Nä, det tror jag inte.
Jag tror inte att kaninerna blir särskilt tjocka av morot, nej. Mina kaniner får en morotsbit varje morgon, lagom stor bit, och de går inte upp i vikten för det. Därimot märker jag att kvalitén på höet gör jättemycket för deras ätning och då vikt!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Det tror jag inte.
Speciellt inte som jag hört vissa uppfödare som kör "morotsdiet" (hö+morötter) när kaninerna behöver gå ner i vikt.
Tydligen väldigt effektivt. =)
Nej, jag tror inte att en morot gör så mkt, det är ju nyttigt.
Vad äter kaninen mer som kan göra att hon blir rundare då? :P
#5 inget utöver det hon brukar få.. men hon blir väl helt enkelt bara rundare.. kanske har nåt med åldern att göra^^

#6 Skulle också tro att det har med åldern att göra snarare än att hon får morot varje dag. Hon kanske gör av med mindre enrgi nu bara.
#6 aa, det är nog ingen fara med en extra morot, det brukar mina oxå få. :)
#7 okej.. fast hon får lika mkt Motion, om inte mer, och springer typ lika mycket som alltid. Speciellt nu när hon har sitt nya offer att jaga! Hehe, men det är nog bara åldern.. hon är ju snart 7 år :)
#9 Nog för att det säkert skulle kunna vara åldern, men jag har kaniner som helt plötsligt kan börja gå upp lite, och det är vissa tillfällen då en höbal är annan kvalité än den som jag hade veckan innan.. Både den att kaninen kanske gillar höet, och vill äta MER av det, men också det att en annan bal kan ju ha mycket mer energi och tillskott än det tidigare ex. Så det kanske är en förklaring :)? då är baaara Motion hjälpen.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Det finns mycket socker i morötter…
#11 .. Men även vitaminer!

#12: Tror inte en kanin blir tjock av vitaminer…men socker…

Min kanin får en liten morotsbit varje dag, och det har han inte blivit tjockare av.
Nej, det tror jag inte. Det är bara nyttigt ^^

Det är väl mängden morot det hänger på om de ska bli tjocka av det?

Mina kaniner får mycket morot, och de är inte ett dugg tjocka
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag tror inte att det är moroten som påverkar det, kanske är det som andra säger höet? (hehe nu menar jag inte att du ska ge mindre hö)
Men det är väl bra att han går upp i vikt istället för att gå ner nu när han är så gammal? =)

jag har läst att kaniner kan bli tjocka av morot? men självklart så är dte ju inte farligt att ge lite liksom men de ska nog inte ha allt för mycket? jag ger inte mina kaniner jättemkt iaf,..jag har hört det från flera olika ställen att detta ska stämma? men man vet ju oftast själv vad som är bäst för sin egen kanin. Sen vet jag ju inte helt säkert om detta stämmer, men jag tror det och det ligger ju en poäng i det där med socker… Vi människor blir ju inte tjocka av morot, men våra kroppar är ju inte alls byggda som kaninernas..

Mina delar på en morot varje dag och dom är inte feta tycker jag. Men jag har också läst nån gång för länge sen att kaniner faktiskt kan bli tjocka av morot pga deras speciella ämnesomsättning. (Det har säkert med sockret att göra.) Har letat som en galning på nätet men inte hittat det igen.
Tror däremot att höet kan påverka vikten som andra redan nämnt. Tycker jag märker det också att vissa leveranser smakar godare och då äter dom massor med hö och blir aningens rundare, sen blir det en påse mindre gott hö som dom äter mindre av och så blir dom smala igen…

Ge lagom så blir den nog inte tjock :P

på djursjukhuset sa dem att det finns massor av socker i morötter så det e nog inte bra att ge för mycket
fick veta var det va förut^^ Bigggles äter Rabbfor, så tänkte börja ge Rufsan det också.. så hade givit henne hälften det och hälften hennes vanliga mat (i tron att det var vanligt pellets). Fick sedan veta att det är "gödningspellets" >.< Så nu får hon bara vanliga men Big får fortfarande Rabbfor, eftersom han e en jätte. Rufsan verkar minska lite i hull, känns det som :)