Att vara uppfödare
Jag har suttit och kollat runt lite på olika uppfödares hemsidor och då slår det mig att det egentligen är alldeles för enkelt att kalla sig själv för "uppfödare". Man behöver inget tillstånd eller så, utan bara komma på ett uppfödarnamn och kanske skaffa en hemsida.
Är inte detta fel egentligen? Det är ju ändå levande djur det handlar om! Jag är inte alls insatt i t.ex. hund & katt Avel, men visst behöver man något sorts tillstånd för det? Vad är egentligen skillnaden mellan hund, katt & kanin? Varför säljer man kaniner i djuraffär, när det är förbjudet enligt lag att sälja katter & hundar i djuraffär?
Det finns så himla många oseriösa kaninuppfödare numera. Surfade in hos någon som parade en 5 månader gammal hona! Då är de forfarande ungar i mina ögon. Har sett flera stycken som parar 6 månader gamla honor också. Jag tycker det är extremt tidigt! Är jag ensam om att tycka att kaniner behandlas ganska dåligt numera? Att de ses som ett djur som man kan göra som man vill med?
Vad tycker ni?

Visst kan man avla på katter å hundar hur man vill, man kan vara privat eller registrerad uppfödare. Så dem djurarter som har en svensk förening, måste man göra ett uppfödarprov och bli godkänd och registrerad för att kunna kalla sig riktig upp födare. Men det finns inget som säger att man inte får föda upp djur som oregistrerad.
Det här med kaniner i djuraffärer så tycker jag också att det kan vara lite dumt ibland. Fler kaniner i små boxar, och dem får antagligen inte komma ut å springa nånting. (men borde det inte finnas nån lag över hur länge enskilda djur får vistas i en djuraffär?) Men ändå, det är ju lika orättvist mot alla djuren som säljs i djuraffärer..

Jag håller med dig. Man behöver inte ens vara medlem någonstans heller för att vara uppfödare. Jag vet många tjejer som jag tycker är väldigt oseriösa och borde inte få ha uppfödning.
Jag tycker också att kaniner behandlas dåligt. När man köper sin första kanin så litar man nog mycket på de som jobbar i djuraffärerna om man då inte är medlem här på KIF eller känner någon som vet mycket om kaniner. Många barn får kaniner och sedan tröttnar de på dem och kaninerna bara får sitta i en bur hela dagarna och ingen myser med den. Mina kusiner tröttnade på sina små sötnosar när de blev 1.5 år då var jag hemma hos deras kaniner varje dag för att ta hand om dem. Idag är det min moster som tar hand om kaninerna och det är absolut inget fel på dem och de är jätte mysiga. Men nu detta året fyller kaninerna 5 år och mina kusiner tar mer hand om dem. Jag hade tagigt hand om dem jätte mycket om jag inte hade haft mina kaniner. Dem ska jag ju ta hand om i första hand.
Att para en 6 månader gammal hona är väl som att tvinga sin 12-åriga dotter att skaffa en hel skara ungar bara för att man vill bli mormor/farmor?
Egentligen borde inga djur säljas i affär, däremot borde man kunna ha ett kontrakt med vissa uppfödare som säger att man kan lämna information om deras uppfödning till intresserade köpare.
Inom hundaveln så måste man, vad jag vet iaf, gå en kurs hos SKK (svenska kennelklubben, som håller koll på alla uppfödare) osv. Dock är det otroligt många som parar utan att vara uppfödare, men ändå kallas det i vardagligt tal.
När det gäller råttor så, om jag inte minns fel, ansöker man om ett provår hos SRS (svenska råttsällskapet), blir uppkollad under det året och beroende på hur det har gått, så kan man få skaffa ett bestående uppfödarnamn (man har såklart det även under provåret).

#1 Okej, hade för mig att det var strängare regler med hundar/katter, men dåså ;) Nog för att det hade varit bättre om alla som födde upp (privat eller registrerad) fick göra något slags prov innan. Men det hade nog inte funkat alls. Finns ju ingen som kan hålla reda på alla som föder upp.
#2 Jo, det är precis det jag menar. Man borde förklara för de som köper kaniner att det är ett ansvar, trots att det är ett lite mindre djur.

