Tycker du det är okej?
Om vi säger att man har en icke renrasig hona och hane. De har härstamningsbevis, har inga defekter i släkten och har bra temperament.
Tycker du att det är okej att para dessa 2 kaniner med varandra en gång om syftet är att pröva på uppfödning för att se om det är något man tycker om?
Jag tycker det är okej men då ska föräldrarna ha härstamningsbevis och det ska inte finnas defekter i släkten.
Kaninerna ska självklart också ha bra temperament, de får inte vara aggressiva eller liknande.
Man borde ju få pröva på uppfödning en gång, för att se om man vill fortsätta med det i framtiden. Det är ju ett + om man har renrasiga kaniner men man även om man har icke renrasiga med härstamningbevis.
Fast jag tycker att det räcker att man prövar på en gång. Fler gånger tycker jag inte är nödvändigt (en gång då minst en unge överlever till 8 veckor).
Ja, det tycker jag är helt okej. Vet man inte helt hundra om man vill bli uppfödare så känns det ju "onödigt" att köpa in en riktigt fin avelshona tex. Bara man känner att man har kunskap nog att klara av det, för det bör man ju ha även om man bara tar en kull.

Japp. Håller med #3. Bara man vet vad man gör.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Nej, det tycker jag inte.
Har man för avsikt att "bara" ta en kull, så är det förkastligt.
Parar man en hona så "startar" man hennes biologiska cykel, och hon vill ha fler kullar därefter.
Sen är det inte säkert att den första kullen blir bra, eftersom förstföderskor inte vet exakt vad som händer, och det kan ställa till problem, som dödfödda ungar, avbitna öron o.s.v.
Allt beroende på ras och individ.
#6 jag har hört att det är en myt det där att man startar honans cykel.

#7: Ja, jag har också hört att det är en myt.
Men eftersom vi försöker efterskapa ett naturligt liv för våra kaniner, liknande de vilda/fria kaninerna har, så ingår parningar i det livet med ett par gånger om året.
#8 ja, i det vilda parar de väl varandra stup i kvarten.. Men jag tror ändå inte honan får ett behov av att bli parad flera gånger..
#8, tycker du då att alla bör para sin hona ett par gånger om året, så hon får ett "naturligt liv"?

Njae, jag tror inte alls på det där med den "Biologiska cykeln" ..

Håller med Twinnie i allt hon har skrivit här!

#9, 10: Ja det tycker jag, allternativt sterilisera honan så hon inte löper risken att få livmodercancer, men det är kanske också en myt…
#14. Okej, då skulle vi få ett väldans överskott på kaniner, om dom paras hejvilt..
#14 Precis som taci säger… då skulle det vara kaniner överallt.. Massor hade blivit utsläppta eller avlivade pga platsbrist, tidsbrist m.m..
#15, 16: Menade inte anders att om man en gång parar sin hona, så ska man även para fler gånger alternativt sterilisera honan. Tar man ingen kull så startar man inte "den biologiska cykeln" och behöver därmed inte ta kullar efter henne.
Nu vet jag inte om det var så anders menade, men jag tolkade det iaf så som jag förklarade ovan.
#17, jag frågade om han tycker att Alla bör para sin kanin ett par gånger om året, o fick då svaret "Ja, det tycker jag, alternativt sterilisera honan". Fast jag förstår inte hur man kan tycka att man ska försöka efterskapa ett naturligt liv för honan, o tycka att sterlisering är ok. Sterilisering är lika onaturlig för kaninhonan som att bara ta en kull o sen aldrig någon mer. Nej, mer onaturligt förresten ^^
Jag tycker det är helt okej så länge man läst på om Avel och kanske har en uppfödare bakom sig. Alternativt kanske man kan prata med sin uppfödare och fråga om man inte kan få låna en hona av uppfödaren som blivit parad för att se hur det är. Då har man ju samtidigt stöd av sin uppfödare.
Det gjorde min familj när jag var liten. Uppfödaren hade väldigt många kaniner och blev väldigt glad över att vi ville göra så. Hon skötte försäljningen sen och kaninungarna blev otroligt tama eftersom vi endast hade honan och ungarna.
Sen håller jag med till viss del om den biologiska klockan. Jag märker på min äldsta hona att hon under vissa perioder "vill" ha ungar igen och lever upp när hon får ungar (hon vill inte ha sällskap, hon hatar honor och så fort hon blivit parad vill hon inte ha att göra med hanar heller…) Men detta tror jag går "över" efter ett tag. För man avlar ju inte hur länge som helst på en hona, även om så sker i det "naturliga" livet.
Men att sterilisera är inget jag skulle göra, risken att det tillstöter komplikationer under eller efter operationen är alldeles för stor. Den vanligaste dödsorsaken idag bland kaniner är övervikt och inte cancer.

#19 Tycker samma!

Jag tycker att det är helt okej, vf skulle inte just den honan få kull bara för hon är icke renrasig!?

#15, 16: Förstår inte vad det har med TOPIC att göra!!!
Frågan gällde: "Tycker du det är Okej?" Och jag svarade NEJ, o.s.v.
#18: ALTERNATIVT skrev jag, djävla käbblande!!!
#22, jag "käbblar" inte, jag diskuterar, trodde det var det forum var till för, men jag hade visst fel. Ska aldrig ta upp en diskussion med dig igen, för det leder ingenvart ändå.

#23: Missförstå mig inte nu..det var inget personligt mot dig.
Vill du ta upp en diskution med mig, så skapa en egen tråd om ämnet, eller PM:a. Använd inte andras trådar..
JAG svarar "trådskaparen", och inte på andra inlägg i samma tråd.
(Mitt bidrag till STRIKT TOPIC, så att inte trådarna ballar ur med en massa onödigt trams, som bara leder till osämja)

Njae, jag tycker inte det skulle inte vara rätt faktiskt!
#24, svarar inte på andra inlägg i samma tråd? Nähe, ok, du har ju skrivit många svar till andras inlägg i den här tråden tex.
#22 okej, alla tycker olika.
Vad spelar det för roll om kaninen har härstamingsbevis eller inte om man vet att kaninen själv är frisk och kommer från en frisk släkt?
#28 ja om man vet att den kommer från en frisk släkt utan defekter..