Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 609 ggr
WingsofDestiny
0

Hinderhoppning

Nu har Daisy gjort mig helt förvånad. Hon är intresserad av att hoppa hinder och hoppar över hinder på kommando utan koppel. Hindret är våran soffa för tillfället men bara den är 40 cm hög och det hoppar hon över gallant och tycker det är jätte kul, beröm får hon av mig och ställer sig då på baktassarna och buffar med nosen på min hand.

Nu till frågan.

Kan man tävla i Kaninhoppning med en Belgisk hare?
Rasen är ju ingen hoppkanin men hon tycks tycka det är oerhört kul.

Elina.
0

Självklart kan man tävla med belgiska harar i hoppning, alla raser får tävla i hoppning.

WingsofDestiny
0

måste inte en belgisk hare hålla sig till en viss klass med en viss höjd på hindren eftersom dem är så pass stora och hoppar oerhört högt?

[chriistina]
0

#2 Nejdå, de får tävla i samma klass som alla andra kaniner med samma regler och höjder :)
Man har inga speciella klasser inom denna sport, alla olika raser och korsningar mot varandra. Sen klassar de du upp sig olika snabbt beroende på kapasitet och vilja.

WingsofDestiny
0

ok, ja båda mina kaniner kan ju redan hoppa 40 cm i höjd, ena utan koppel andra med men jag vill få upp dem i högre höjd. 40 cm är så fjuttigt =D.

[chriistina]
0

#4 Tänk bara på om du ska tävla att många kaniner som hoppar högt hemma börjar då slarva på lägre höjder på tävlingar och river då fast de är så duktiga.
Brukar du hoppa över hinder och flera i rad? de är lite annat än soffor.
Men kul du har en så duktig kanin :)

WingsofDestiny
0

#5 jo ibland stannar dem upp här hemma också. Jag brukar låna en kompis kaninhinder när jag hoppar med Måsis och du brukar det stå 6 stycken i rad och han hoppar över dem gallant utan några problem men ibland kan han tappa fokuseringen och intressera sig för sakerna som finns runt omkring sedan är ju också nackdelen med honom att han inte är kastrerad och oerhört skvättig, blir han nervös så skvätter han.

Daisy har än så länge enbart använt soffan och hon hoppar över den fram och tillbaka utan att jag äns säger till. Jag hade enbert planer på att ställa ut henne men det tycks bli både utställning och Kaninhoppning för hennes del =D.