#3 Precis!! Det verkar som om många som föder upp har väldigt bråttom med att få ungar. Förhoppningsvis lever kaninen tillräckligt länge att man kan ta första kullen när hon är 9-10 månader.

Håller med dig Twinnie!
Att para en 5/6 månader gammal hona- OSERIÖST!!
Stackars den kaninen…
Jo jag håller med om att kaninen fortfarande är kaninunge då!

Du kan ju kalla dig för katt/hund uppfödare precis hur som helst men det krävs en del för att starta kennel precis som det gör för att registrera en kaningård.
Sen finns det även regler ang kaniner som inte så många vet om och framförallt så är det inte så många som följer dem.
I vissa fall behöver du tillstånd. Om du driver yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år. (källa: jordbruksverkt).
Undras hur många som har sånt tillstånd?
När man parar beror väl mycket på rasen… Hermeliner är ok att para vid 5-6 månader, dom är faktiskt avelsmogna då. Tänk kaniner i det vilda, dom lär nog bli parade vid 3-4 månaders ålder.
Har själv parat en holländare hona på 5 mån, det gick faktiskt jättebra (hon klarade alla 7 ungar i kall stallet i december). Detta var dock i min början som uppfödare, nuförtiden väntar jag några månader till innan jag parar.
#8 Jag håller med där. Dvärgraser är avelsmogna vid 5-6 månader. De är inte kaninungar då. Det finns många erfarna uppfödare som hävdar att honorna får en lättare förlossning om de inte är "gamla" som 10 månader när de får sin första kull. Men visst det är ju upp till var och en när man parar.
Mina honor som fått sina första kullar har varit runt 8, 9, 10 månader men jag tycker inte det är fel att para en hona som är sex månader. (beroende på ras såklart).

#8 & #9 Men varför para så tidigt när man faktist kan vänta och när det faktist är bättre för honan om man väntar? Jag förstår liksom inte varför man vill ta den risken att para en för ung hona.
Glömde…
Sen är det ju så inom hundaveln att tar man en kull och endast en är man uppfödare- just för att man har ansvaret kvar tills dess att de valpar man sålt har avlidit. Det tycker jag det ska vara med kaniner också, tar man en kull har man ett uppfödaransvar tills de ungarna dött.
Därför bör man tänka igenom sitt syfte med kullen innan man tar den för ansvaret finns där hela tiden. Man ska inte se det som en "rolig grej" att ta någon kull. Vem vill ha en kanin ifrån en uppfödare som knappt vet något om rasen hon avlat på? Eller inte har någon aning om vad för foder man bör ge? mm.
#10 Fast det är ju ingen större risk att para en sex månaders hona eller en åtta månaders hona? Riskerna kommer sen ju äldre kaninen blir.

#12 Det är ju större chans att en yngre hona lämnar ungarna eller helt enkelt inte vet hur hon ska göra. Det finns ju alltid risker med förstföderskor, och riskerna blir större ju yngre honan är. Hellre att man väntar tills hon är mogen. Det känns liskom som om alla har så himla bråttom med att ta kullar på sina honor.
Och att riskerna blir större hos äldre honor tror inte jag på. Om honan är i bra kondition kan man para henne för första gången när hon är 1 år om man vill det.
#13 Ja men honor av dvärgraser är ju mogna när de är sex månader? Så risken att de lämnar sina ungar eller liknande är lika stor som om honan är åtta månader.
Jag väntar längre men det är ingen fara att göra det när honorna är sex månader.
Jo efter 12 månader ökar risken för komplikationer vid förlossningen. Inte direkt pang på när honan blir tolv månader men därefter blir det svårare för en förstagångs hona att få ungar.
Jag tycker det är hemskare när man parar för gamla honor än när man parar honor som faktiskt är mogna. Hanna på Jetaimes uppfödning berättade en hemsk historia om sin väns kanin som blev tjuvparad (över ett år) och det slutade ju som tur var lyckligt. Men den upplevelsen måste varit hemsk både för hona och ägare.

