Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 725 ggr
WingsofDestiny
0

Lyft?

Nu har jag en fråga som jag undrat över länge nu. Hur i hela friden lyffter men en Belgisk hare och specielt en sprattlig hona?

På samma sätt som man lyfter en dvv lr? Hålla i tasarna och rak rygg mot sitt eget bröst eller hur gör man?

WingsofDestiny
0

putt^^

WingsofDestiny
0

Ingen som vet? Det e ganska akut pga att tjejen behöver klippa klorna, hennes tår stretar åt alla håll.

Mickis1994
0

På samma sätt tror jag :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

WingsofDestiny
0

Den tunga tjejen :p
Ja det är väll värt ett försök =) hoppas jag inte skadar henne bara för det vill jag inte.

WingsofDestiny
0

får nog vänta tills imorgon med klo klippandet. Hon tillåter mig klappa henne, då lägger hon sig ner men än är hon rädd för att låta mig lyfta henne så jag får vänta tills hon blir van vid mig istället :)

emmsaaan
0

Du kanske måste be någon kompis att hjälpa dig med kloklippningen? & linda in henne i en handduk om hon sprattlar när ni klipper.

WingsofDestiny
0

#6 Måsis är också sprattlig vid kloklippning men jag lindar inte in honom i en handuk det skulle bara stressa honom utan min man får klappa honom och hålla handen för hans ögon, då lägger sig Måsis raklång och ger mig fri tillgång till att klippa klorna men jag vet inte hur vi ska göra på Daisy.

emmsaaan
0

Okej. Men testa att blåsa lite försiktigt i hans nos. Det brukade veterinären göra som jag hos & en hundfrisör klippte min förra kanins klor på samma sätt.

WingsofDestiny
0

#8 blåsa i nosen? den kväver ju nästan kaninen, då blåset jag ju in luft i henne lungor och det vill jag inte.

emmsaaan
0

#9 Alltså, blåsa försiktigt (på långt håll). Det har en lugnande effekt.

WingsofDestiny
0

OJ OJ, läste precis att en Belgisk hare ska ha minst 0,9 kvm i bur storlek enligt jordbruksverket. Vi mätte upp Daisys utrymme och slog ut det. Hon bor i en yta på 3,5 kvm =D hon bor stort :p !

WingsofDestiny
0

Jag lyfte Daisy idag. Visst hon morrade på mig lite först när hon satt i min famn och hon sprattlade så jag fick hålla i hårt men efter ett tag slappnade hon av och gav mig en buff på kinden så jag skulle börja kela med henne sen slickade hon på min näsa och till sisst somnade hon i min famn och där satt man sen med en tung kanin sovandes i famnen. =D Så glad jag blev över att hon lugnade ner sig och blev så himmla gosig. Kyss

emms
0

åhh vad kul :D

Emma

Jojsan
0

vad kul! mysigt med en stor kanin sovandes i knät ;)

sputtnick_plexus
0

Skoj :)

Tixy
0

Att hålla i en sprattlande kanin och få den att lugna ner sig är ett stort framsteg. Om hon blir grinig när du ska klippa klorna, så kan du hålla klotången vid klon du ska klippa, klipper till (alltså inte i själva klon) och berömmer kaninen med kel och godis. Det brukar funka på dom flesta djur. :)

Moonstrike
0

Kul att det gick bra!
En liten fråga bara.. SÅ stora är väl inte belgiska harar?

WingsofDestiny
0

#17 En belgisk hare är stor, det är som att hålla i en två gånger så stor dvv.

Tina-A
0

#17: Dom väger 3-4 kg och är en mellanstor ras :)

#1: Du behöver inte putta efter bara 4 minuter…

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

WingsofDestiny
0

#19 den här tråden är gammal men tack för upplysningen ;).

Tina-A
0

#20: Vad menar du med gammal? Inlägget innan kom ju för 3 minuter sen, och tråden skapades igår? :P

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

WingsofDestiny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 för mig e den gammal ;)

Här kommer lite bilder på matte som håller i tösen som visar på hur stor Daisy är.

WingsofDestiny
0

*borttaget*

WingsofDestiny
0

*borttaget*

WingsofDestiny
0

Som ALLTID är jag skit trött på bilderna, blääää, får nog sminka mig till nästa bil :p

Moonstrike
0

Åh vad fin! :) Då är han ungefär lika stor som min 3½ månaders BJ-hane just nu :)

WingsofDestiny
0

#26 Hon, det är en hona =D. hehe

Jojsan
0

jag ser inte bild #23 och #24.. men jag ser bild #22, söt hon är :)

WingsofDestiny
0

#28 Jo jag tog bort dem andra bildern tyckte det räckte med en =)

Jojsan
0

#29 jaha ^^