Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 886 ggr
iggiWiggiPiggi
0

fråga om utebur!

till sommarn ska min kanin bli utekanin (på riktigt :D) och då undrar jag alltså var man ska ställa buren? ruttar buren om det snö/regnar in?

iggiWiggiPiggi
0

putt upp

Tindra1
0

vet inte men det gör det väl inte om den är insolerad elr vad det heter

[Niike]
0

Du ska ha ett plåttak eller liknande på som lutar bakåt, då regnar det inte in uppifrån. Men det kan ju regna in från själva luckan, men jag tror inte det är några problem då det förmodligen inte är så stora mängder då. Har du trägolv kan det ju ruttna av kaninens kiss, därför är det bra att ha kallasfalt i botten har jag för mig.

ninaochica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser iaf min utebur ut, den e flera år gammal, emn är perfekt inu ;) den är isolerad med ett lager frigolit, o utanpå det är det plywood så hon inte ska gnaga itu det eller nåt.

i hörnan hon kissar i har jag en låda (gammal kräftlåda ;]) som jag fyllt med spån, så det inte kommer ner på träbottnen, men jag har ändån ett plast lager i den hörnan över träet under lådan :)

kom ihåg att det måste vara ben på :) och att ha mycket halm och hö i buren och att det ska vara vindtätt, altså så det inte blåser och snöar in och sånt, så det inte blir för kallt för din kanin första året

hur gammal är din kanin? 

jag har också typ ett fönster som jag kan sätta in i dörren när det snöar mkt eller regnar så det kan regna in, men annars har jag inget i :)

ninaochica
0

det kan också vara bra att ha en termometer i buren så du ser så det inte blir för kallt, men kom ihåg att pälsen blir ju tjock och anpassar sig efter värmen också, men ändån :)

och så får du se så det inte blir för varmt i buren på sommaren heller :) lycka till!

ninaochica
0

o här är en bild till :) den dörren till vänster, där inne finns "toaletten" och sovrummet :P halm och hörnan som hon kissar i :) där är det lite varmare på vintern också ju :P

iggiWiggiPiggi
0

#4#5#6 Iggi är 8 månader, han bor just nu i en utebur (i garaget) och sovdelen är isolerad, men inte utedelen, han har ett plåttak som lutar bak och så, menar du att man ska sätta hö mot utedelen? iggis bur e ganska så stor ( 150cm) så vi vet inte var vi ska sätta buren, för hela buren är i trä och om det snöar in genom luckan så ruttnar ju botten(?) kan du sätta in någon bild som visar var du har kaninburen? Glad

ninaochica
0

okej, du kan ha en skiva i dörren/luckan så det täcker halva, eller så.. jag har ju min ställd mot en vägg som du ser, så där regnar det inte ofta in :)

jag har hö i den delen där det är öppet, där har jag också maten, ett hus och vattnet, halm kan du ju ha i sovrummet så det blir varmt o mycigt :)

min är i min trädgård, den står mit grannens förråd :P om man tittar på den första bilden så är husväggen egentligen till höger :)

förstår du? :)

iggiWiggiPiggi
0

#8 OKI, tack för tipsen! :D