Fia? ..
.. Jag vet inte hur jag ska göra med den damen..
Hon är ofta väldigt revirskyddande, så hon hugger/nafsar/attackerar handen när man sträcker in den. Tar man det lugnt brukar det gå bra, men man kan knappt klappa henne för att hon gör utfall ibland.
Pga. detta har hon också blivit ganska skygg, då hon är svår att få upp från buren. Så fort man öppnar skuttar hon iväg och sätter sig under sitthyllan. Känns tråkigt att behöva gå in i buren och försöka få ut henne därifrån.
Ibland är hon mysig och man kan klappa henne utan problem, och då sitter hon där och verkligen njuter. Hon tycker även om att ligga på rygg och bli kliad i pannan ibland.
Känns som att jag har lagt ner hur mycket tid som helst på att försöka få henne tamare och inte så revirskyddande. Men det går inte framåt direkt.
Hur ska jag göra? Fortsätta som det är nu, sälja, eller avliva? Funderade på att sterilisera, men det är hon väl för gammal för. Känns grymt tråkigt att fortsätta som det är, hon är ju inte direkt trevlig att ha och göra med. Men avliva känns verkligen grymt, då hon kan vara så go ibland. Sälja, tveksamt.. Hon behöver isf verkligen någon som kan ta sig an henne, eller går med på att ha en bitsk och jobbig kanin..
Har ni några tips? eller tyckanden som kan hjälpa mig?
/Maja

Hur gammal är hon?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#1 Hon fyller 6 år i år. Är lite osäker då hon jag köpte henne av inte hade någon exakt koll på födelsedatum, men -02 är hon iaf född.

Har hon alltid varit såhär?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#3 Nej, inte lika mycket. Tror jag köpte henne -05.. Då var hon snäll har jag för mig, sen började hon attackera då & då, sen blev det värre, och nu har hon varit i det här "stadiet" ganska länge, typ något år.. :(

Jag har exakt samma problem med min Molle. Han är som du beskriver att Fia är. Har också funderat på hur jag ska göra med honom eftersom det har gått så långt att han hugger mig så det börjar blöda och det är verkligen inge kul med en sådan kanin tycker jag.
Men vad jag har märkt så attackerar han mig endast för att jag luktat annan hane och att han då har kännt sig osäker för när jag precis har duschat håller han inte på på samma sätt.
Kan det vara något liknande med Fia att hona inte gillar Alpha? Men de brukar väl gå tillsammans i rasthagen och det?
#5 De har gått tillsammans innan, men Fia var dock likadan då. Så det kan inte bero på det.

