Lösbajs
Som rubriken lyder, så har Oboy haft lösbajs ett tag. Ibland skiter han 1-3 cm stora klumpar kladdigt bajs, och jag undrar vad jag ska göra för att motarbeta detta.
En nära kaninvän tyckte jag kunde pröva byta pellets, även om han inte reagerat såhär förut på den pelletsen han har (Carrier). Hon erbjöd mig också att få låna av deras pellets (Lottie) så jag kan byta och kolla om det blir bättre. Och jag vet att man bara ska byta lite åt gången, tillslut mer och mer.
Jag började för ca en vecka sedan att ge honom lite, lite grönsaker på kvällen. Typ en gurkbit och lite sallad. Men jag slutade med det eftersom han blev såhär lös. Senast han sket löst var igår, och imorse när jag skulle hämta in honom från buren så hade han en stooor klump mitt på golvet i buren.
Vad ska jag göra?
Jag skulle inte rekomendera att byta pellets, jag tror inte det är pelletsen som gör att han är lös i magen och att byta nu när han är lös i magen gör saken bara värre då kaniner har känsliga magar.
Du ska bara ge pellets, hö och vatten. Inga grönsaker. Om det inte hjälper så ger du bara hö och vatten tills magen stabiliserat sig igen.

#1: Okej, tack så mycket. Kan försöka dra ner lite på pelletsen också, han har fri tillgång.
Du ska nog ta och kontakta veterinär.
Not your mom, not your milk.

#3: Jaså? Vad tror du det kan vara?
#3 Det tror jag inte är nödvändigt. De lär ge samma råd som jag gett. Inte mycket en veterinär kan göra åt en orolig mage :)
#2 Ja gör som jag skrev. Ja fri tillgång skulle jag inte ge honom, minska på det rejält nu när han är lös i magen. Du ska se att det blir bättre inom några dagar bara. Mina kan också bli det ibland men det ordnar sig alltid.

#5: Okej, tack så hemskt mycket! ^^

Ge ingen pellets alls, låt honom få bara ha vatten & hö ett tag. Då bör det gå över.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Min dvv hade så en gång i januari.Vi tog in honom och gav han endast vatten och hö.Hade hört att man ska ge tehoBakt då,så jag gjorde det med en spruta.Han drack lite,sen la vi ner honom i transoprtburen fylld av friskt hö.Nästa dag var han normal,bajsade normalt.
Med vänlig hälsning,
Jenny

ge bara vatten och hö ett par månader och om det inte blir bättre kontakta veterinär och rådgör.
byt defenetivt inte pellets utan uteslut det helt från kosten. och som någon skrev inga grönsaker, utan bara vatten och hö!
sedan kan du köpa en medicinspruta (eller vad det kallas) och ge proviva, jag tycker det är lättast med en sån spruta för då vet man hur mycket kaninen får i sig. jag brukar använda blåbär om bajset är extra löst för blåbär kan motverka diarré.
ge honom kamomill te =) läste det nånstans!

Okej, då tar jag bort pelletsen helt.
Och det där med spruta vet jag ju inte hur man gör och var man köper, och enligt vissa kan jag ju skippa det, så jag ska pröva med enbart hö och vatten ett tag, då.
tack så hemskt mycket!
#12 Ja gör så. Lycka till! Berätta hur det gått sen :)

det där med sprutan rekomenderas direkt då man ringer veterinärer i alla fall alla här uppe både från distriktarna och sjukhuset.
givetvis så ska man inte mata på som en tok utan börja med några milliliter och öka på, provivan hjälper till att rätta till tarmfloran och jag använder den på alla mina djur typ, leopold hade diarré för kanske två-tre månader sedan och han fick proviva direkt (han ÄLSKAR och blir helt till sig då jag plockar fram sprutan), även min magsårshund får proviva varje dag, efter att ena ungen dog häromdagen så ville min vet att jag skulle börja med proviva på resten av ungarna för att hålla magen i form.
jag brukar använda blåbär för det är lite stoppande.
man köper bara en vanlig sån där dos-spruta på apoteket (alltså inte en sån med nål, om någon nu möjligen missuppfattade villken sorts spruta) man behöver inte använda spruta eg utan man kan bara hälla upp proviva eller liknande men jag tycker det är bra att se hur mycket de får i sig!
Här säger de i alla fall att man ska utesluta all mat och endast ge hö och vatten då alla kaniner inte tål proviva.
Helt OT men… Jag har själv en hund som jag fick rådet att ge proviva och det blev otroligt mycket värre, hon både kräktes och bajset rann ut hela tiden… Efter det blev det vätskeersättning och spciellt foder innan magen blev bättre.
Så jag tycker man ska göra det man kan innan man tar till saker man aldrig testat innan. Hö+ vatten har alltid fungerat under mina sexton år med kanin. Men gör det inte det kan man ju testa provia, men det är inget jag skulle göra först.
Jag kom på ett bra tips? jag fick av en av mina kaniners uppfödare. Det ska finnas något slags pulver att köpa hos veterinären som man tydligen ska ge i vattnet, det ska stabilisera magen och är väldigt effektivt enligt henne. Jag har själv aldrig testat det.
Jag gav Tehobakt till min dvv hane då han hade lös mage,bara det i spruta,hö,vatten i ett dygn,sen blev han normal.Hörde det av en uppfödare här i trakten.TehoBakt köpte vi från apoteket.
Med vänlig hälsning,
Jenny
#16 Vad är det för nåt? Någon slags medicin?
#17;Ja,tror nog att det finns i Sverige,eftersom det står både på finska och svenska.Det
Med vänlig hälsning,
Jenny