Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 271 ggr
eveluss
0

Utan pellets?

Har hört att kaniner lätt blir överviktiga och kan få hjärtproblem om de får för mycket pellets. Och att det räcker med en åttondels kopp om dagen för en kanin som väger ca 2-3 kg.. Jag menar, det är ju inte mycket pellets alls, så vad händer då om man utesluter pellets helt?

Har funderat över det rätt länge nu, blir tacksam för svar! :)

eveluss
0

ingen?

Tina-A
0

Inget händer väl direkt.. Pellets är ju ett tillskott. Det du ska tänka på om du utesluter pellets är väl att se till att din kanin äter ordentligt med hö, grönsaker, frukt, gräs, växter, kvistar osv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[chriistina]
0

Precis som förra skrev ger man pellets för att kompleter hö:et. Så ger du ett bra ha lär inget hända. Men har du ett mindre näringsrikt hö kommer kaninen troligen gå ner i vikt och kanske bli orkeslös.
Själv har jag alltid haft ett väldigt näringsrikt hö och kaninerna har fått nästan ingen pellets allt. Kanske bara en tesked eller ngt. Men sen köpte jag nytt hö och alla börja rasa i vikt. Fick öka pellets mängden något extremt och ge massa mer grönsaker. Nu har jag samma hö som innan med mycket näring och lär nog få minska pellets mängen till den jag hadde innan.
Det är alltid en balangång man måste lyckas hitta balansen i :)

Kristall
0

Man behöver inte ha pellets till sin kanin. Pellets är, som sagt, ett tillskott. Bara kaninen får ett bra, näringsrikt hö (och gräs på sommaren) och grönsaker mår den bra utan pellets.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Zvintos
0

Sen beror det ju lite på vad man har för ras.
Tror jag skulle få svårt att hålla min belgiska jätte i bra hull på enbart hö och grönsaker.
För henne krävs det nog definitivt pellets.

Men mina dvärgvädurar skulle jag kunna ta bort pelletsen för.

eveluss
0

okej, tack så mycket! :)