OT - Gymnasiet
Vilka är det som ska söka till gymnasiet nu i vår?
Hur går det för er, vet ni vad ni ska söka? :)
Ni kan ställa hur många frågor ni vill i den här tråden, finns massor som går/har gått gymnasiet här som säkert kan svara på frågor ni har!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag gick Dans på gymnasiet. Det var det roligaste jag gjort i hela mitt liv! Valde det för att jag älskar att dansa och för att jag inte gillar skolan, så jag behöver något roligt att se fram emot för att orka med :) Och det var verkligen helt underbart!
På intagningsprovet var jag jättenervös men det gick bra :)
Och så får man behörighet till högskolan så det är ju jättebra, annars hade jag inte gått dans. Nu går jag på lärarhögskolan!

Jag ska söka. Jag har panik & ingen aning!
Funderar på Naturvetenskap med djurinriktning (men för mkt fysik & kemi), djurvård (för lite jobb/ långt bort) & sammhälle (Vet inte vad man kan bli, funderar att gå där för att min kompis ska gå där)
Samhälle är mer som en allmän linje skulle jag säga, man läser ungefär samma sak som i 9an men med mer inriktigt på SO-ämnena.. Det är min uppfattning i alla fall!

Usch. SO suger jag på ^^ Men min största skräck är att bli ensam på en linje.

#2 samhälle kan du bli advokat, psykolog, socionom, ekonom, journalist etc.
Har gått samhäll själv =D
När man går både samhäll och natur är man inte färdigutbildad när man tar studenten utan måste fortsätta på universitetet.
#4: Varför? :) Då träffar du ju massa nya kompisar!

#5 Okej. Det låter inte som nåt jag vill jobba med… ;P
Det lutar nog mest åt DNV men jag vågar inte gå sj :S Har jättesvårt att få kontakt med nya människor.

jag går barn o fritid programmet :)
jag var precis som du emmsaaan, asså nervös för nya människor. ja var jättenervös första dagen, men ja hade tur o hamnade i en underbar klass där ingen mobbar ingen! helt underbart!
#7: Tänk såhär.. ALLA som börjar i en ny klass vill lära känna folk. Visst? :) Varenda en vill lära känna nya människor och ingen vill vara ensam. På mitt gymnasium med 1500 personer kände jag 2 st, jag vet helt ensam på hela min linje. Alla ville lära känna alla och alla kom fram till mig och pratade och frågade saker. Går man själv fram till någon och säger "hej" blir dom jätteglada för dom vill också lära känna folk! Det är sant :)

#9 Ja men ändå ^^ Jag är SUPERblyg. Ibland vågar jag inte ens ringa mina bästa vänner. :/ Men om jag ser till att hålla kontakten med alla så kmr nog allt lösa sig hoppas jag :S

… och alla som börjar i klassen är nervösa till en början, finns ingen som inte är närvös av att börja i en ny klass. Man ska absolut inte välja att gå på någon linje man inte vill gå i. Ta något du är intresserad av. =)
#11: Håller med :)
Sniker in ett litet inlägg angående det #11 skriver om att alla är nervösa i början:
Jag flyttade hemmifrån (ej internat) för att plugga på gymnasiet och var nervös som attans första dagen. Och det första en av våra lärare gjorde samma dag vi började var att låta oss prata i mikrofon inför hela klassen. Klassrumet var pyttelitet och där skulle man stå och berätta om sig själv inför vilt främmande människor i en mikrofon som förstärkte rösten tre fyra gånger…
Sen finns det oftast möjlighet att byta om man känner att man har valt fel. En gammal klasskompis sedan grundskolan bytte gymnasie tre gånger och sedan bytte hon linje på sista skolan. Det fungerade för henne men då hamnade hon ett år efter också (pga sista bytet inom samma skola). Men det kan det vara värt om man känner att man verkligen inte trivs någon annanstans. Det är hur du tycker och känner som spelar roll. Det man tror sig vara intresserad av kanske inte är så intressant när man väl kommit dit.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag går i åttan nu, men tiden går så fort så jag börjar redan bli nervös inför gymnasiet.. Har ingenaning om vad jag ska välja, men funderar lite på att gå på en skola där man får göra en hel del praktiskt också, de har djur och sånt där. Verkar superskoj!
Men så är man ju lite nervös också, tänk om man typ blir ensam? Jag är inte direkt den som springer fram och hälsar :P
Vad gör man på ett intagningsprov?
Jag ska söka in på naturvetenskap nu i vår. :)

#15 intagningsprov?
jag har då aldrig gjort ett intagningsprov.

