tanke till handling, kan alltså inte planera en existens. Ang. varför de inte föder upp Zebror.

flikkan
0

Är "halvvegitarian" Äter inte fisk (bara fiskpinnar ibland) jag äter inte stek det anser jag är onödigt kött… Men fett… Taskigt mot djuren tycker JAG. Men sedan äter jag andra köttsaker som tex köttbullar….. Men jag äälskar mina djur ändå <3 

Och visst det är grymt som vissa gör när dom slaktar djur

Creation
0

#49 :/ Naee… skulle nog inte kalla dig halvveg om du äter köttbullar(o antagligen hamburgare?)… det är ju trots allt djur du äter då. Det finns vissa som kallar sig helveg när de är som veg, förutom att de äter fisk. :/ Det kallar jag halvveg i enstaka fall. Fiskar har väl också hjärta och hjärna som andra djur, varför ska inte de räknas?

Antingen är man veg eller så är man inte. Så tycker jag iaf.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

stellina
0

BRA! Jag har varit vegetarian i 10 år och det känns bra. Den plåga vi utsätter djuren för är skamlig. Frågan är om man kan kalla sig djurvän när man trycker i sig hamburgare från plågade djur eller håller djur i bur?

flikkan
0

#51 Stellina vaför svarar du inte i din andra tråd?

Frihetens
0

#51 Det är klart man kan!? Vad får dig att ifrågasätta det överhuvudtaget? Sålänge man ser till att man äter Svenskt, kravmärkt kött gynnar man ju inte de slakterier där djuren plågas.

Och din "djur-i-bur" diskussion pågår för fullt HÄR. Men du verkar inte vilja diskutera där tydligen?

eveluss
0

har sett hur hemskt en del djur behandlas innan de slaktas, hur de levande blir insläpande i någon maskin som presade kon på värkligen hemst vis! Har läst långa texter och repotage och det gör värkligen ont i hjärtat på mig! Önskar att alla djur skulle få ha rätt till ett normalt liv bestående av att få gå i hagar och beta och hönsen ska få vara ute i hönsgårdar. Är det inte lag på det? :O

Tyvärr skulle jag inte klara mig utan kött, mår väldigt dåligt och börjar blöda lätt. Näsblod varje dag! "/ så jag skulle inte klara av att bli vegetarian för jag behöver värkligen näringen!