Bli kaninuppfödare
Hej!
Jag är en tjej på snart 18 år som har massor av frågor ang. att bli kaninuppfödare.
Jag har haft kanin sedan jag var 7 år, (dock endast kaniner frå djuraffärer) men nu vill jag köpa renrasiga som jag kan ställa ut och avla på!
Har valt ras och färg nu och kom fram till dvärg vädur zobel/siames och madagaskar..
Vad behöver jag nu göra?
bygga burar, köpa uppfödarnummer, köpa kaniner, märktång, bli medlem i skaf, bli medlem i en kaninavelsförening.. och vad mer? skriv gärna vad det kostar också!
Ni som är uppfödare och har en mindra uppfödning, kanske sådär 5-10 vuxna djur, vad betalar ni ungefär i månaden för pellets, hö, halm osv?
Hej!
Ja, först och främst ska du bli medlem i SKAF. Sen köpa uppfödarnummer.
Bygga burar är ett bra tips? att göra innan du skaffar in kaninerna. ^^
Kostnad är svårt att säga, då priserna varierar mycket på allt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Det är lte beroende på var du bor, eller rättare sagt vilken förening du vill vara medlem i.
Märktång kan du vänta med, då det är på: G att förbjuda märkning av kaniner i Sverige.
Är du medlem i en seriös förening, så kan du köpa både foder, hö mm. där, och även få hjälp med märkningen(iaf så får medlemmar det i vår förening).
Burar är svårare, eftersom man kan bygga på olika sätt och med olika material
Tipps: Läs uppfödarartiklarna här på Kanin iFokus, och googla lite om "Kaninburar", räcker inte det så kan du kolla på min sida också, under "Din kanin". Thumper KG
#2 tack ska du ha!Har faktiskt varit inne på din sida flera gånger innan :) . Jag bor lite utanför Malmö, och vi har både stor trädgård och ett stort förråd och jag hade planerat att ha kaninerna i förrådet. Pappa får gratis playwood på sitt jobb så vi tänkte bygga någon flerfacksbur snart
Jag är inte medlem i någon förening än.

Du har fått 2 bra svar redan så jag säger bara lycka till! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Är det du som är fd PRO_anders?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
tack ciss :D är du också uppfödare eller?

#5 Det är hans kaniner iaf :)

#6: Nix, det är jag inte. :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
ang. Foder till kaniner!
Det är svårt att säga va kostnaderna hamnar på! det beror dels på vad man har för foder (många foder har olika priser) och var man köper samma gäller hö o halm.
själv har jag tillgång till halm hemmifrån! hö har jag köpt på en hästgård o de kostade ca 300:- för 10 balar på ca 10-12 kg mina kaniner har alltid fri tillgång till hö och äter ca 2 balar i månaden alltså ca 24 kg! jag har just nu 10 vuxna kaniner! tillägg att det går åt mer då du har ungar o digivande honor då dom ska ha fri tillgång till även pellets och givetvis även hö!
visste ni!?:
Om man köper 10 balar hö på häsgård ligger de runt 300:-
köper du samma mängd hö (som 10 balar) fast i en djuraffär! får du räkna med att det kostar 6000:-
en otrolig skilldnad! :O
#9:Vilken skillnad!!
Med vänlig hälsning,
Jenny

#5 Ja de är han :P

#3: Då ska du absolut gå med i vår förening, så får du all hjälp du kan behöva…Arlövs KAF
#5: Jopp…så är det.
Smb.rp 100 g kg/ts (70-140)
Energi. 10,1-11,3 MJ = Bra analysvärde på hö.
Jag köpte hö tidigare av en hästgård, men efter analys av det så köper jag numera allt mitt hö via föreningen, en bal åt gången så det inte hinner bli alltför torrt hos mig. Och det höet är grönt, prima kvalité. 55:-/bal.
Måste man inte bedrivit Avel i 3 år innan man kan få ett uppfödar nummer och registrera sin uppfödning?

#13: Nej!
Registrera namnet på sin uppfödning, JA!
Köpa uppfödarnummer, NEJ!