Alla ungarna....
… har löst bajs.. Dom äter pellets och verkar inte dia längre, dom dricker vatten som vanliga kaniner. Men problemet är att ALLA kaninungarna har löst bajs.. Så det fastnar i deras päls så man blir tvungen att klippa bort :/. Vad ska jag göra?
Du kanske ska byta pellets? Min kompis som fick en kanin av mig, och häromdagen ringde hon till mig och sa att han hade fått diarré, och då bytte hon pellets, eller ja, efter 3 dagar men sedan hon bytte pellets har det blivit bättre :) Men detta låter svårt… Man kan ju inte ta bort pelletsen för att ungarna behöver den maten :S
Du bör inte göra som ovanstående skrivit. Dina ungar är alldeles för små för att de ska må bra av ett foderbyte, det lär göra magarna desto mer lösare.
Har du gett dem grönsaker eller liknande eftersom de är lösa?

#1 - Nån sa att ja inte skulle byta pellets.. Men ja kan ju försöka(?)

#2 -Hmm, bara äpple hitils.. Fast de ger ja inte dom så ofta , kanske två gånger i veckan nu när dom är så små..
Nej, byta pellets när ungarna är så små är absolut inte att rekomendera.
Kaniners magar är fruktansvärt känsliga. Därför får de ofta diarré.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Du kan kanske övergå långsamt till någon annan pellets?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Som jag tidigare skrivit och MarHai är det inte bra att byta foder när ungarna är så pass små. Det är inte fodret de reagerar på.
#4 När jag har smått kan mina bli det också när jag testar att ge dem annan mat än pellets. De är ju som sagt väldigt känsliga i magarna. Det bästa är att köra på hö + vatten + pellets. Om några dagar skulle jag tro att magarna är som de ska igen.

Okeej.. Kommer inte Tindra (mamman) bli hungrig då?