#16: Men det har Tina, #1. "På intagningsprovet var jag jättenervös men det gick bra :)"
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#17 haha intagningsprov måste vara något nytt, fanns inte när jag gick gymnasiet men alltid dyker det upp något nytt. =D
#15 En del utbildningar har intagningsprov där man får bevisa att man har "läggning" för det man vill studera. Intagningsprovet är alltså olika för vad du söker och där testas man på vad man redan kan. Finns inte alls många skolor med intagningsprov på gymnasinivå (vad jag vet) och då är det bara idrotts- och (speciella) estetiskalinjer.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

På vissa linjer har man intagningsprov. Dans, musik vet jag. Man gör typ en audtition ^^ troooor jag xD
Jag ska söka någonting med djurinrikting. Är inte säker ännu..
#17,18,19, 20: Okej. ;)
jag går i 7an nu.. men nu vill ja söka.. Media eller Ridgymnasiumet :) fast de skulle vara kul att bli typ Obducent.. man orka ;)
Jag går i 7:an.
Jag skulle vilja bli djurskyddsinspektör, veterinärassistent eller ev. djurskötare.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#15: Det var en danslektion. Eftersom det var dans jag skulle läsa så måste dom kolla att man kan dansa, så det blir en hög nivå på klassen!
#18: Det är intagningsprov till alla estetiska linjer - bild, dans, teater och musikal. Musik också tror jag, även fast den inte räknas till "dom 4 estetiska ämnena". Musik är en lokal kurs som vissa gymnasium har, inte alla.
#23 Det låter ju jättekul :) Hade jag också velat bli ^^ Men jag valde omvårdnads, för att det är stor efterfrågan på undersköterskor och så.. ^^
Jag har gått och grubblat på detta länge.. Jag har några val, antingen vill jag gå på ett Naturbruksgymnasium, eller så vill jag gå estetiska teater, eller samhälls..
Helst vill jag gå på Naturbruksgymnasiet men det är en bit dit så det skulle ta lång tid med buss och jag skulle vara tvungen att gå långt varje morgon och efter skolan (till och från bussen alltså)..
Om jag går samhälls eller estetiska blir det ingen lång bussfärd men jag är mycket mer intresserad av naturbruksgymnasiet..
Jag tror att jag kommer välja naturbruksgymnasiet.. Grans i öjebyn (piteå), någon som gått där?
Jag ska söka. Tror det blir John Bauer, Entrepenör. ^^
#25; Åh :)
Jag vet verkligen vad jag vill, och det känns bra :). Är dock rädd jag fäster mig för mycket vid djuren :P.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#28 Jaa, det är klart, finns säkert måååånga djur att fästa sig vid om man jobbar med det sen också :P ^^ Men det skulle nog vara ett väldigt givande arbete också :)
Jag tar studenten ifrån naturvetenskaplig linje med djurinriktning nu i vår :) Dock har jag bra mkt mer ångest nu med vad jag vill/kan/kommer göra efter studenten om man jämför med när jag sökte till gymnasiet =/
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Inte detta året men nästa är det dags för mig att söka..

Jag har bytat några gånger på gymnasiet. Jag tar studenten i år ifrån Jordbrukslinje med djur som profil. Är glad att det är slut, delvis för att jag är trött på att plugga och delvis för jag är mobbad.

Jag vet inte.. antar att det lär bli en IV linje för mig, iofs är det ett tag kvar ;p

Nu lutar det mest åt djurvård.
Det är ett år kvar för mig men jag tror att jag ska välja djurvård. Läste nånstans att det var som en assistent till vetrinär.. är det nån som kan bekräfta det? :o

Vad kan man bli av djurvård? Behöver veta allt som man kan veta ;D
vill gå Musik eller nått.. men alla värkar så konstiga där..
dvs. vill jag inte gå på gymnasium av ett par anledningar.. men då kan ja inte få jobb ^^

Jag vet inte riktigt ännu men jag tror att jag sa gå naturvetensap, ngn annan som funderar på det?
Går bara i 8 änsålänge, men jag ska söka till naturbruk tror jag :)

Jag går inte men jag ska gå till Vetri om 4 år xP
#41 Vetri??
#42 Vetrinär tror jag.. men jennie .. det är ganska svårt att komma in på vetrinär ( har jag för mig )
#42 Ja det är det, man måste typ ha MVG i Matte, Engelska, NO och sånt :S
Jag har iallafall MVG i No, och VG i Eng. :D *stolt* och det är första gången vi fått betyg ;D
^#44 underbarn
kommer säkert ha MVG i no.. eftersom våran No lärarde han är typ döv å så.. ^^ ;)
#45 Hehe, MVG i bild har jag också ^^
#37: Jag vet inte..Hoppas någon annan vet!!
#39: Jag funderade lite på det fast sen valde jag ju dans iaf :) Men NV är jättebra. Ger en stor bredd sen när man vill söka vidare!
jag ska söka nästa år.. tänkte nog söka till naturvetenskap med djurinriktning. Annars har jag alltid mitt säkra kort - estet - om jag inte skulle komma in (går på en skola med klass 1-12 [3:dje ring])

