Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 977 ggr
teddykaniner
0

Rädd :`(

Hejsan! (måste skriva av mej lite)

Det är så att jag har en kompis som har en kanin som hon köpt(snarare "tog" eller när jag var i skolan kom hennes mamma och hon hit och pratade med mina föräldrar,så fick de den.)De har kaninen ute,och en kall lya med halm i.Sen så ger de PEPPARKAKOR till den! helt sjukt! och kokat havregrynsgöt mm.Sen så ger de den mat ca 6 ggr i veckan! Den sitter hela tiden i buren inte blivit lyftad på säkert 2 år…hon bryr sej inget om den! Sen så får hon för mamma en till kanin,och jag har ju teddydvv,som får ungar snart och så ska HON KÖPA en hona,och den hon har nu är en hane.Dem ska hon ha i hop.Honan kommer ju dö av att ha honom med sej och få ungar hela tiden! Måste försöka prata lite med henne,men det går inte.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Hanna-
0

Du kan alltid neka henne som köpare, om du inte tycker hon är en lämplig kanin ägare. Det känns kanske dumt mot henne, men det är fortfarande dina kaniner, och det är du som bestämmer över dem.

Prata med henne ordentligt, kanske du kan prata med hennes föräldrar?

teddykaniner
0

Ska försöka,men har gjort det flera gånger och hennes mamma e typ 50 och jag är 12…

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Niike]
0

Det jag reagerade mest på var "Den sitter hela tiden i buren inte blivit lyftad på säkert 2 år…". Det är ju väldigt tråkigt att det ska vara så för ninen :/ Och så är ju pepparkakor inte så bra.

Men det andra ser jag inga problem med.
Havregrynsgröt (utan salt) är mumsmums för kaniner.
Inga problem att ha kaniner utomhus (de ska dock ha skydd mot regn, vind, snö, solsken).
Mat 6 ggr i veckan funkar också, sålänge den har vatten och hö dagen den inte får mat.

Ang. ungarna du ska sälja - det är ju du som väljer köpare! Du kan ju säga nej om du inte tycker hon är lämplig ägare till dina kaniner. Dock kan det ju vara svårt om det är din kompis, men då tycker jag att du ska prata med henne!

teddykaniner
0

#3,Jagvet,hon får inte fast den,och när jag kommer dit och ska ta den (jag får fast den) så säjer hennes mamma: Kaninen blir rädd,den mår bäst av att vara i buren".Vilket retar mej!!Havregrynsgröten är deras rester och hon städar aldrig buren,men kaninen springer hela tiden på galler,så då måste hon väl inte det.

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Niike]
0

#4 Vad störande! Är gallret ovanför marken som kaninen springer på? Det är olagligt.

teddykaniner
0

#4 Den är nog i luften,på några träbänkar som den sitter löst på.

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Niike]
0

#6 Det är som sagt olagligt ..

teddykaniner
0

Putt

Med vänlig hälsning,
Jenny

Issis
0

Oh gosch… Säg till henne att buren är olaglig och att en kanin behöver kärlek och ska väldigt ofta ha kaninmat och inte matrester från oss människor. Stackars kanin! Och låt henne inte köpa en till kanin av dig!

Kristall
0

Usch då :(
Har du och dina föräldrar att prata med ägarens föräldrar? Vuxna tar inte alltid barn/tonåringar på allvar tyvärr.. :/ Så det kan kanske hjälpa om dina föräldrar också säger till.
Får inte kaninen komma ut och springa av sig då? Sitter den bara i buren hela tiden?
Nog har väl kaninen hö?
Mitt råd: sälj INTE en unge till henne när din teddyvädur får ungar.. och försök få henne att, om inte omplacera kaninen, åtminstone ta hand om den bättre.. :/

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

teddykaniner
0

#10;Ja hemskt är det….nej den bara sitter där,de bara stoppar in mat,sen traskar de i väg.nej inget hö förutom i lyan.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Taci
0

Usch då, den kaninen verkar inte ha det vidare roligt ://

Sälj henne ingen kanin, dina ungars välmående är väl viktigare än att det blir jobbigt att neka henne, eller hur? :) Det handlar ju faktiskt om en levande varelse, som uppfödare måste man ju sätta gränser o kunna neka olämpliga köpare. Kanske nån av dina föräldrar kan hjälpa dig att prata med dom?

jusse
0

Usch.. stackars kanin :'( sälj inte en unge till henne om hon inte kan ta hand om en kanin så kan hon ju säkert inte ta hand om två "/  Men du kan ju försöka säja till henne att en Kanin är en levande varelse som behöver vård :/

Mandaah
0

Som #10: Ta med dina föräldrar och prata med din kompis + dinkompis föräldrar, och ge tips? på hur man kan göra. Att däremot säga tex "Ni gör helt fel i att ha kaninen i sin bur hela tiden", kan göra att lyssnaren sätter dövörat till. Men ge tips? och kanske förslag om att sälja/ge bort kaninen.

Och jag tycker som de flesta på tråden att du INTE ska sälja en av dina ungar till henne. Det är ett liv det handlar om - det kan en vänskap tåla.

Puss och kram, och lycka till!

Tejo
0

Visst bor du i Finland?

Jag antar att det är samma regler som gäller där som här, men kolla upp vad som gäller i ditt land för att vara på den säkra sidan. Att ha kaniner gåendes på galler är i alla fall förbjudet enligt lag i Sverige.

Missköter hon kaninen borde du kunna anmäla henne, anonymt om du tycker att det känns jobbigt om ni umgås annars.

Lycka till!

Trasdockaa
0

Som uppfödare MÅSTE man tyvärr kunna säga ifrån. Ens kaniners välmående måste alltid gå först, varken pengar eller vänskap, det bästa för kaninen är det enda viktiga.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

teddykaniner
0

#15;Jo,jag bor i Finland.Nja,ska försöka säja till henne en sisata gång,ska dit i morn,då ska jag säja att jag tar med sele och så tränar vi kaninen.Även om det inte kommer bli bra att träna den,eftersom den suttit i bur 2 år… hon sa idag att hon ska spara pengar till en hund istället för en till kanin,men orkar hon inte spara så sa hon att det blir en innekanin.

Med vänlig hälsning,
Jenny

PaaatyPalm
0

oj , hund :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Issis
0

Om din kompis inte ens kan ta hand om en kanin riktigt så är hund det sista hon skulle kunna ta hand om :S

teddykaniner
0

Vet,men hon har jätte många syskon,som redan flyttat,och jag tycker att dom har främmande hela tiden! Så hunden skulle inte få det ensamt,men dom är jättedumma mot djur!Hunden skulle typ få bo i källaren…okej kanske inte det,men den skulle nog aldrig få vara i soffan,vilket våran hund är hela tiden.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Kristall
0

#19 - håller med.. en hund kräver mycket mera tid och uppfostran.

Kristall
0

#20 - en hund behöver inte vara i soffan ^^ :)

Iaf. Om man kollar på den här sidan ser man under 6 §, "Behandling av djur" att "Djuren skall ges möjlighet att vila ordentligt och att röra sig." Är det inte då förbjudet enligt lag att ha kaninen instängd i sin bur, utan att låta den röra på sig som den ska?

KaninCrazy
0

Usch , det är hemskt med människor som behandlar sina djur på fel sätt, på DET sättet framför allt !                

förstår att det är väldigt jobbigt att säga till henne, men man måste alltid säga vad man tycker ! och neka henne att köpa din kaninunge !