För snabb viktnedgång?
jag undrar om detta är en för snabb viktnedgång för en MKT överviktig kanin:
9/3 vägde han : 2 168gram
12/3 (idag) vägde han: 2 091gram
alltså: 77 gram minus på typ 3 dagar?
han motioneras ca 1h-1,5h per dag antingen ute i koppel (då han är mer aktiv) eller på golvet..
har givetvis fri tillgång på hö&vatten, håller på att vänja honom vid grönsaker, han har troligen fått fri tillgång på pellets innan, nu får han ca 1msk om dagen, är det för lite när han är van vid mkt?
tacksam för alla svar så att vi kan få en hälsosam viktnedgång!
Man ska ju aldrig banta de för snabbt. De är inte nyttig. Men vill man ha ner de rätt snabbt så är bara hö + vatten det bästa. Och sen någon grönsak ibland. Sen såklart Motion också.
Att bara ge han 1msk pellets nu fast han fått fritillgång innan är ingen fara. Håller du bara koll på vikten och du ser han rasar för snabbt kan du ju bara öka det och rasar han inget så tar du bort pelletsen helt.
jag skulle gissa på att hans ideal vikt ligger på 1400 - 1500gram, är då 77gram på 3 dagar FÖR snabbt eller lagom?
tack för svaret #1 *puttar & hoppas på fler bra tips*

Putt ^^
ingen som vet?
Du tror inte att det är fel på din våg?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#7 den fungerar alldeles utmärkt till allt annat jag väger iaf.. visserligen är han det tyngsta som jag provat med.. men den ska ju ta minst 3 kg (eller var det 4.. minns inte)..
max 3 kg var det visst vågen skulle klara.. men han väger ju inte 3? kanske är han för tung för vågen ändå?
men vi har ju vägt paket som är tyngre än han på samma våg utan problem iallafall…
#9 problemet med kaniner är att de aldrig är helt stilla. Så de kan visa olika beroende på hur de sitter och så.
Jag brukar aldrig väga mina utan jag känner på ryggen m.m. ist hur de känns. Min hona som nyss e nerbantad tog de flera månader för att gå ner rätt lite. Så om du vill gå efter hur mycket den väger å väg den max varannan vecka, jag tror inte det syns någon större skillnad på bara ett par dagar.
#10 ok! då ska jag göra så.. tänkte mest på att eftersom det verkar viktigt att de inte går ner för snabbt så kanske det var bra att hålla stenkoll på det hela *s* men han har ju mkt att ta av iallafall!