Vilken fin idé.
Jag går i åttan, så ska jag inte söka till en skola förrän nästa år. Jag vet redan vilken linje jag vill gå i, samhälle, men när allt kommer omkring så vet jag inte så mycket allt om sådant här.
Men jag forskar redan i vilka skolor jag vill gå i. Jag rådfrågar personer.
Jag hade MVG i alla ämnen i grundskolan förutom två som jag hade VG i (franska och musik, inga lärare jag tyckte om direkt >.<). För att komma in på veterinärhögskolan måste du ha gått en naturvetenskaplig gymnasieutbildning på gymnasiet och se till att läsa alla mattekurserna upp till E och glöm inte fysik B. Man måste ha MVG och bra på högskoleprovet för att komma in. Just för att det är så många med alla MVG som söker, på så sätt får de gå på annat utifrån gymnasiebetygen. Min kussins polare är praktiskt taget geniförklarad, hade 2,0 i snitt, men kom inte in, säger en hel del tyvärr. Själv är det djursjukvårdarutbildningen som jag kommer söka till 2009, eftersom man behöver 6 månaders praktik innan man söker. Dock börjar det bli svårare att komma in där med, med tanke på att de som inte kommer in på vet-högskolan börjat ska till skara istället. Men jag tänker kämpa tills jag kommer in, vill man något tillräckligt mycket kommer man bli det förr eller senare:) Man ska aldirg ge upp!
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
jág har planer att söka in till forshaga akademin hundsports gymnasiumet :)
men de är väldigt höga intagnings poäng, och jag kämpar häcken av mej så vi får se
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Jag funderar på NV inriktning djurinriktning,
djurvård med NVinriktning eller
vanliga djurvård.
Man får inte den hjälp man behöver till att söka! Jag vet ingenting! Sitter nästan & gråter varje dag, har panik rent utsagt.. Kan inte prata med syo heller för hon ärinte svensk..
HJÄLP MIG! ='(

Jag ville inte heller gå till syon för jag kände han. så jag tyckte dt va piinsamt:P Så jag gick till skolsköterskan så gav mig allt jag behövdeXD

43# usch dådå Jag som suger på matte!

#52 Om du går NV med djurinriktning får du nog en bredare bas än om du går djurvård med NVinriktning eller bara djurvård :) Det är ju alltid bar att ha en bar bas ifall att du skulle ändra dej… det kan ju hända även om du inte tror det nu;)

#50 Ja, helt snett att inte ens dem med 20,0 i snitt kommer in… Vissa som kommer in har i princip aldrig rört ett levande djur vilket är ännu mer stört. Finns berättelser om dem som kommit in och inte vågat närma sig hästar då de är rädda för att bli sparkade… Ingen praktisk förkunskap alls.
Kan ju läsa i Danmark, var lätt att komma in för något år sedan men nu har de skärpt reglerna rejält för svenskar som söker in.
Skara säger du… vi kanske syns där ;)
(Har dock inte bestämt mig ännu vad jag ska söka in till… börjar bli lite stressad XP)

#41 Det tar ju 7-8 år och man ska ju ha höga betyg också. En del pluggar till det men hoppar av för att de inte orkar mer. Min granne ska läsa till veterinär. Han har MVG i alla ämnen utom engelska. Men det läser han upp på komvux ;)

Jag ska söka Spånga som förstahandsval. Har helt bestämt mig nu och det blir NV djurkunskaps-linjen :)
På SLU's hemsida står det att man endast behöver ha läst till Matte D för att komma in ^^
ja nu har jag sökt äntligen!!
de känns helt tvärt om till bra :/
de vart iallfall forshaga - hundsportsgymnasiet
sen sthlm djurgymnasiet - profil hund
sen sit rättvik - djurvård
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

HJÄLP! Sidan som man söker på har pajjat… Man ska skriva ut en lapp & lämna in imorgon. USCH :'( Hur ska det här gå?
Jag har sökt in på Porthälla gymnasium, samhäll med idrottsinrikning och handboll som specialidrott :)<33
Längtar tills jag börjar gymnasiet :P

Usch vad jag tycker synd om er som ska välja och inte kan bestämma er… för mig var det ett lätt val, visste linje redan i 7! Så jag skulle bara välja skola vilket också var rätt simpelt… Naturbrukslinjen på Spånga, går andra året nu! Trivs som fisken i vattnet^^

#63 Var på öppet hus där idag och blev vääldigt sugen på att söka Naturbruk där.. Ellet NV. Har inte irktigt bestämt mig :)

Sökt in på handel :)

Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu… Det går inte att söka, hela hemsidan har kraschat, och det värsta av allt var att det kanske var MIN dator som kraschade den.. :'( HjälpHjälpHjälp, börjar bli VÄLDIGT stressigt nu, mår asdåligt pga. det här..

