Trummsjuka
Är det någon som har haft en kanin som har råkat ut för trummsjuka? Min kanin har haft det två ggr på ett halvår
. De blir superdåliga, han blev inlagd båda gångerna på djursjukhuset + efterföljande behandling. Men klarade sig!!! Jag har alltid varit väldigt noga med vad han sätter i sig…
Nu har han inte fått äta annat än hö samt ett pulver från vet som man blandar med vatten (critical care) sista månaden. Håller så smått på att vänja honom vid lite persilja. Är livrädd för att börja ge honom riktig mat, han fick ett litet extra "trumm-anfall" för två veckor sedan igen. Får han det igen så måste jag ta bort honom för då fungerar inte hans tarmar enligt vet. Vet någon om något superbra pellets? Eller hur jag kan få tag på Pretty Pets Natural Gold (verkar vara det bästa)? Eller bra tips? på hur jag ska vänja honom vid mat igen?
Han är pigg o glad i övrigt, stutsar runt som vanligt. 4år…

vilken tur han har haft som klarat sej! jag vet tyvärr inte, har inte så stor erfarenhet av kaniner då mulle är min första kanin.

Jo, det var tur! Han är ju min lilla ögonsten
. Har haft massa kaniner genom åren men ingen har haft liknande problem…
Hade jag varit som du hade jag inte gett någon pellets alls utan bara hö!

Alltid? Inge pellets? Jag vet att de klarar sig på hö, men nog ska man väl ge grönsaker oxå? För alla vitaminer osv..
Eftersom att han haft trumsjuka två gånger redan så hade jag inte vågat ge något annat än hö. KANSKE försökt ge lite lite grönsaker om han håller sig frisk lääänge men jag tror nog att jag kört på endast hö.
Har aldrig haft nån kanin som haft trummsjuka..
Vilken tur han klarade sig iaf :).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
En av mina kaniner hade någon magsjukdom när hon var liten.. (hon bodde hos uppfödare då). Det kanske var trumsjuka, vet inte säkert. Men hon överlevde iaf. :)
Hoppas det går bra för din nin!

Min förra kanin dog i trumsjuka. Hemsk sjukdom ..

Tack!
Han är frisk nu
men det är bara det att jag måste vänja honom vid att äta vanliga saker igen, han har ju varit mat o grönsaksfri i en månad nu… Är som sagt var rädd att han ska få det igen… Det är tyvärr lite ohållbart att fortsätta med pulvret som dels är väldigt dyrt och dels vad är det för liv för en kanin? Han måste ju kunna äta gräs osv i sommar!

Det är värkligen en hemsk sjukdom! De får så fruktansvärt ont
. Stackars dig och din förra kanin twinnie!
Vad skönt att han är frisk :)

Vad är trummsjuka?

Trumsjuka är när kaninens mage och tarm stannar av helt. Då bildas det gasproppar som växer om inte kaninen får hjälp. Det är en väldigt svårbehandlad sjukdom som är dödlig. I värsta fall kvävs kaninen eller kan till och med sprängas innefrån!!! Om man misstänker detta så illfart till djursjukhuset om den kära ninisen ska ha en chans. Är väldigt plågsamt, symptomen kan liknas vid hästars kolik/tarmvred. Äter inte, apatisk, ev rullar sig och är besvärad. Hämsk!

Vad skönt att han är frisk!:)<3
Nej,vad är det?
Med vänlig hälsning,
Jenny

Trumsjukan kan man bota själv. Ge kaninen matolja eller mjölk, för de ska bryta ner bubblorna som uppstår i kaninens mage. Det är så vi gör med korna, och jag tror man kan göra detsamma med kaninerna.

Man ska inte försöka bota trumsjuka själv! Det är väldigt plågsamt sjukdomstillstånd. Om man ska försöka rädda kaninen så måste den till veterinär och få smärtstillande och pencillin (och en massa annat som sätter igång tarmarna) för att ha chans att överleva. Annars ska man ta bort kaninen för att den ska slippa plågas ihjäl. Kaniner och kor har väldigt olika matspjälkningsprocesser.