Bada en kanin!
Kaniner är ganska renliga av sig men ibland är olyckan i närheten och nu har det kommit till det stadiet att min kille behöver bada. Dels pga att han har mjäll men också pga att han nyligen lagt sig mitt i kattspyer av någon anledning.
Hur ska jag kunna bada honom på bästa möjliga sätt?
Han är en oerhört sprattlig kanin och kan lätt rivas.
Någon som har erfarenheter av att bada en dvärgvädur?
1. Ligger det kattspya lite här och var hemma hos dig? :o
2. Om han är innekanin kan det nog fungera om du försiktigt sköljer av honom med ljummet vatten, kanke en kopp med ljummet vatten. Se också till att ingenting kommer i öronen eller andra känsliga ställen. Efter "badet" så kan du vira in honom i en handduk och bära omkring på honom lite tills han har torkat :) Jag brukar nämligen göra så med mina utekaniner på somrarna för att svalka av dem lite ^^
#1 umm nää värkligen inte, jag är renlighetsfreak men katter spyr ibland och denna gång råkade min kaninhane se det och hinna dit =S …
Jag gjorde så när våra 3 kaniner fick löss eller vad et var, fast med dermocan, det var väldigt jobbigt att bara 3 kaniner 2 gånger xD :D
-' Rebecca Johansson
Var tvungen att bada en av mina kaninhonor förut.
Hon hade något i pälsen som hon själv inte kunde få bort och som inte jag heller fick bort med blöt handduk.
Så det blev badkaret och sen duscha av henne lite lätt.
Efter badet blev det handdukstorkning, plus att hon fick springa sig torr inne.
Visserligen var detta på sommaren, så det gjorde ingenting att hon var inne trots hon är utekanin.
Hon tyckte iofs att det var jättekul och är i övrigt superlätt att handskas med.
Jo men min hane är inte superlätt att handskas med. Han sprattlar och rivs vid lyft. han är helt energisk och full av spring, vilket inte gör ett bad till det lättaste. 
Har du badkar eller dusch hemma? Lättast är det kanske om du kan låta honom "springa av sig" lite i badkaret/duschen efter att du har satt ner honom och sedan börjar tvätta av honom. Mina dvärgvädurar gillar inte att bli tvättade men det går betydligt lättare om jag bara sätter ner dem i duschen (har fasta väggar med "dörr") så det får nosa omkring en stund medan jag sitter i öppningen och lugnar ner dem. Sedan är det bara att försiktigt spola med duschmunstycket och ta bort smutsen med en tvättlapp eller dylikt. Du får pröva dig fram och låta det ta tid. Stressa inte utan visa att det är du som är chefen =)
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#7 att tvätta av honom är inte populärt, han får i stort sätt panik och sprattlar som en tok trotts att han skuttat av sig. Sen att bära honom till badkaret är problem pga hans energiska beteende och sprattel, slutar alltid med stora långa rivmärken på kroppen. Han sprattlar så pass mycket att jag tappar honom.
Vet inte varför han ska sprattla så mycket men jag hoppas hans kastrering gör honom lugnare och lite mindre sprattligare och att hans energiska "ryckningar" försvinner.
Håll i honom men när har sprattlar otrligt mycket ska du inte hålla fast honom eftersom han kan bryta ryggen.. :/ Men tala lugnande till honom :)
-' Rebecca Johansson

Hej ! ! ! ja å min buzter e bad mästare då han hade problem med lös avföring förr, om du ha badkar lägg en handuk i badkaret så han inte halkar håll han sedan försiktigt över ryggen, och badolja för bebisar får det mesta att lossna ur pälsen, den blir lite flötig men de får man ta,(veterinären säger att de inte e farligt att slicka i sig om de e små mängder kvar) när ja har duschen på lite försiktigt å sköljer han så tycker han de e skönt (lite udda kanin ja har =) efter duschen får de bli en lång mysstund invirad i handuk så han lugnar ner sej å blir torr, de haökar lätt med blöta tassar. . .
7: Sätt ner han på dushgolvet och dusha av honom. Sedan kan du sätta ner han i en vattenfylld balja när han har vant sig vid vattnet.