#14 Jag har iallafall lärt mig att honan är avelsmogen vid 6 månaders ålder, men det skadar inte direkt att vänta för att vara helt säker. Tycker det är för tidigt. För mig är kaninen fortfarande unge vid den åldern. Och av vilken anledning väntar du längre? Är bara nyfiken, eftersom du inte parar vid 6 månader, kanske det finns någon anledning till det.
Jag vet flera som parat honor över 1 år utan problem. Vet tillochmed en som fick sin 2 år gamla hona tjuvparad. Det var första kullen & hon fick 6 ungar som alla föddes utan komplikationer och fortfarande lever idag. Det handlar helt om honans kondition.
Sysslar man med Kaninhoppning är det ganska vanligt att man parar äldre honor, eftersom de kaninerna tränar & tävlar regelbundet och därmed är fullt kapabla att få ungar i den åldern. Nej, jag tycker inte att man ska para en hona som är under 8 månader.
#15 Jag har väntat längre för att mina honor varit sex månader när det varit vinter ute och jag vill inte ta risken att en förstagångsmamma bäddar för dåligt och ungarna dör. Men sen har jag inte haft så bråttom att para mina honor heller, jag parar hellre så att ungarna kommer när det är relativt varmt ute (inte minusgrader). Men i framtiden kan det väl mycket väl vara så att jag får en hona där hon kommer vara sju månader när första ungarna kommer när det kanske fortfarande är varmt medan valet står att vänta i några månader till och få ungar om vintern. Så för mig beror det från kanin till kanin.
Jag vet flera personer som klarat sig fast de åkt bil utan säkerhetsbälte också men för den sakens skull rekomenderar jag ju inte att göra det. Jag har varit med om en hona som dött när hon fick sin första kull, hon var över året och det var hennes första kull. (för många år sedan). Honan skrek när förlossningen började och de ungar som kom ut var döda (hade dött i magen) innan vi hann till djursjukhuset så dog hon. Veterinären konstaterade att det var några ungar kvar i livmodern och att hon dött av likförgiftning. Hon var mycket sargad i underlivet också. Hon fick ungar försent. Och hon var en tävlingskanin som var i "toppform" Gick lös på landet och vi tränade massor med henne. Men visst för en del går det bra, men varför chansa? Sen vet man ju inte hur jobbig förlossningen varit för de honor som trots alla odds klarat att föda fast de varit för "gamla"?
En kanin av dvärgras är mogen att få ungar vid sex månader men att para en hona som är över året är att ta en väldigt stor risk…

Jag parar alltid mina honor första gången vid 6 månaders ålder, då dvärgvädur och lejonhuvad kanin.
Tycker det finns allt för många sk "kaninuppfödare". Om man ska ha en seriös Avel bör man gå jordbruksverkets kurs (för Avel och kaninförsäljning) ,som man enligt lag från 2003, ska igenomgå när man säljer kaninungar.
Tycker det finns allt för många blandras kaniner =( och oerfarna oseriösa sk uppfödare"

Men det är ju inte alls många "seriösa" uppfödare som har reggat inom SKHRF eller KAF. Fattar inte vad du menar med det? Du har väl inte heller reggat, eller?