#6: Jaså okej, då vet jag nog inte vad det kan bero på.. Ingen som har tappat henne när någon har lyft upp henne?
Ojoj, detta låter ju inte så bra :S Jag tror inte att någon skulle vela ha en bitsk kanin som keldjur, så det är nog ingen bra idé att försöka sälja henne, men att avliva henne är ju grymt taskigt … eller det beror ju på hur bitsk hon är, om hon verkligen vill skada dig och verkligen hatar dig finns det nog inte mycket mer att göra (kanske).. Eller så kanske en mer erfaren peron ska ta henne.. Men jag tror nog att du är väldigt erfaren.. När Sissi attackarar mig brukar jag ta upp henne i nackskinnet och samtidigt hålla henne under rumpan. Det låter inte så taskigt för det är ju så många håller sina kaniner, men Sissi är inte så van vid det och ja^^ Men ibland så struntar jag i henne då, och eftersom att hon är väldigt svartsjuk så går jag ifrån henne (som hon inte vill på sätt och vis) och börjar gosa med Starlight, för då hoppar hon runt i buren som en galning och vill också pussas <3 Men hur brukar du göra när hon är sådär otrevlig mot dig? För man kan ju inte bara låta kaninen göra så… :S
#7 Nix, inte när hon bott hos mig. Skulle isånafall vara om hon råkat ut för det, eller något annat läskigt, hos sin förra ägare ..
#8 Jag straffar aldrig mina kaniner på något vis, de lär sig inte bättre för det tycker jag. När hon gör så försöker jag hålla kvar handen, dock är det väldigt svårt kan jag säga. Tycker det är väldigt obehagligt. Jag vet ju inte direkt om hon hatar mig^^ Hon har ju ingen anledning att göra det om man säger så .. Tror bara det är för hon är så himla revirskyddande, tyvärr.
Okej :S Sissi brukar ånga sig på studsen, men det är ju olika med alla kaniner. Men det "straffet" jag gör är ju inte heller något vidare skadande heller :P Men Fia kanske bara är så.. Vissa gamla tanter (människor) blir också så, de bara är sura och går runt som citroner hela tiden :P
#11 Ja, jag förstår mig inte riktigt på henne. Hon har ju inte direkt ett roligt liv när hon beter sig så heller.. :S
Det verkar som att du har en skum kanin :S xD Prova att ha en dag tillsammans med henne och försök att visa att du verkligen tycker om henne (som jag tror att du gör dåe).. Ta upp henne från buren och sätt dig någon annanstans med henne, långt ifrån buren, inte en mil då utan kanske 5 m ifrån buren för att då har hon inget att försvara. Klappa henne lite och prata lite med henne. Sen, om det går, så kan du ju kanske gå ut med henne i sele, så blir hon kanske glad? Om hon inte tycker om sele så kan du kanske sätte ut henne i hagen?
#13 Så många gånger jag har försökt med det! Har gått omkring med henne i famnen och gosat med henne, tagit det lugnt, gett henne något gott, låtit henne skutta i rasthagen som hon älskar och bara suttit och kliat henne i pannan.. Jag förstår ingenting! Hon har inte blivit bättre även att jag har "tränat" med henne i, vad kan det vara.. 1 år? =/
putt, andra synpunkter? Hur skulle ni göra? :/
Hmm.. svårt.. Min hona har som tur var förbättrats otroligt mycket då jag har tränat med henne varje dag.. Nu attakerar hon eller bits aldrig. Men jag har helt enkelt lyft henne varje dag och struntat i då hon attakerat så att hon helt enkelt gett sig.. Men det verkar inte funka för dig :/
#16 Vad bra att det löst sig för dig. Nej, det går inte så bra:( Hon kanske inte litar på mig tillräckligt? Dock är det ju konstigt, då jag tränat med henne så himla mycket.. :/
#17 Du kan ju testa bara sitta i hennes bur (den är väl stor nog att sitta i?) i några timmar per dag, så stilla som möjligt, inte lyfta upp henne eller något sådant. Hon kanske börjar lita på dig mer då? jag vet inte… Om du kanske har någon god grönsak som du ger henne någon gång då hon kommer fram till dig..
#18 Det ska jag testa, tack för tipset!
#19 bara kul att man kan hjälpa, om det nu funkar, håller tummarna! :)
#20 Hoppas det =)

Teqla var också en "surkärring" när jag fick henne. Ibland mycket kelig men ibland begravde hon tänderna i mina fötter och vrister om jag kom för nära när det inte passade henne.
Hon kastrerades när hon var 6,5 år på rekommendation av veterinären. Jag litade på vettens omdöme och det gick också bra. Nu är dom sura minerna borta och Teqla är en lugn och harmonisk dam på 8,5 numera.
#22 Känns som det är större risk att sterilisera en äldre hona .. Och våran vett är inte bäst på smådjur direkt :/

Det är det antagligen. Ville bara berätta att det kan gå bra med än äldre också och om ditt alternativ var att ta bort henne så kan det kanske vara värt risken med sterilisering om du kan få en gosigare tjej i stället. Men om din vet inte är superduktig på kaniner förstår jag om du känner dig lite osäker…
Lycka till med vad du nu än bestämmer dig för !
jag har precis nästan samma problem med min hermelindam Snuttan som jag nu försöker hitta nytt hem åt. Hon är nog inte riktigt lika "jobbig" som din lilla tjej verkar men det är ändå inte så himla roligt att ha att göra med henne alltid, hon bits inte men är skygg och skuttar undan. Hopps att jag hittar nytt bra hem åt henne, har lagt ut annons här på kanin.ifokus :)
Om du känner att du inte orkar ha kvar henne så försök hitta nytt hem, hittar du inget så får du fundera igen, lycka till med vad du än väljer :)

ja,sitt i buren några timmar varje dag ta nån da med dej lite extra av något hon tycker är gott o ge henne det från handen vilket gör att hon måste komma fram till dej,ibörjan kan du ge genom gallret o så ifall du käner dej osäker

jag skulle sätta handen på huvudet och trycka ner lätt å hon inte kan röra sig, sedan säger du FY, var före henne innan hon biter dig, man kan märka när de ska bitas… Jag har en Hane här hemma som bits helatiden för att han inte har tillgång till Hage, (bor i lägenhet) så jag måste gå t med han varje dag, och han är en kanin som vill röra sig helatiden, + att han vaktar sitt revir helatiden och blir jättesur om man luktar annan hane.
Men när han har fått var ute i flera timmar så blir han en jättesnäll kanin.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus