Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1756 ggr
ae_08
0

Livmoderinflammation?

Jo, det är såhär att min fina kaninhona på 4 år blöder ifrån könsöppningen, och har gjort det sen i somras. Självklart togs hon till veterinär redan då, men eftersom veterinären sa att det inte var nån fara än så länge, eftersom hon åt och betedde sig som vanligt, så fick vi antibiotika. Hon behandlades med den i 10 dagar, och blödningarna var väck.. för tillfället i alla fall. De kom alltså tillbaka en månad efteråt, och vi behandlade med antibiotika igen, eftersom veterinären sa det. Men det hela upprepades igen efter antib-behandlingen, men enligt veterinären var det någon hormonsak bara, så vi lärde oss leva med det. Det konstiga var bara att hon mådde lika bra som vanligt. Men nu, sen ett par dagar tillbaka, har hennes tillstånd försämrats något drastiskt. Hon är väldigt svag, även om hon äter och så. Jag ringde direkt till Roslagstull och rådfrågade de. Utifrån min beskrivning, kunde de säga att det kanske är livmoderinflammation.

Men nu undrar jag om någon varit med om liknande? Jag fruktar verkligen livmodercancer, eftersom min förra kaninhona dog av det, dock inte med samma symtom som i det här fallet, utan hon blev synligt sjuk på 2 dagar, utan några som helst blödningar eller andra symtom innan, och väl hos veterinären var det försent, hon dog samma dag.

Imorgon ska vi till akuten med henne, i Strömsholm, som ligger typ 2 timmar härifrån, men jag vill jättegärna få höra andras historier innan dess.

Och förresten så har min nuvarande kaninhona fått en kull med ungar när hon var lite mindre än ett år gammal, det kan ju vara bra att veta.

Så himla fint om någon kan svara..

Devin
0

Jag har ingen aning, hoppas någon annan vet.

Lycka till imorgon! :)

ae_08
0

tack :)

Tina-A
0

Inte varit med om det själv. Låter bra att ni ska ta henne till akuten, låter inte så trevligt det där.

Lycka till! Glöm inte att berätta hur det gick!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]