Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1133 ggr
Mikaela_B
0

Uppfödare se hit!

Hejsan, jag går mina sista 2 månader nu på gymnasiet och studenten närmar sig snabbt med ynka 9 veckor kvar i skolan, detta betyder också att jag måste bli klar med mitt projektarbete och detta handlar om kaninbursbygge då vi har byggt upp nya burar till kaninerna som vi har på skolan. Jag läser djurvård i Göteborg så vi har några djurarter på skolan och kanin är en av dom.

Nu behöver jag hitta minst 5 kaninuppfödare som vill ställa upp och svara på några frågor kring kaninämnet och burar just. Finns det fler där ute som vill vara med så får ni gärna svara! Blir glad om någon överhuvudtaget svarar på frågorna.

När ni svarat på frågorna så får ni gärna skriva med erat uppfödarnamn, erat namn + efternamn, ålder och i vilket område/stad ni bor i. Om ni har en bild som representerar eran uppfödning ex en kanin eller liknande så får ni gärna skicka med det också om jag får lov att använda den så klart.

Denna information kommer enbart att finnas i min skriftliga raport för projektarbetet som jag sedan får tillbaka, så det är ingen information som blir ofentlig eller delas ut till någon på något sätt utan informationen osv stannar hos mig, dock skall ju lärarna bedömma mitt arbete. För dom som vill veta vad informationen används till!

Tacksam för all hjälp jag kan få och hoppas att ni vill svara på frågorna.

• Vad kräver en kanin till burinredning för att den skall trivas?
  • Är det något speciellt man skall tänka på när man inreder en kaninbur?
  • Vad är det viktigaste att tänka på när man skall bygga en bur själv?
  • Finns det någon lack/färg som förebygger att kiss inte tränger in i trämaterialet som ej är giftigt?
  • Är det något speciellt material man INTE skall använda när man bygger burar själva?
  • Bygger du dina burar själv?
  • Hur länge har du fött upp kaniner?
  • Vad föder du upp för ras/er?

www.blueberryhedgehogs.com

[Niike]
0

Lycka till! :)

Mikaela_B
0

tack så mycket… =)

PatriciaM
0

Ninjas kaniner, Patricia Modén snart 19år, bor utanför sjöbo.

• Vad kräver en kanin till burinredning för att den skall trivas?

• Den kräver inte så värst mycket den nöjer sig med mycket halm som den kan gräva runt i.

• Är det något speciellt man skall tänka på när man inreder en kaninbur?
    att det inte är vassa kanter på sakerna, och att kolla om kanin kan fastna i det (om det är ett hål tex).

• Vad är det viktigaste att tänka på när man skall bygga en bur själv?
    _att det inte är några spirkar/skruvar som sticker uit någonstans, och att man ska bygga stort!
    _

• Finns det någon lack/färg som förebygger att kiss inte tränger in i trämaterialet som ej är giftigt?
    Kallasfalt är giftig i flytande form men när den torkat ordentligt så är den giftfri och den klarar kiss väldigt bra!

• Är det något speciellt material man INTE skall använda när man bygger burar själva?
    _Impregnerat virke är giftigt och kaninen kan dö om den gnager på det!
    _

• Bygger du dina burar själv?_
    några har jag byggt själv.
    _

• Hur länge har du fött upp kaniner?
    håller på att starta en uppfödning så jag har inte riktigt kommit igång Flört

• Vad föder du upp för ras/er?
    Jag kommer föda upp Dvärgvädur fuchs och vanlig, Tysk jätte scheck och Lilla Chinchilla.

Hoppas det blev bra Glad

Mikaela_B
0

#3 har du någon bild på någon av dina kaniner eller någon som representerar din uppfödning? Hade vart kul om du hade kunnat maila en till mig iallafall! så ser de lite bättre ut på arbetet och på varje sida som uppfödarna får i arbetet. En bild piffar upp mkt =)

Maila till: Goteborgsuppfodning@hotmail.com

[Niike]
0

Jag vet inte om det är själva intervjuen med uppfödarna du är ute efter, infon dom ger eller både och, men jag tänkte bara tillägga att det är lag på att det ska finnas hus och/eller sitthylla i buren:)

WingsofDestiny
0

#5 hur gör man med kaniner som bor enbart i en Hage då?
ska dem också ha hus? och hitta ett hus till en Belgisk Hare kanske inte är det lättaste ;).

KvirrZ
0

#6 Ja, det ska alltid finnas där dom bor.

- Mvh Emma

WingsofDestiny
0

#7 ska jag då bygga ett riktigt hus åt henne eftersom hon är så fasligt stor. Just nu har hon enbart en stor kartong bäddat med halm som hon älskar att vara i (hon är rumsren så hon kissar inte i den eller bajsar). Duger en kartong kanske?

WingsofDestiny
0

Min måsis har inget hus eller någon hylla eftersom hans bur har en sluttning på gallret går det inte in en hylla eller ett hus i hans bur däremot ligger det en fillt över ena halvan av buren som bildar ett litet tak som ett hus.

MarHai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kräver en kanin till burinredning för att den skall trivas? 
Mycket halm att böka och gräva runt i, en gren att ganga på uppskattas!

Är det något speciellt man skall tänka på när man inreder en kaninbur?
Att se till att det inte finns något som kaninen kan skada sig på. Buren får inte vara målad invändigt med en färg som är giftig för kaninen. 

Vad är det viktigaste att tänka på när man skall bygga en bur själv?
Att se till att buren håller måtten. Bygg gärna större än minimåtten.

Finns det någon lack/färg som förebygger att kiss inte tränger in i trämaterialet som ej är giftigt?
Kallasfalt är populärt att ha i botten på buren.

Är det något speciellt material man INTE skall använda när man bygger burar själva?
Virke som är imprengerade med medel som är giftiga. Kolla upp vad det är för virke innan du köper.

Bygger du dina burar själv?
Ja, jag och min far bygger tillsammans.

Hur länge har du fött upp kaniner?
Renrasiga kaniner har jag fött upp sen 2004.

**Vad föder du upp för ras/er?
**Holländsk kanin i olika färger.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Niike]
0

#8 Annars kanske du kan ha en hylla? Det är ju till för att kaninen ska ha något att sitta på, och ta skydd under.

Mikaela_B
0

#5 Jo jag vet att dom skall ha hus =) Det första som vi gjorde innan vi startade bygget osv va att ta reda på vad jordbruksverket kräver ang kaninhållningen och va dom skall ha=) så hus finns det allt och burarna följer lagmåtten dock är dom större men men. Bättre de än för små.

#10 tack för dina svar! =)

Ingen mer som vill svara??