Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1836 ggr
Devin
0

Mask!!?

Hej, min kanin som är runt 6 månader har haft bajs i baken. Hon har kunnat bajsa äta dricka och allt sådant. Men nu när jag kollade eftersom den inte lossnade av sig själv såg jag vita små maskar. Är det mask, kan hon dö av det!? Hjälp mig snälla!! Hon kommer från en uppfödning i göteborg och hon skulle vara avmaksad..

Jag skriver lite cp nu bara för att jag skriver så fort… HJÄLP!!

:S

Tejo
0

Du kan avmaska henne med tex Axilur som du köper apoteket, det är inget de dör av men bör behandlas så hon blir kvitt det.

Devin
0

Hur långt tar det att avmska?

WingsofDestiny
0

Om det rör sig i hennes bajs så har hon mask. Mask kan dyka upp på djur oavsätt om dem är avmaskade. Finns olika sorters mask och olika sorters avmaskningsmedel.

Vanligaste masken man hittar i bajs är bandmask, binnikemask och spolmask.

Det du borde göra är att ta henne till vetterinären, hon kan också ha likmask i magen. Likmasken äter upp kaninen innifrån medans andra maskar tar all hennes näring så hon tappar i vikt. Snabbt iväg till vetten för behandling skulle jag rekommendera.

En av mina vänners kanin fick likmask och hon dog av det.

Devin
0

ush! okej jag ringer veterinären nu!

WingsofDestiny
0

Hoppas det löser sig med henne. Hon blir nog bra igen ska du se =).

Devin
0

Har pratat med vet, de föreslog Axilur. Jag tror jag måste skippa utstälningen hon ska på på lördag eller?

WingsofDestiny
0

#6 det är en bra ide att skippa utställningen annars är det risk att andra kaniner på den utställningen får mask ifall dem kommer i kontakt med din kanins avföring. Sen kan det ju vara bra för henne att vila upp sig kanske.

Devin
0

Ja, jag ska åka nu.. hur mkt kostar Axilur så jag vet hur mkt jag ska ta med?

Tejo
0

#6 Japp, Axilur är jättebra!

Du ger en daglig dos på 0,50ml per kg kroppsvikt 3 dagar i följd. Du får med en spruta så du kan ge det direkt i munnen eller blanda i foder.

Bäst att ge direkt i munnen, även om det kan vara lite obehagligt för kaninen, då vet du att hon får i sig den rätta dosen i alla fall.

[Niike]
0

Det är väl inte tillåtet att ta med sjuk kanin till utställning?

WingsofDestiny
0

#10 nej det är det inte.

Feliciaa
0

Hoppas hon blir bra!
Håller tummar & tassar !

Tejo
0

Ta med en hundring så klarar du dig! Gissar på runt 50kr… Glad

Tänk på att sanera hennes bur och eventuella andra ställen hon varit på, annars finns risk för att hon får tillbaka masken igen.

Devin
0

Nu har jag köpt medicin och gett henne, 135 kr blev det. Så nu ska jag städa och tvätta buren. Tack för hjälpen!

Tejo
0

#14 Oj, hade för mig att det var betydligt billigare… Glad

Lycka till med henne nu!

Eftersom maskarna kommer ut bakvägen så kan det vara bra att sanera allt även efter genomgången behandling.

Devin
0

#15 Ja det ble rätt så dyrt men vad gör man Räcka ut tungan

Det är ju tur att jag är ledig denna vecka :) Men tar det tre dagar för att masken ska försvinna?

Tejo
0

#16 Masken borde försvinna efter en behandling på 3 dagar, men ha koll på din kanin. Eventuellt kan du behöva köra en kur till senare eller byta till annat maskmedel om hon skulle ha en sort som inte dör av Axilur.

Devin
0

Okej, så det är bara att vänta att se.

Haha, oj vad jag blev rädd. Läste fel, trodde du skrev om hon inte är en sort som dör av Axilur. Räcka ut tungan