Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 376 ggr
WingsofDestiny
0

Sitter och...

läser kaninens genetik och försöker förstå mig på det vilket går segt framåt men kul är det.

Jag kom sedan att tänkte på att jag under en längre tid sagt till min kille att jag vill ägna mig åt kanin Avel när vi väl bor på landet och när jag väl har den kunskapen. Dels pga att jag älskar kaniner över andra djur och för att jag älskar utvecklingen av en ny individ med ett gott temperament.

Dock är det enbart en spekulering och ett intresse. Med den lilla kunskapen jag har nu blir det INGEN Avel men innom ett par år kanske.

Har en rolig fråga till er.
Ifall man börjar med Avel, kan man som start börja med zoo kaniner om man ser till att dem veterinärsbesiktas innan PARNING för att sedan kunna börja avla på ett eget led? (vet av att risken finns till sjukdomar i släktet och att dem kanske inte är renrasiga, men om man vet att den är renrasig och gör en vet.bes).

Köpa kaniner med stamtavler ger ju inte mig rätten till att skapa stamtavlor till kaninungarna utan enbert härstamningsbevis.  

Bara en liten finnurlig fråga.

Tina-lin
0

Viss kan man men det är inget jag skulle rekomendera. Personligen tycker jag inte att det är en fråga om renrasig eller inte utan just om de sjukdomar kaninen kanske bär på, som du inte kommer veta förrän du börjar linjeavla eller parar med en kanin som kanske också bär på ett dolt anlag.

Sen vet du aldrig om kaninen är renrasig eller inte om duköper ifrån en djuraffär. En av mina kaninköpare berättade om den renrasiga dvärgväduren han hade som han köpt i en djuraffär (zooaffären försäkrade honom om att det var en dvärgvädur). Idag väger "dvärgväduren" hans 7 kilo, och han är inte fet.

Varför inte köpa ett kaninpar som har stamtavla eller härstamningsbevis? Även om du inte kan sätta stamtavla på ungarna är ju härstamningsbevis bättre än inget.

Ett plus om du köper från uppfödare är ju att du har en (förhoppningsvis) erfaren uppfödare bakom dig som du kan vända dig till för hjälp.

WingsofDestiny
0

#1 sant. Men hur är det att para en kanin med känd bakgrund och en med okänd?

Tina-lin
0

#2 Då kan kaninen med okänd bakgrund bära på dolda anlag (sjukdomar som bettfel, hjärtfel tex) och även om kaninen med känd bakgrund inte bär på dessa sjukdomar kan deras ungar bli bärare på sjukdomarna. Och på så sätt sprider man ju kanske såna anlag vidare och sen kan det då dyka upp längre fram om du linjeavlar eller parar med en annan kanin som bär på dessa. Hänger du med? :P

WingsofDestiny
0

absolut. Så det blir nog att köpa kaniner med stamtavlor, men det är det ju värt om man ska få fram underbara individer =)

Tina-lin
0

#4 Precis! Det gör du rätt i, det vinner du i längden på!

WingsofDestiny
0

Kan man bli registrerad uppfödare även om man enbart kan ge kaninerna härstamningsbevis?

Tina-lin
0

#6 Jag tror att man kan bli det, har själv funderat över det där och man borde kunna bli det.

kastanjen
0

#6 Nej det kan du inte eftersom du för att få registrera kaningård måste du ska ha minst tre års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet.