Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 531 ggr
Miiah
0

Beslutsångest!

Jag var ju i en djuraffär idag
och såg två väldigt små kaninbebisar
som dessutom var magra. Jag kunde inte
riktigt räkna ut Vilken ras? dem är, och kön
kollade jag inte då jag inte visste om man fick
öppna buren eller inte. Men jag funderar på att
gå dit igen imorgon och kolla.
Den ene av dem var jättenyfiken på mig,
helt orädd! Slickade på mina fingrar oså.

Nu till frågan, jag mådde så dåligt när jag
såg dem och vill så gärna ta iallafall en av dem,
tycker ni att jag ska göra det? om jag lyckas
övertala min mamma. För visst kan djur från djuraffärer
även dem vara mycket fina kaniner?

Ge mig tips?, råd och synpunkter!

BlackTear
0

Om dem var väldigt små och magra kan det ju vara så att dem är yngre. Köper du en kanin därifrån då stödjer du att affären tar in för små kaniner.

[chriistina]
0

Jag skulle inte göra detta. Du gynnar bara djuaffären och de lär bara köpa in nya ungar i samma ålder.
Jag förstår din tanke och att du bara vill väl mot ungarna. Men samtidigt köper de bara in fler och nästa gång du kommer dit kanske du hittar en som du också vill rädda…
Det kan vist vara friska och fina ungar i djuraffärer och jag klandrar inte dem som köper djur därifrån. Men jag tycker tyvärr inte man ska köpa de bara för att rädda dem.

LJfoto
0

#2 håller med

men visst kan man få fina kaniner från en djuraffär

Stravaganza
0

Men vad då ''gynnar bara djuraffären''? Någon kommer ju säkert köpa dem ändå.

Jojsan
0

#4 ja, men ju färre som köper från djuraffären, ju färre kaninungar köper djuraffärerna in. Till slut kanske de slutar sälja djur i djuraffär.

Tina-lin
0

#5 Exakt!

Miiah
0

dem köper in djur med de pengar ni
lägger på djuraffärer för och köpa hö,
matskålar osv.

[Niike]
0

#7 Men för de pengarna köper de ju in hö, skålar, mat osv också. Slutar man köpa kaniner fattar de kanske att de inte tjänar på dem, och slutar förhoppningsvis sälja det.

Stravaganza
0

#7 Det visste jag faktiskt inte. :o

Bejb__
0

Tkr att du ska göra det som känns rätt, Visst vore det synd om dom köpte in nya kaniner, Men troligast kmr det någon annan och köper kaninen, Och då spelade det juh ingen roll om du elr någon annan köpte den. Men om man ser det på de andra sättet så borde de kännas bättre om "man själv" inte hjälper och stöda dem. Så gör det du tkr känns rätt (:

Tina-lin
0

#7 Om man ska tänka så är det ju ingen idé att klaga över djuraffärer- om man ändå tror att det inte spelar någon roll var man gör och inte gör.

Sen vet du aldrig säkert att den lilla kaninungen du köper, som troligen är tagen alldeles för tidigt från sin mamma, är den ras dem säger att den är. En av mina kaninköpare berättade om sin "dvärgvädur" han köpt i en djuraffär där ägarna var "bombsäkra" på att han var det för de kände uppfödaren tydligen…Den dvärgväduren väger idag öer 7 kilo.

Sen köper jag inte hö, halm eller något i djuraffärer längre. Jag köpar allt på Granngården eller Ikea (skålar och sånt).

Genom att köpa en av dessa gulliga alldeles för unga kaninungar så stödjer du deras verksamhet, även om du inte säger det rakt ut så säger din handling att det är okej att bete sig som djuraffärer gör.

Bejb__
0

Jag skulle SJÄLV inte ha köpt kaninungen/arna. Men du gör som du själv vill.   (:

Tänk på att om du köper kaninun´gen/arna så stödjer du djuraffären,

Jag tkr att djuräffärer inte borde få sälja djur utan bara tillbehör ..

#7 Jag köper oxå hö från grangården (:

WingsofDestiny
0

Jag skulle inte köpa kaninungen. Ett magert djur kan också innebära sjukdom vilket vi alla vet att djuraffärer är duktiga på att ha.

Ända jag köper från djuraffären är vattenflaskor och sådant till kaninen allt annat tas på grangården (man har ju klubbkort ;) ).

#12 helt rätt, dem borde inte få sälja djur. Dem saknar en oerhörd kunskap om djur.

Bejb__
0

#13 Precis (:

Klubbkort de är bra däe xD Jag köper bara Vattenflaskor och sånt på djuraffärer oxå,

Vet en bra djuraffär och de är i Sollefteå den heter typ "Näbbar&Klor" Dom säljer inte djur utan bara tillbehör (: Dom är oxå väldigt kuniga :)