Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 2046 ggr
Toffee
0

Hjälp med avel!!

Hej jag hade tänkt att avla dessa kaniner:

Toffee: bra på hoppning, kelig, sprallig, Lejonhuvad/Angora med

Molly: Dvv/Lejonhuvad, lite skygg, runt 2 år.

tips? om hur det skulle funka och om det skulle funka.

Trasdockaa
0

Tänk på att du alltid ska KOMPLITERA kaninerna med varandra. Jag själv skulle inte använda de två kaninerna i Avel om du inte vet något om stammen sedan tidigare? Om du är ute efter en hoppkull bör ju även honan vara intresserad av hoppning. Och är du ute efter att färgavla eller rasavla så har ju inde de sakerna du precis skrivit något alls med saken att göra EGENTLIGEN (sen kan det ju verkligen diskuteras).

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[Niike]
0

Skulle inte para en skygg hona. Har hon haft kull innan? Är hanen sprallig på ett bra eller dåligt sätt (pigg/sprattlig?)?

Romana_12
0

Toffee är ju ganska otam..  Sist ja höll honom så sprattlade och bet han ganska mkt.. Men jaa.. Inte vet jagg..

Toffee
0

Är inte direkt av den sorten som bryr sig så mkt om färger. Hoppkull var nog inte det viktigaste heller. 3# Jag tror Toffee sprattlade för att du luktade annan kanin. Mot mig är han urgullig.

Tixy
0

#4 En ev. avelskanin ska väl vara lugn hela tiden isf?

Toffee
0

Är inte så himla petig. Det är min kompis som har honan och ska behålla en unge. Så vi tyckte att Toffee och Molly passade endå. Toffee blir bara sur om man luktar lite konstigt.

Tixy
0

Jag har inte kanin än, men jag skulle då inte varken avla på en sådan, eller ta en unge efter dom kaninerna.

Bejja
0

Är honan över ett år tar du en risk att para henne, kan bli svåra komplikationer. Så tkr jag också att det är en mycket viktig del hur avelsdjuren är i deras temprament, jag skulle aldrig sj avla på en skygg hona.
Lycka till!

Tina-lin
0

Som Bejja säger är risken stor att honan råkar ut för komplikationer vid förlossningen om hon är över ett år. Som jag skrivit i så många andra trådar har jag själv varit med om det så det är inte att rekomendera.

Varför riskera honans liv för att få ungar på henne när hon är otam och när hanen inte heller verkar så stabil?

Frihetens
0

Honan kan ju ha fått en kull innan, det vet vi inte.

kyrkeliden
0

Beror mycket på i vilken kondition honan är när man tar första kullen på henne, och inte alltid om ålder.

Haft honor som varit närmare två år innan jag tagit första kullen, och det har aldrig varit några problem. Dock har de varit i god kondition, med bra hull o.s.v
Visst ska man inte ta kullar på en allt för gammal hona, men ett år, eller ett och ett halv år spelar mindre roll sålänge honan är i god kondis, är frisk mm.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Tina-lin
0

#11 Jo fast hur frisk och fin honan är i sin kondition vet du aldrig hur hon är på "insidan". Jag har själv varit med om att en kanin dött för att den parats "försent". Riskerna är större om honan är över året. Varför chansa? Jag gör inga såna chansningar på mina honor i alla fall.

Trasdockaa
0

Tycker tyvärr att det hakats upp på det där med "ett år" visst är det en bra riktlinje, men det som denna egentligen grundar sig i är de studierna de gjort i frankrike. Där visade det sig att det mest opptimala var att honan parades när hon var uppe i 80% av sin vuxenvikt, men redan vid 85% blev det istället sämre. Sen få man även gå på (anser jag) hur kaninen är i psyket. Har haft honor som helt enkelt varit ungar vid denna % medans jag haft honor som vairit vuxna i psyket innan dess.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

kyrkeliden
0

#12 Nej visst gör man inte det, men sedan beror det lite på som sagt. Jag hopptränar/tävlar med mina kaniner å inom sporten vet jag många uppfödare som ser helst att honorna är någorlunda klassade innan de tar första kullen. E de då över året ses det oftast inte som ett problem

Visst kan komplikationer alltid ske, även med en hona under ett år. Å håller med dig trasdocka att det är absolut en bra riktlinje, men riktlinjer är inte lagar….

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Tina-lin
0

#14 Honan som dog när jag var liten var en hoppkanin, ägaren till henne tävlade på hög nivå och vi tränade med henne jäkligt ofta. Vi skulle ta hand om henne över sommaren då ägaren skulle åka på språkresa. Hennes mamma födde upp kaniner men hennes lilla tjej hade inte fått lika mycket tillsyn och träning hos henne därav skulle vi passa henne.

Någon vecka innan hon kom till oss hade en av hennes hanar på något sätt tagit sig in till henne. De visste inte om det tagit eller ej men tydligen hade det gjort det. Honan var inte två år ännu. Förlossningen var hemsk och vi hann aldrig in till djursjukhuset i tid. Väl framme konstaterade man att honan varit för gammal för sin första kull och ungarna dött i magen varav honan fick likförgiftning och avled snabbt. Jag var inte alls gammal då men jag minns fortfarande hur hemskt det var och allt blod.

Det kan säkert fungera bra för en del men skulle aldrig aldrig chansa, även om honan var i bra kondition.

Toffee
0

Min kompis tror att hon fick en kull när hon inte bodde hos dem. Så Jag hoppas att det inte blir problem.

Tixy
0

#15 Fy vilken hemsk upplevelse! :(

#16 Så ni tänker ändå ta risken? Även om hon kanske inte dör, så kan hon lida nå fruktansvärt - bara för att ni vill ha en kull..?

Tina-lin
0

#16 Så ni vet inte men ni ska riskera det ändå? Har hon inte fått någon kull innan är risken stor att hon antingen dör eller får en fruktansvärd förlossning. Är det verkligen värt att ta den risken?

Om ni vill ha kaninungar så gärna finns det massor med annonser på blocket.