Lite..
Jag känner en tjej vars kanin fick ungar i december. Ungarna lämnade mamma nu i början av februari. Och nu ska hon para honan igen i Mars.
Jag tycker att det går lite snabbt.. Vad tyker ni ?

Alldeles för snabbt, honan måste hinna vila sig emellan kullarna också.

Håller med #1 , honan måste juuh få vila.. Asså ta en ''paus'' ett tag.

Helt fel! Honan är jätte utsliten efter första kullen, hon måste ju iaf få ett par månader till nästa kull. Väldigt oseriöst och elakt mot honan i mina ögon.
Tycker det beror på hur pass honan är i kondition och hur många ungar hon fått.
Är det ex en dvärgvädur (som vanligen får fler än 4 ungar) som fått en unge och honan är i toppkondition, då kan jag tycka det är ok.
Om honan får vila resten av året och inga mer kullar tas på henne dvs.
Har honan fått flera ungar, skulle jag inte göra det.
Det där tycker jag själv är fel, så länge det inte är som NinniH ansåg som bra förslag, att honan inte ansträngt sig genom att bara ha en unge, och man ser att honan är i toppkondition. DÄREMOT finns det andra varianter på att ta kullar på honor. Eftersom det är själva (digivningen) mjölkproduktionen som är det jobbiga för honan så finns det många som istället för att tar 2 kullar utspridda på året, tar en kull, och sedan parar honan i mitten på denna kull. På så sätt får hon ungar strax efter att de första flyttat hemifrån. Och då behöver hon inte börjar producera om ny mjölk och och får sedan vila resten av året. Jag själv har inte velat använda mig av denna varianten, inte för att jag tycker att det vore fel mot honan, utan att jag själv inte orkar med det. Jag lägger ner runt 5 timmar varje dag BARA PÅ UNGARNA. Och sedan resten av kaninerna blir ca 20 min var då (ensamtid med mig). Och har man mycket annar tröttar detta ut extremt och jag behöver själv vila helt enkelt :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Nu är honan tydligen parad.. Vilket jag tycker är fel. Men nu går det inte att ändra på..

Nej, tyvärr går det inte att ändra på men det var otroligt snabbt och det är än inte mars ju. Menmen, gjort är gjort.
Det är ju sorligt! 
Det är väl inget fel med det ifall honan är i bra kondition. Har själv nyligt parat en tokbrunstig hona när hennes ungar var 10½ vecka gamla. Dom ungarna som är kvar hos henne kommer att få bo kvar med henne ungefär 1 vecka till.
Har även tidigare parat en hona när hennes ungar var 5 veckor gamla, och det funkade bra. Finns flera uppfödare som gör så, dock när ungarna är 4 veckor gamla.
Men efter två kullar på raken skall självklart honan få vila några månader, innan man tar någon fler kull på henne.
Det är ju svårt att säga ur den lilla information vi har här.
Är kaninen i bra kondition och inte haft många ungar kan det vara okej. Men det är inget jag själv skulle göra. Jag tycker honan bör få vila efter varje kull.

Instämmer ;)