Är medlem i Kaf sen många år tillbaka, har uppfödare nr, skriver ut stamtavlor på mina djur, ställer ut oav. Gårdsnamn (om det är det du menar) är inskickat och snart klart.
Det finns nog många oseriösa uppfödare, tyvärr. Nu senare tycker jag att det verkar som att mer och mer yngre BARN har tagit tag i detta med att "föda upp kaniner", genom att de från början kanske haft en kanin ett tag, o sen ber sina föräldrar om att få starta en kaninuppfödning, och då köper in en hane, och tar en kull. Utan alls mycket kunskap, och då kallar sig kaninuppfödare. Så tänker jag när jag läste din tråd.
Sen finns det väldigt många BRA uppfödningar också, självklart. Det är ju det vi vill ha.
Och jag tycker nog som dig Twinnie, att varför inte vänta lite längre om man kan, med Att ta en kull på en hona som precis blivit 6 månader? Nog för att man inte behöver överdriva väntan, men det är ju inte precis någon fara att vänta ett tag.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Som sagt så är dvärgraser inga ungar när dom är 6 månader och går att para, men visst kan man vänta lite men det är inget fel att para henne heller…sen är hon ju 7 månader när ungarna kommer.
Jag kan t.ex inte regga mitt kaningårds namn eftersom att man måste vara 18…vad gör man ?
Jordbruksverkets kurs är inte dom lättaste att få tag på om man ska kominera det med allt man har att gjöra annars -Men tycker nog att alla uppfödare borde gå den, men man blir ingen dålig uppfödare om man inte gått den eller ska ?
#17 sen måste man väll inte vara oseriös bara för att man inte gått på en kurs ? Krävs lite mer för att vara oseriös uppfödare tkr jag.

Jag väntade med att para mina två honor första gången när de var ca 9-10 månader och då tyckte jag att de nästan var för omogna för att få ungar men de klarade det.
Jag tycker att man ska vänta med att para honan till efter 6 månader.
Jag ska gå jordbruksverkets kurs men det har hela tiden varit för långt att åka. Hur gammal måste man vara för att gå kursen?? Sen är jag för ung för att registrera min kaninuppföning eftersom jag blir 15 detta året och man måste vara 18år.
#17: Man kan vara oseriös fast än att man har gått den kursen. Bara för man har gått kursen så betyder det ju inte att man är seriös.
Det finns många som avlar vidare på allt som de seriösa uppfödarna vill ha bort. Jag känner en uppfödare som sålde en hona med härstamningsbevis eftersom honan var aggresiv, hade inte fin kropp och det var fler fel på henne. Och den nya ägaren parade henne och hon fick 2 ungar en som var missbildad och var dödfödd. Det är fel och det finns många som gör så och sedan säljer vidare ungarna utan att säga något. Eller några som parar kaniner vars syskon har defekter.

#21 jag är inte den som drar alla över en kam, och tycker det finns både bra och dåliga uppfödare. Men tycker att om man satsar på att vara kaninuppfödare bör man försöka vara så seriös som möjligt.
Är man tex under 18 kan man ju ha som mål att ex registrera sin kaningård.
#23 Nej, självklart förstår vad du menar :)
Vi tänkte på det men kan man ändra det på bara namnet sen när man är 18 då ?

Jag har inte skrivit att man blir mer seriös när man reggar, var står det? Jag kan inte heller regga min uppfödning eftersom jag bara är 15. Det jag menar är att det är alldeles för lätt att kalla sig uppfödare, man är ju trotsallt någon som styr över ungarnas framtida liv.
#20 TACK för att du förstår hur jag menar!! Om det nu ändå inte är skillnad på 6 månader och 8 månader varför kan man då inte vänta!? Riskerna för att honan lämnar ungarna blir mindre ju äldre honan blir.

Sorry Tilda, läste inte nogrannt, och tolkade fel. My bad ^^
Men håller med till viss del. Om folk skulle behöva skaffa tillstånd för Att ta en kull skulle det bli jobbigt, men det finns, som du säger, för mkt oseriösa uppfödare, tyvärr :/

#26 Haha, vart lite orolig att jag skrivit något jag inte sett ;P
Men sen handlar det inte alltidbara om honornas ålder vid PARNING. Det är allt möjligt. Att man "hittar på" raser som "minilöwen"? och färger som inte ens finns i nordisk kaninstandard. Det är något som jag stör mig oerhört mycket på! Om man säljer kaniner till mindre erfarna (det kan ju vara någon som aldrig haft kanin förut) så måste man ju kunna berätta hur man sköter en kanin & föregå med lite gott exempel.

#27: Haha xD
Jo precis,det är ju iofs ganska roande att titta på olika färger som folk hittat på namn till, men sen är det ju äskigt att dem kallar sig uppfödare av den färgen liksom.

