Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 583 ggr
blaskigtkaffe
0

OT - hjääälp!

Jag ska vara med i en musiktävling nu på lördag, Musik Direkt heter den. Men tror ni inte att jag har gått och blivit förkyld? Och att förkylningen har satt sig JUST på stämbanden? typiskt >< .. Jag har druckit te och ätit halstabletter .. å det har blivit liiiite, lite bättre, men inte något märkvärt .. Och det känns extra piss eftersom jag ska framföra två egna låtar, också får man omdömen i tidningen dagarna efter, det är verkligen "ett kliv ut i rampljuset" om man säger så. Så det känns inte alls bra om jag måste dra mig ur p.g.a. en sketen förkylning :/

**Är det någon som har någon mirakelkur mot heshet?!
**Jag är nästintill desperat!

ciss
0

http://halsa.ifokus.se

Lycka till tjejen, hoppas det löser sig!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

BlackTear
0

Shit vad jobbigt :/

Jag har fått tipset när jag är förkyld att fylla en skål med kokhett vatten , sen andas du in "ångorna" och då ska man tydlige börja hosta slem.. Och då blir iaf rösten bättre.

Har inte provat själv dock ;P

Tindra1
0

Lycka till ;)

breidablick-kaniner
0

Hostmedicin är slemlösande, det kan man ta precis innan man ska sjunga. Annars är det helt enkelt att dricka varmt vatten med honung i och inte prata. Lycka till i tävlingen :)

blaskigtkaffe
0

#1 Tack, jag skrev där med :)

#2 Men jag har inte slem i halsen eller nånting, jag har bara ont :/ .. Men jag testar det nog ändå .. det kanske finns lite slem om jag har "tur" x)

#3 tack:)

#4 Jag ska testa det också, och tack :)

blaskigtkaffe
0

Puttputtputt!

ingen som varar på hälsa :/

SagaoAlfred
0

Du måste bli frisk mims!
Har dock inget tips? eller nått tyvärr..
Men ja, krya på dig!

Btw, har ni hostmedicin hemma?
Annars troooor jag att vi har det,
så jag kan ta med mig det till dig imöra! ^^

[Niike]
0

Finns det inte en "andra chans" då du kan sjunga?

Jag brukar dricka varm mjölk med honung, halsen blir så "len" av det! Och så är det gott med tycker jag;)
Hoppas allt löser sej!<3

Gucci123
0

så typiskt.. Men vila rösten nu då..

johanna_loveAnimals93
0

Nej, vad jobbigt :( Hoppas de andras tips? hjälper. Lycka till! :)

Taci
0

Säger som Niike, honungsvatten är riktigt bra! Lenar halsen.

Lycka till o krya på dig!

Clariiz
0

Ta det lungt, gå inte ut, och drick te/varm mjölk med honung. Det brukar jag göra. :) (gör INTE misstaget att hosta/prata för mycket, då förlorar man rösten i stället. Tro mig, jag kunde bara brumma i två dagar^^ :P)

Kan inte göra så mycket annat en att hoppas på att dy kryar på dig och sjunger så alla börjar gråta och skrika av förtjusning :).

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

#11 Honungsmjölk ska det vara, mycket godare!=D haha!

Clariiz
0

#13; Mjölk är äckligt :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

blaskigtkaffe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Men jag har ju inte hosta :/ Men visst kan vi knarka det ändå om du vill ;)

#8 Och det såg jag först nu! Haha, jag har tvingat i mitt ett helt ölkrus med honungsVATTEN, x) uuuh. äckligt. Men ja, jag tar mjölk imorgon dårå! :) _(slänger med en bild på mitt lilla glas!)
_
#12 Men brumma är väl fint? Jag kan ju står där och brumma å kanske ta med en och annan kanin och dansa någon snygg regndans eller nåt ;) då går jag säkert vidare ;D

Stravaganza
0

Heshet är oftast orsakat av förkylning eller någon annan virusinfektion, som ibland bara ger heshet, men ofta också snuva, halsont eller hosta. Ibland försvinner rösten helt under några timmar eller dagar för att sedan bli som vanligt igen, så det är ingenting att oroa sig över, direkt.

Jag föreslår att du du undviker att röka (nu vet jag ju  inte om du gör det, men jag säger det ifall du gör det), att du ska undvika rökiga miljöer och inte använda rösten på fel sätt (till exempel att du skriker, eller bara pratar högt). 

Vila rösten så mycket som möjligt. Tänk på att när du pratar, hostar och harklar dig anstränger du stämbanden, därför ska du försöka att inte göra det så mycket och ofta. Att viska eller ropa är ännu mer ansträngande än att tala som vanligt, faktiskt, så undvik det också.

Använd hostdämpande medel om det behövs.  Både varm och kall dryck kan tillfälligt lindra både rethosta och irriterade stämband. Samma sak kan gälla halstabletter.

Det finns inga mediciner mot heshet så vitt jag vet, men det som jag skrivit om kan hjälpa. Så tänk på att inte försöka prata så mycket överhuvudtaget.

blaskigtkaffe
0

#16 Jag röker inte :) Tack för tipsen!

Stravaganza
0

#17 Vad bra. Ja, varsågod.