Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 702 ggr
senna
0

Hus?

Vilken storlek bör ett hus ha om det ska användas av en dvvkorsning?

uppskattar så många svar som möjligt!

Jojsan
1

egentligen bör den inte vara så stor ifall kaninen ska hålla värmen i den. Jag har hört att så länge den är stor nog för kaninen att sitta i och vända sig i så räcker det om den är till för att hålla värmen.

Om huset är stort så blir det svårare att hålla värmen.

Fast ifall det är en innekanin t.ex. så kan ju huset vara lite större. Men om huset är fööör stort så kan kaninen börja använda huset som toa.. ;) 

ska du bygga ett? :)

PRO_Anders
0

Ja, ett litet "hus" räcker med liten öppning, kanninen "ligger" inte ner i huset, den sitter…

Tejo
0

#2 Man kan ju inte direkt säga att kaninen absolut inte ligger ner i huset, det beror ju helt på storleken på huset så klart!

twinnie
0

Min förra kanin "låg" i sitt "hus". Även om det var ett litet "hus", så låg han i det.

Tejo
0

#4 Det är klart att kaninerna kan tycka om att ligga i sitt hus! Glad

kastanjen
0

Är det en utekanin så ska huset vara så litet som möjligt så att kaninen får plats att kura ihop sig i det, inte sträcka ut sig. Det för att hålla värmen så lätt som möjligt.

PRO_Anders
0

Det är ovanligt att en kanin ligger ner, när den försöker att hålla värmen, eftersom kroppsytan blir större mot den omgivande luften och underlaget(som är kallt).

Mina kaniner gör INTE det, iaf inte de som bor ute!

Tejo
0

Nu vet vi ju inte ens om kaninen i fråga ska bo inne eller ute, dessutom är det inte kallt året om. Så du behöver inte skrika Anders. (Stora bokstäver).

kastanjen
0

#8 Ja, det är stor skildnad på om kaninen bor ute eller inne. Om man har kaninen ute så kan man om man vill sätta i typ en "insats" eller ett lite mindre bo i det stora boet, om ni förstår hur jag menar. Så att den har det lite mindre på vintern och lättare att hålla värmen. Sen kan man ta ut den på sommaren så att det blir lite större.

Men peronliga åsikt är att ett bo ska vara litet oavsett om kaninen bor ute eller inne, själva poängen med ett hus är att den ska kunna gömma sig där och kura ihop där inne. Är det stort tar det dessutom upp mycket yta av själva buren.

En liten sammanfattning: Utekanin: så litet som möjligt så att kaninen precis får plats. Innekanin: då kan det vara lite större men inte för stort, det ska vara ett hus, kaninen ska gömma sig där och ligga och kura där, inte bo där.

Tejo
0

#9 Bra sagt! Glad

Sosso
0

Jag vet inte hur stor en dvv korsning är men det är väl ungefär samma som dvv?

Mina dvv har hus som är ca 30x25 cm.

senna
0

Tack för era svar.
till en del: jag bad om att få veta hur stort huset behöver vara, inte om en disskution om kaniner ligger ner eller sitter i hus.

#11 - jo, det är i princip samma storlek som en riktigt dvv. tack för måtten! :)

eveluss
0

Men någon som vet ungefär hur högt huset ska vara om det är en utekanin? Blir jätteglad för svar! :)