#28 Ja, men trots att det är extremt kul (jag & e kompis har haft väldigt kul åt det på msn xD), så är det lite läskigt som du säger. Visst, man måste inte kunna alla färger, men det är så sjukt när man hittar på färger efter hur kaninen ser ut, istället för att fråga någon som kanske vet ^^

#29: Ellerhur, det är som att jag skulle säga "Hej jag föder upp kainer i färgen blåbär"
Lite oseriöst dock, men skulle inte förvåna mig om någon skulle säga så xD

Måste bara tillägga att min stavning i denna tråd har ju varit grymt bra.. (inte).

Det pratas mycker om "lagar" och "tillstånd", "registrering" och "ålder" här.
Vill då påminna om, eller göra er uppmärksamma på att det behövs inga "tillstånd" eller bevis om "utbildning", eller "kompetensprov" från regelsveriges sida, för att få skaffa BARN och bilda FAMILJ, vilket är långt mycket allvarligare!!!

#31 -Hahahahahahahahaha
#32 Hahahaha! Nej det är sant! Men som tur är så säljs de ju inte vidare ;)

Nu blir säkert många här inne sura, eftersom jag skulle säga att majoriteten av Kifs medlemmar är barn/tonåringar. Men jag tycker personligen att det borde finnas en minimiålder på 18 år (myndig) för att få föda upp djur.
#32 Visst, men det är en helt annan femma och hör inte hemma här.
#35 Det håller jag med om!

#35: URSÄKTA så mycket då!!!
#25 Jo, håller med dig (:
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

#35 Jag håller HELT med dig! !
Faktiskt har Anders en poäng i vad han skirver under #32. När folk t ex ska skaffa hund diskuteras det innan om de verkligen har tid om de jobbar för mycket osv. men skaffa barn kan folk göra ändå, trots att båda föräldrarna jobbar heltid, dagis kan ju uppfostra barnen. Lite OT men jag var bara tvungen att hålla med Anders!!
Angående diskussionen om att vem som helst kan föda upp utan tillstånd är jag lite kluven.. Om det hade krävts en massa tillstånd och utbildningar skulle många som är väldigt duktiga med djur och har känsla och kunskap för det här men som kanske inte klarar av det där med att fylla i blanketter och skriva prov falla bort, de skulle välja att inte föda upp. Men de som kanske inte har rätta känslan och hjärtat klarar av det…. bara en liten tanke

#27 där håller jag med dig helt och hållet! Det är inte helt lätt att hitta en kanin där det står korrekt färg och ras i härstamningsbeviset. Nu suger jag själv på det där med färger men jag jobbar på det och försöker lära mig så mycket som möjligt sen har jag även turen att ha flera stora uppfödare i ryggen som hjälper mig.
Man måste inte kunna allt men man får inte bara lov att hitta på om man inte kan!! Alla är vi barn i början

#39 Jag sa inte emot Anders, däremot tycker jag det är onödigt att han alltid ska dra in saker som inte har med kaniner att göra…