#64 Det beror ju på vad du vill bli!
Är det inte veterinärdrömmar du har? Då det är ju NV-djur du ska gå för att få all behörighet osv. även där är det en del praktik i djurhuset och så djurlektioner, och nån vecka på skansen också. Men en massa matte och fysik, så det måste man vara bra på annars är det rätt så lönlöst att gå den linjen.
Men är du mer inriktat på praktiskt med djur, och vill du bli djurvårade för att direkt kunna gå ut och jobba i ex. en djurpark eller djursjukhus så är det ju NP du ska gå. Tänk dig praktik i en månad på ett delfinarium i Florida… möjligheten finns nära = ) Och så får du C-15 gratis vilket ger dig behörighet att ge djur sprutor = lättare att få jobb.
Dessutom så ÄR lärarna BRA nere i djurhuset, mkt bättre än uppe i skolan, helt klart! Djurvårdarna är urgulliga också!
Räknar upp lite skillnader mellan linjerna:
NP: Massor av praktik, mer än hälften av schemat är djurlektioner, underbara lärare och djurvårdare, en skolmiljö som är helt fantastiskt! Två-skansen veckor med enbart Etologi lett av en av skolans lärare!
NV: Lärarna är lite sisådär vad jag har fått intrycket av min kompis som går den linjen, en mattekurs på hög nivå per termin, ingen matte i 3:an men däremot fysik i mängder då. Djurlektioner med bla. Owe och Fredrik, Skansen-vecka, lite praktik i djurhuset.
Tja… PM:a gärna om du vill veta mer om kurser och scheman =)

#67 Det är så svårt!! Vill bli veterinär, men matte är inte alls min grejj så det känns precis som du skriver, lönlöst! Vad har man för framtid som Djurvårdare på Djursjukhus? Är det ett jobb som man kan arbeta sig "uppåt" ifrån eller är man alltid på samma nivå liksom?

#68 Å förstår dig, det är svårt… linjerna är ju ändå lite lika. Np linjen är ju känd även utanför Sveriges gränser, och nog kan man alltid jobba sig upp som Djurvårdare, skulle inte tro att man alltid är på samma nivå men vet inte om det är så. Eller plugga vidare till olika yrken kan man ju också göra. Sen så kan du ju välja till de kursen du behöver på NP, grejen på NV är ju att det ingår i linjen så att säga. Just nu har jag kompisar som läser Matte C som tillval så möjligheten finns ju att nå veterinärdrömmar med det lär ju ta längre tid och en massa tillvalskurser - men så mycket roligare skolgång på vägen = )
Och såklart allt praktik som ju är det bästa! = )
Har precis valt. Det blev:
1. John Bauer, entrepenör
2. Kunskapsgymnasiet, NV
Har oxå valt nu :)
Det blev:
Grans naturbruksgymnasium, hundprofil
Estetiska, teater
Media, Foto
Jag ska gå samhälle-språk. Kan låta lite tråkigt men dit tillhör ämnen som filosofi, teckenspråk m.fl. Jag kan dessutom ha som eget val att bli medömd i en sport t.ex. Ser fram emot det :)
Går det bra för er? :)

Åh fy, jag går bara i sjuan och jag får redan ont i magen när jag tänker på gymnaiset! x)

#1 Dans på gymnasiet *DRÖM*
#75: Det var min bästa tid någonsin :) Hur kul som helst!!

#76 Förstår det! Tror dock att jag inte är tillräckligt bra för något sådant, men drömma kan man ju alltid.. :)

Går Handel & Administartion, men jag har valt inriktningen Handel & Service :) Rolig linje, jobbig ibland men roliga ämnen tycker jag :)
Ex, startade vi ett UF-företag (ungdomsföretag) i höstas som vi håller på med nu, skit kul, ta mkt ansvar o så mkt som ska fixas o planeras ;D
Så tipsar verkligen om Handels :)

1. Spånga Gymnasium, Natubruk
2. Spånga Gymnasium, Naturvetenskap - Djurkunskap
3. Djurgymnasiet STHLM, Djurvård
Är mina tre första. Sen följer fler Naturvetenskap..