Han gräver och biter..
Min kanin har de senaste 2 månaderna börjat gräva och bita som en galning i allt tyg. Han är en innekanin på 6 år och går fritt jämnt i lägenheten. Jag har försökt sååå enormt många gånger att sätta på han sele så att vi kan gå ut så han får gräva lite men han får panik och börjar kuta iväg. Jag får han helt enkelt inte att vänja sig vid selen. Men mitt problem är att han biter i alla tyger också, och där med så går det sönder, jag är rädd för att han kan få i sig nån liten tygbit. Så fort han har bitit sönder något tyg byter jag ut det. Han har en favvokudde som han brukar ligga på och också gräva och bita på, nu har han kommit till stoppningen och jag vände på kudden, men jag är då rädd att han kan ha råkat fått i sig nåt. Hur känsliga är kaniners magar? Bajsar de ut det om han fått i sig nå litet? Han har inge problem med avföringen så än så länge är det okey. Hur löser ni era innegrävar problem?
om du vill vänja han vid sele så kan du börja otroligt sakta. Först bara ha selen i närheten av honom, låta honom nosa på den och kanske ge något gott samtidigt om han bara nosar lugnt på den.
Senare kan du ge honom något gott samtidigt som du har selen på ryggen på honom, inte fastknäppt. Gör så ett tag tills han är lugn med selen. Senare kan du börja ta på honom selen utan koppel så att han får springa runt med den. Kom ihåg att han ska vara lugn innan du fortsätter till nästa steg.
senare kanske du kan ha honom med koppel också. Bara du tar det försiktigt fram.
Jag vet tyvärr inte vad man kan göra åt grävbeteendet.. Min hane gör också så, gräver och biter i alla mattor. Men han bor ute och när han är vid mattor håller jag alltid koll. Om han börjar bita eller gräva lyfter jag bort han.

Tack för tipset. Det ska jag testa.

putt