Om man ska regestrera sig som kanin uppfödare i SKHRF, måste man ha fyllt 18 år. Jag tycker inte att det är fel förutom när man parar dom så tidigt som skrev, det tycker jag e fel.
Vilken hemsida var det som du hittade det där med honan som skulle paras? Har sagt till ngt om detta?
Om vi tar en kull, så är den väl planerad.
Vill bara också säga att som alla nog redan har sagt, finns det många oseriösa uppfödare som bara parar kaniner, kommer på ett namn till "uppfödningen" och kallar sig uppfödare.
Men sen e det också många som tänker efter väldigt noga innan.
Jag menar att om man nu vill föda upp en ras som inte är godkänd i sverige, så gör det ju inte en till en oseriös uppfödare, utan en uppfödare med oregistrerad uppfödning, som föder upp kaniner som inte är godkända i sverige…
Sen måste jag bara skriva om det här med att para för gamla kaniner också. Visst det kanske inte är några problem för vissa honor, men om vi säger att det är 50% chans att det går bra, varför då chansa om det e 50% chans att det inte går bra.
Det e väl ändå mer "oseriöst" att riskera en äldre kaninhonas liv, bara för man vill ha ungar på den. Oftas bland första föderskor, om dom e runt 6 månader så brukar allt gå bra för honan ändå, bara att dom inte har riktigt klart för sig vara dom ska göra med ungarna när dom väl kommer, men vad e det som säger att en 10 månaders hona har det mer klar för sig? Hon har ju heller aldrig haft ungar innan. Det e ju bara en instinkt som kaniner har att veta - veta hur man ska göra med ungarna. Sen e det klart att det finns ju alltid risker med varje kull ändå.
Och påhittade färger.. antar att du (twinnie, om det nu va du som skrev det..) syftar på bl.a mig när du skriver det.. tex. Creme.. vet att vissa säger att det finns och vissa inte.. Men vad jag vet så e detta en färg som kommer från tyskland som används av tyska uppfödare inom teddyn, så det e ingen påhittadfärg, utan en allmän färg på vissa röda-gula-brungulröda kaniner..
Men som vissa skriver aprikos, champanjefärgat, ehm.. brungår.. hm också vidare det e faktiskt lite störigt..
Antar att när du skriver mini-löwen så syftar du på mig också.. På mitt härstamningsbevis på Årissa står det mini-löwen och även på hennes mamma och pappa.. Det innebär då att eftersom Årissa endast väger runt 0.8 vilket e under rasstandard (där dom minst får väga 1,1 och ändå inte få några poäng på utställningen (?) har jag för mig.. fast nu e jag inte så insatt i utställning eftersom jag inte ställer ut mina kaniner)
(Ursäkta om jag har missuppfattat något, men jag har faktiskt läst hela diskussionen nu och va bara tvungen att skriva avmig lite också..)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

#43 Syftar inte på någon speciell i det jag har skrivit, bara så att du har det klart för dig ;)
Creme: Ja, det används i Tyskland, och jag har insett att det är i princip dödsdömt att försöka få de som använder uttrycket creme att sluta. Men färgen creme finns inte. Och numera används creme flitigt. Creme/blå till blå/gul japan t.ex. Jag tycker det är fel mot köparna att skriva färger som faktist inte finns. Om de nu skulle bli intresserade av att avla osv. Snart kommer ingen veta vilka färger som är godkända eller inte ;)
Sedan förstår jag itne hur man lyckas räkna ut vilka färger det kan bli i en kull om man räknar en förälder som "creme". Det finns ju ingen genkod för creme. Inte heller för "röd", "aprikos", "champagne" osv. Därför brukar jag småle lite när jag ser att de på något konstigt sett skrivit ut vad för färger det kan bli - eftersom detta inte är möjligt om det finns såpass mycket färger man inte har översatt :)
Har själv haft ganska svårt att klura ut mina kaninernas härstamningsbevis. Har försökt få tag i de flesta tyska uppfödarna, men alla verkar inte längre ha en aktiv verksamhet.
Minilöwen: Används också av många, och det får man ju såklart skriva, finns ju folk som försöker få fram nya raser (Sverigehare, Minidvärgvädur, "pudelkanin", bla.), men då tycker jag att man kan skriva "Minilöwen" eller något, så att man kanske fattar att det inte är en "ras" ännu, men kanske påväg att bli? ;)
Och diskussionen med honans ålder känns lite utdiskuterad, med tanke på att alla har olika syn på det. Jag kan tycka att det är för tidigt att para en 6 månader gammal hona, men så är det ju bara jag som tycker det. För jag har inte bråttom att para min hona, t.ex.. Jag vill vänta tills jag verkligen känner att hon är mogen och gärna till hon brunstar för andra gången, då vet jag att hon verkligen ÄR redo. Det är självklart olika från individ till individ, men jag känner bara att de flesta uppfödare numera (främst av teddy & lejonraser) verkar ha väääldigt bråttom med sina honor. Jag tänker bara "Ta det lugnt! Låt honorna växa upp ordentligt innan ni utsätter dem för det ansvar som det innebär för dem att ha ungar." För det är påfrestande och jobbigt för en hona, och därför är det viktigt att honan är redo :)
Har man bråttom att komma igång med sin uppfödning kan man köpa honor som redan är 6-7 månader tycker jag :) Annars blir det lätt att man inte orkar vänta och se efter att honan är redo utan bara parar för att man längtar så mycket!
#44 Fast du skriver väl på din hemsida att du vill få fram en färg du kallar "kanel"? Den färgen är ju inte heller godkänd även om färgen "finns"?
Jag läste i ett amerikanskt forum jag på något sätt hittade till för flera månader sen om bland annat färgen creme och tydligen finns det en genkod för att få fram den färgen? Jag kan inte dessa koder och just då tänkte jag inte på detta alls…
Men visst jag håller med om att det är förvirrande att skriva "champagne", "aprikos" mm.
Angående "minilöwen" så tror jag nog att i alla fall Hanna är noga med att informera sina köpare om att det inte är en egen ras utan en "mini" variant på löwen.
Jag håller med i ditt första inlägg om att det är för lätt att starta en uppfödning men jag tycker inte att det är fel att para en sex månaders gammal hona, då är hon inte en kaninunge längre utan mogen för att få ungar. Som Hanna skriver är det ju en instinkt i kaninerna att ta hand om sina ungar och risken att något ska gå snett är lika stor om de är sex månader eller åtta när de paras. Sen brunstar inte kaniner så som hundar löper, någon gång per år utan brunstningen kan ju sättas igång så fort de blivit könsmogna i stort sett, så det "andra" brunstningstillfället kan likväl inträffa när kaninen är fem månader som senare.
Det är många uppfödare inom andra dvärgraser som parar sina honor när de är sex månader så det är inget unikt eller vanligt bland just löwen eller teddydvärgvädur uppfödare.
Ska man starta uppfödning tycker jag personligen att man bör ha ett antal år som kaninägare bakom sig. Man lär sig så mycket mer genom att själv erfara. Kanske kan man ta del av andra uppfödares erfarenheter och lära sig mer om rasen och bara njuta av att ha kaniner som man inte avlar på. Tid till att bli uppfödare sen det finns alltid om man vill det tillräckligt mycket och då har man ju förhoppningsvis en hel del "kaninkunskap" bakom sig!

