Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 476 ggr
jees94
0

Ska jag kastrera?!

Nu har både jag och mamma börjat att tänka på att kastrera Nisse…
Alltid när man sätter sig i hagen och ska mysa brukar han hoppa upp i knät och lägga sig där.. Men nu har han börjat med att sprinaga runt..runt. mig hela tiden och låta lite konstigt.. Sen när han sprungit runt mig typ 10 varv så börjar han skvätta på mig…. Och det börjar bli VÄLDIGT jobbigt…….
Finns det nackdelar med att kastrera?
Och när ska man kastrera? ( han fyller 1-år på lördag 1/3 )
Tycker ni att jag ska kastrera?

MarHai
0

Jag skulle kastrera.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Lippo
0

Lippo och Tiffy gör alltid så! Nackdelar hmm.. vissa kaniner brukar bli latare efter kastreringen. Tror inte man ska vänta allt för länge med att kastrera, nu kanske det är en bra ålder :)

Vad tycker du själv? Varför vill du/vill inte? :)

Tina-A
0

Jag skulle också kastrera. Det går bra att kastrera nu, med tanke på åldern alltså :)

Nackdelar är ju att det alltid finns en risk, men det brukar inte vara någon större fara. Var ju en kanin här inne som dog ganska nyligen, men han bar på ett dolt fel och det kunde dom inte veta innan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jees94
0

Mamma vill att jag ska det, men jag är lite skeptisk mot att han kanske blir latare och så, jag hopptävlar ju med han….

jees94
0

en fråga til :D kan man ta in han till vetrinären fast han är utekanin?

twinnie
0

Tycker du ska kastrera ^^ Om du köper en liten hona från mig lär han bara bli ännu värre. Det blev Moses när Myran kom. Han parade sig med allt han såg :P

Jag tror inte att han blir latare. Kanske lite "lugnare" och inte lika stingslig som innan, men gillar han att hoppa så kommer han att hoppa iallafall :)

WingsofDestiny
0

Min hane är också likadan och han fyller snart 1 år. Han skvätter på alla som kommer i hans närhet även på katterna. Vi kommer kastrera honom i sinnom tid dels pga att han skvätter men också pga att han är för energisk. En kastrering på kanin kostar visserligen ca 600 kr men det är det värt så länge man slipper hans skvättande.

Jag tycker absolut att du ska kastrera honom och eftersom han är vuxen nu och könsmogen så är det ett bra tillfälle att kastrera honom, hans testiklar har trots allt utvecklats till fullo. Skrattande

Ta honom till vetten och kastrera honom och ja det går att ha en ute kanin även inomhus så som hos veterinären. Glad

Lycka till !

Tejo
0

Tycker också att du ska kastrera, lycka till!

Nilam
0

Jag tycker latare är så fult ord, de blir lugnare helt enkelt:) Ju äldre kaninen är när den kastreras desto mindre chans/risk är det att beteendet förändras efter kastreringen, så du har en stor chans att din grabb fortfarande vill hoppa, men slutar markera.

Elino
0

Nackdelen med att kastrera är att den kan dö. MEn det är ingen stor risk men den kommer att finnas jag minns att (inte så jätte länge sedan) en här på kanin iFokus blev av med sin kanin. hemska ödeGråter