Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 469 ggr
[Eichan]
0

Aggresiv kanin

Nu har Sea och Sky blivit jätte aggresiva igen. Dem var det förut när dem precis kommit till oss och det har väl aldrig riktigt gått bort helt. För några dagar sen när jag skulle klippa Skys klor så var hon jätte tjurig kunde bara klippa några få klor sen gick det inte mer… Hon sparkas och slåss. Slår med tassarna och bits. Har alltid kunnat klippa hennes klor förut men helt plötsligt gick det inte längre. Och sen dess har både Sea och sky atackerat mina händer när jag ska mata dem och ge dem vatten. Något tips? på hur jag ska göra?

Jojsan
0

Hur gamla är de? Bor de tillsammans? Jag antar att de har sitt revir i buren.. De kanske är brunstiga.. då kan de bli lite surare..

Dra inte bort handen när de attakerar, då vet de att de kan göra det för att få bort dig. Vet att det är svårt, hade en egen liten suris här (nu är hon bara sur ibland), men man får försöka..

Annars när du ska klippa klorna kanske du kan vara 2, en som håller i kaninen och en som klipper?

Är de bara aggressiva när de är i buren/famnen?

[Eichan]
0

Dem är 4 år gammla och de bor i samma bur. Dem är lika aggressiva när de är i buren som när de är i famnen. Kan knappt sätta in vattenskål till dem utan att jag blir biten.

Mickis1994
0

Kanske sära på dem?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Eichan]
0

Joo har försökt det men det blir inte bättre. Och de har bott med varandra sen det föddes..

Jojsan
0

Men när de är i sele och/eller Hage, hur är de då?

[Eichan]
0

Det bor så mycke hundar här så jag har inte vågat ha dem ute i sele än. Hage gick förut, men vi har nyligen flyttat och har inte hunnit få upp någon Hage än. Men dem är antadligen lika agressiva i hage

Jojsan
0

#6 ok.. har de varit det länge? (några dagar? veckor? månader?)

Kul att du är tillbaka förresten, jag har inte sett dig på KIF på länge :)

[Eichan]
0

De har väl varit agressiva i nån vecka nu :/

Hihi tack! Joo först förstördes interneten när det blixtrade i vårat gammla hus. Sen skulle vi flytta och så blev allt fördröjt och interneten skulle egentligen bli klar 10 dagar efter att vi flyttat in (i november). Men nu för ca nån månad sen så har äntligen interneten fixats… Så det har blivit ett litet uppehåll här.. :)

Jojsan
0

Jag tror inte honor brukar vara brunstiga så länge.. De kanske blev stressade pga flytten? 

_jaha, men kul att du är tillbaka iaf :)
_

[Eichan]
0

Men vi flyttade i typ november..

Tack igen! ;)

[Eichan]
0

Men vi flyttade i typ november..

Tack igen! ;)

Jojsan
0

Konstigt.. Vet inte varför de kan ha blivit så nu då. Kanske det har sprungit någon hund in på tomten och till deras burar som skrämt dem (du sa ju att det sprang massa hundar ikring)…

[Eichan]
0

joo men kaninerna bor i sin bur inne i en lada där hundar omöjligt kan komma in. Fast det finns en del katter, men dem  har aldrig varit rädda för katter förut så det är antadligen inte där problemet hänger..

Jojsan
0

hmm.. ja då vet jag tyvärr inte..

Men som jag skrev tidigare så försök att verka helt orädd för de och låt de inte bestämma. Men skrik inte t.ex. åt det heller. Kanske säga åt när de attakerar (ett litet nej/fy) och sen fortsätta med det du höll på med.

Du kan ju använda tjocka handskar då du är med dem också..