Belgisk jätte
Jag undrar lite om den belgiska jätten..
Har haft kanin nästan hela livet, men jag har alltid bara haft dvärgkaniner. Har fått upp ögonen för stora kaniner nu.
Infon man söker på internet säger att jätten väger mellan 7 och 10 kg som fullvuxen, men i min smådjursbok står det att dem sällan väger över 5 kg. Vilket stämmer?
Då jag inte har bur så är inte utrymmet några problem för den hade fått bo i köket. Men jag undrar hur den är i lynnet. Har nästan bara haft dvärgvädur och dem är ju mycket personlighet i liten förpackning men väldigt snälla. Är jätten bra sällskap? Lugn och vänlig? För stor?
Är tacksam för svar. Känner ingen som har haft en så stor kanin som jag kan fråga.
Jättar ska väga minst 7 kg som vuxna.
Jag har ingen bra erfarenhet av jättar, 3 st har jag haft.(har nedsatt rörlighet i ena tummen, och många fina ärr efter bit- och rivsår som bevis), men jag har nog bara haft otur.
NinniH här på KIF har en härlig jätte!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Angående vikten så är det 7-10kg som det är. Men det kan ju vara olika i alla fall..
Du kan kolla på artikeln om belgisk jätte som finns här på kanin.ifokus. Jag kan putta upp den.. :)
Iram här på forumet har Belgisk jätte uppfödning:)
Jag har en 4 månaders jätte och han är helt underbar! Om du ska ha en jätte så bör du satsa på en hane! :) Och en bra uppfödare + föräldrar med bra temprament.
Jag hade med min BJ till sthlm-träffen idag, och jag tror nog att alla tyckte att han var snäll och så.. Han smakade lite på nåns sko och nåns tröja, men bet ingen (och har aldrig bitit heller). Många fick lust att skaffa en BJ efter att ha träffat honom ;D
Tack för svaren!
#2 Ska läsa artikeln nu. Tack så mycket!
#4 Din jätte var jättefin! Har varit lite fundersam. Undrat om det verkligen är en sällskapskanin. Men det är väl så mycket som spelar in som med allting annat.

#4: Vilken snygging!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#1 Nämen tack Martina.
Ja, hon är verkligen underbar. ^^
Tycker inte könet spelar någon större roll faktiskt. =)
Iofs så kan ju honor bli lite speciella under brunst, men jag har haft en jäkla tur med de flesta av mina kaniner, inklusive jätten. ^^
Alla mina har ett supertemperament! =D
Fast tror det beror på nog helt enkelt på de underbara uppfödarna. =)
Min Järnsaxa kommer för övrigt från just Iram här på forumet.
Har inte så nya bilder på henne tyvärr, då hon står hos pojkvännens föräldrar för tillfället.
Men när jag flyttar hem den 22:a mars, så kommer jag ta massa nya bilder. ^^
Vet inte exakt vad hon väger nu, men skulle tippa på iaf minsy 8kg.
#9 Så vacker hon är! Helt underbar färg!
#10: Tack. ^^ Synd bara att den inte är godkänd. =/
Denna fina dam ska bli mamma snart och rent teoretiskt kommer ca 25% bli samma färg (järnblå). ^^
#12: Har inte du lärt dig att det är inge kul att ha/äta någonting förräns någon annan gör det? ;)
#13 hehe, men Rufsan hade ätit på bananen igår ;P
Kanske prova en mellanstor ras? Rex. De väger mellan 3-5 kg har jag för mig. Superfina och har en väldigt fin och mysig päls.
Sen finns det många andra fina raser, kolla bara i Artiklar - Raser:)