Könsmogen !
Hur gammal är en kanin när dom är könsmogna
en del blir könsmogna vid 4 månader andra runt 8 men man drar väll gränsen runt 8 månader eller har jag fel ….?
Beror lite på ras och individ.
Men generellt sett säger man att små raser blir könsmogna vid ungefär 4 månaders ålder och sen senare och senare ju större rasen är.
Fast sen blir ju vissa individer könsmogna tidigare eller senare.
när kan man para dom ?
#3: Beror på vad du har för ras?

Det känns som att Mulle blev känsmogen idag :S
han är 11 månader nu, och innan har han vart helt lugn och inte förändrats alls. Helt plötsligt idag när jag skulle ta hans matskål för att fylla på med pellets så hoppade han fram och bet mej så det började blöda >.<
#4 Renrasig Löwen
#5 så har min redan börjat ! han är lite mer än 2 månader :)
#6: Inte tidigare än 7 månader anser jag, helst vänta till 8-9 månader.
#5 Låter som om han är i tonåren, då kan de även bli lite revirbenägna & inte tillåta att man gör vad som helst i deras bur. Förhoppningsvis går det över :)
ska jag para honan när hon är 8 månader om jag köper nån ?
som är renrasig löwen ?

#9 Låter bra. Men det bästa är att vänta och verkligen lära känna honan innan man parar. Finns så många som köper honor och parar samma dag de blir 6 månader (vilket enligt mig är för tidigt). Och även de som köper in vuxna honor och parar dem redan samma vecka de fått hem dem. Vädligt klantigt och själviskt enligt mig. Man ska ta sig tid att lära känna kaninen. Kaninungarna ärver ju trots allt sitt temperament från sina föräldratr.

melwin dök på min arm idag och började jucka för glatta livet! eh… han är 10 veckor! är inte det lite för tidigt?
#11 men dom övar sig tror jag min hane satte på min kompis hane !
#11: Han kan ju blivit tidigt könsmogen, eller så handlar det helt enkelt om uppvisande av dominans. =P
#12: I det fallet tror jag det handlade om dominansbeteende.

Övar?..
Hm, skulle snarare säga att han är kåt ^^
På våran lokala zooaffär sa tjejen som arbetar där att kaninerna blir könsmogna redan vid 12 veckors ålder, så efter det måste man sära på systrar och bröder i en kull eftersom de är ALLDELES för unga för att få ungar då.
#15 Duktigt av henne, precis så ska man göra eftersom att de kan bli könsmogna då.
- Mvh Emma

jag har märkt detta att om jag kliar honom på bröstet så börjar han jucka…hm..