Har hört att det är farligare att kasistrera(stavas?
)
Honor,vet ej om det är sant
Med vänlig hälsning,
Jenny
Kastrera honor som inte används i Avel är bara onödigt. Dessutom är ingräppet oerhört stort och kostsamt och liksom på alla smådjur finns det risker i att kastrera.
Jag har hör att risken för typ någon slags cancer minskar, men det kanske är en onödigt stor risk?
Jag tycker att du läser det de skriver på roslagstulls hemsida isf :) Det finns för och nackdelar. Däremot så skulle jag inte göra något ingrepp om jag inte var säker på att det skulle förbättra livskvalitén på mina sötnosar :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Precis som #2 skriver är det ett större ingrepp att kastrera en hona då äggstockarna ligger innuti kroppen och inte utanpå som hanens testiklar. Ett större ingrepp betyder längre tid i narkos (och här skulle jag aldrig riskera andra lättare "sövningar") vilket i sin tur kan leda till en ökad risk för en kanin som aldrig mer vaknar. Ett sådant ingrepp tar i regel längre tid att läka än en vanliga kastrering eftersom det är så mycket vävnad som har skadats.
Ska tillägga att jag inte har någon konkret erfarenhet av detta vad gäller kaniner utan jag utgår ifrån medicinska ingrepp som utförs på människor och som mycket väl kan tänkas tillämpas på andra däggdjur.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Har hört att honan kan få livmoderscancer (?) eller vad det hette..
#6 Om honan inte får ungar under sitt liv ökar risken för livmodercancer ja.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Okej, tack för alla svaren. Det verkar ju som om det inte är värt risken att kastrera en hona då. Tack för svaren! :)
Nej det är inte värt det, inte enligt mig i alla fall. Jag läste någonstans att den främsta dödsorsaken bland kaniner är övervikt så den risken är betydligt större än livmodercancer.