#45 När jag frågade på kanin-net vilka färger det kunde bli mellan Myran & Oboy, blev ett av svaren färgen "Kanel". Detta är en icke Godkänd färg? som finns beskriven inom nordisk kaninstandard. Den är alltså framavlad här i norden och i Sverige. Creme finns inte beskriven på någon nordisk sida, men på engelska & tyska. Dessa länder har en annan standard och de flesta länder har kommit "längre" inom kaninavel. Dessutom är Creme en beteckning för viltgul om jag inte har helt fel. Och då är det alltså att föredra att skriva Viltgul som faktist är den korrekta benämningen.
Jag syftar inte på någon speciell när jag nämnde Minilöwen. Det finns så många som använder den benämningen numera, som jag också skrev i mitt förra inlägg. Det var alltså inte menat till endast Hanna, och jag ser henne som en seriös uppfödare. Hon hör alltså inte till de jag tänker på när jag skriver (inte för att det har med saken att göra, men jag vill klargöra det).
Att honan ska vara äldre än 6 månader är min egen åsikt och jag har lärt mig att det är bättre att para senare än tidigare. Därmed håller jag fast vid min åsikt att man inte ska para vid en så tidig ålder. JAG anser att honan endast är "unghona" då, och inte är mogen för ungar. Min hona brunstar för andra gången NU, dvs när hon är 9 månader. NU tycker jag att hon är redo att få ungar. Får hon inga med Mio blir det till att para om henne med en annan hane så snart som möjligt, för NU är hon superfertil ^^
Jag tycker inte man behöver vara över 18 för att starta uppfödning. Däremot tycker jag att man ska kunna det mesta inom Avel. Man lär sig ju också medan man driver uppfödningen och är aldrig fullärd. Förstår att ingen riktigt tar mina åsikter på allvar eftersom jag inte har haft min första kull än, men jag anser att jag kan tillräckligt för att driva uppfödning.