Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 507 ggr
SagaoAlfred
0

Saga skendräktig :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två veckor sedan ungefär upptäckte jag att Saga var skendräktig? och tog då bort boet å sådär..
Igår märkte jag ett nytt bo så hon verkar vara det igen/fortfarande.
Ska man ta bort boet eller låta det vara?

breidablick-kaniner
0

Jag ser ingen anledning till varför du skulle ta bort boet, så du kan lika gärna låta det vara kvar. Om inte annat så sparar du en massa jobb och tid om du låter det vara.

Naaathaaa
0

Du kan ju låta de vara ett tag. På mina honor märker man när de itne är skendräktiga längre.

[chriistina]
0

När min hona är skendräktig? slutar hon vara det bara ett par timmar efter hon gjort boet. Och detta brukar hon göra under natten. Så jag tar bort det såfort jag ser det, eller iaf på eftermidagen, annars drar hon bara ut pälsen i hela boet.

Tejo
0

Min hona är också skendräktig? nu, drog av sig päls igår morse och även idag. Jag har plockat bort det, mest för att det inte ska dras ut i hela lägenheten här hemma.

SagaoAlfred
0

Åh, okej. Jag städade buren nyss å tog då bort boet. Om hon gör ett nytt så kommer jag låta det vara i några dagar å så :)

SagaoAlfred
0

Jag var i Umeå mellan fre-sön och nån gång under den tiden har Saga gjort ett bo, IGEN :/
Jag har inte tagit bort det nu, men tycker ni att jag ska göra det eller inte?
Suck.. jag fattar inte varför hon blir skendräktig? hela tiden. Tredje gången under en kort tid nu ju. Innan det här har hon aldrig varit det, å hon är ändå snart 2 år.

Trasdockaa
0

#6 En av anledningarna till att hon går upp o ner är ju för att solen kommer mer och mer nu, och solen stimulerar (alltså de längre dagarna). Sedan finns det en channs kanske att du själv gett henne medvetet eller omedvetet mer E-vitamin senaste tiden? Och på så sätt flushat henne :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

SagaoAlfred
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Ja, det kanske är så. Hoppas det går över snart iaf, för Alfred tycker också att det är jobbigt när hon är såhär tror jag, eftersom dom bor tillsammans och så :)
Mer E-vitamin? Hm.. jag har ingen aning. Har inte gett henne något jag inte brukar ge iaf. Pellets, morot å grönsaker som vanligt bara. Iofs lite mer persilja kanske, är det mkt E-vitamin i det?

Ska jag ta bort boet eller ska jag låta det vara några dagar till?

Trasdockaa
0

#8 Persilja är känt för att stimulera honor till brunst så där kan du gått och väl ha din lilla tjuv :) E-vitamin finns annars i alla groddar, ex vetegroddar etc. Med boet kan du göra hur du vill, men du kan ju lika gärna låta det vara tills hon kommit ner på jorden igen :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)