Vad är detta?
Upptäcke idag på Berit att ena "tutten"/"spenen", vad det nu heter, ja ni fattar väl.. den var "uppsvälld. Såg ut som en blåsa, det kom ut sån där genomskinlig vätska, typ vatten. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ska jag trycka ut det eller låta det vara ? Vad är det för något ? Orolig! :(
Kan tillägga att i övrigt är hon som vanligt, äter, dricker o bajsar som hon ska. Låg till o me o gäspade i knäet när jag tittade på det :P
Ingen som vet!?
Kanske är juverinflammation/infektion..? Har aldrig hört om liknande men det låter ju inte så bra. :/ Kontakta vetten? :)
Risken är stor att hon är skendräktig?!
Min hona har varit det ett par gånger, då hennes tuttar svullnar upp och hon springer runt och boar med hö och halm.
Massera runt hennes svullna tutte så kan det släppa.
Tack för svaren. Men kommer det som en vätska då? Det är precis som att hon får mjölk, men bara "vatten" istället. Jag såg att på den "tutten" mittemot så hade det nog varit likadant, för det var lite torkat "sånt där". Ursäkta mina hemskt dåliga förklaringar :/
#4 Men det hade ju kommit som genomskinlig vätsa ur spenen? Det brukar det väl inte?
Nån mer som har en "gissning"? Min veterinär har inte öppet nu såhär på helgen, om det inte är totala akutfall, men det verkar det ju inte vara, eftersom hon är helt som vanligt o så, den har även blivit mindre nu till kvällen.
Det verkar ju inte som om det är någon större fara eftersom hon mår bra annars. Men man vet ju aldrig, det kanske försämras över natten så hon är dålig i morgon.. Du får helt enkelt hålla ett öga på henne och kontakta vetten på måndag. Hoppas allt går bra med henne och att hon mår lika bra i morgon!<3
Ja, det hoppas jag med! Men eftersom det såg ut att ha varit liknande med en annan "spene" så blir man ju lite lugnare. Iaf så det förhoppningsvis kan vänta till måndag.