BUR!
Ska ju bygga en till utebur snart så vill ha en massa tips?. Buren ska stå på marken så Kaninerna kan äta av gräset. Den ska ha två våningar med Ett stort hus där uppe och en liten "viloplats" där nere ska det finnas en liten lucka som man ska kunna ha öppen så kaninerna kan gå ut i sin "trädgård" ( Hage )
Glömt något? Skriv gärna vad det ska vah för mått. om du har tips? om annat när jag ska bygga buren. Allt från isolering till leksaker :P Så in med en massa tips? och ideer :P
Tack på förhand!

Jag tror att minsta måtten är 100x50x50. Jag är ej helt säker.
Jag tycker att du ska göra en överskådlig ritning över hur buren ska se ut. Sätt dig ned och fundera en stund. När jag har byggt bur så har jag användt mig av plywood, och en "stomme" av lister som jag har skruvat fast plywood skivorna på.
Jag har sågat skivorna med sticksåg, och borrat med ganska långa sruv, kommer inte ihåg hur många millimeter. Prata med en kunnig vuxen eller kanske träslöjdslärare för utterligare tips?!
Och jo, Ett suuuuperbra tips? som man sparar mkt tid med är att använda arbetsbockar som ben till buren, vet ej om det funkar med buren som du ska bygga men det är supersmart, man bara skruvar fast dem innefrån.
Lycka till och Pm:a om det är något!
100x50x50 är minsta måtten för kaniner under 3 kg.
Kolla artikeln "allmänna skötselråd".
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

tack för råden :P

putt

puuuuutt

putt

putt
putt

putt
lägg in en ritning så kan vi säga om nått behöver förbättras?
Emma

Hittat en bild på en sida … kommer inte på vad den heter men dom säljer burar det företaget. Men man får inte lägga ut en bild på en utav deras burar här vah?

Gör en prinstscreen eller en länk

ok :P Tänkte det e ju bäst att fråga så man nt gör ngt oagligt :P

Ja det är bättre att tänka till innan än efter ;)

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4817
Vet inte om det blev så bra menmen.. :P Hoppas ni ser bilden iafl

Så vill jag ha min bur. Ser den bra ut?

Japp =) Så tänkte jag att på övrevåningen så är det ju ett Stort hus. Där jämte tänkte jag ha Toaletten :P
#17 fast med tak då :p
Emma

hehe :P Förstog det

19# Har du en ritning? Om du vill kan jag rita en åt dig ;)

jag har ungefär en sån bur som ja ritade kan ta kort idag så kommer det sen någongång. tycker de är väldigt praktiska.
Emma

25# Hur lång, Bred och djup ska buren vara? ;)
Vill du att jag gör en ritning ? ;)

Ja det kan du få göra om du vill :)
Måtten är inte helt bestämda än men mamma sa det att nu när vi ska göra en ny så ska vi göra en ordentlig.. Så den ska bli så stor som möjligt :P
det är ju praktiskt att göra en öppning på kortsidan det har min bur.
Emma

27# Ungefär 200*70*70?

aa. Det tror jag, Ungefär. Men det är lagom vah? Inte för liten?
då blir den ju 140 hög ^^ det är ju 2 våningar :p och nej då är den inte förliten
Emma

bra :P

30# Den blir stor och bra, Ska själv göra en bur men med måtten 250*70*70 ;)

Snygg!

mm, Coool :D
hmm rampen ser väldigt brant ut
Emma

38# Hehe jag vet men den ska ju inte vara så egentligen men det blev jätte konstigt annars

Putt, Skriv gärna förslag på roliga leksaker =)

Kaniner gillar att gnaga, toarullar är uppskattade.
bollar och rör och stubbar sitthyllor. :)
Emma

Snygg

Tack så mkt :)

Vsg ;) Kommer du använda dom? :D

Ja det tror jag säkert :)

puttar <3
har du sitthylla innuti? det tycker kaniner är jättekul :)

ok, Tack för tipset! Det ska vi fixa dåe :P
Putt.

putt

Putteliputt!

Putt,

Ska passa på och säga att det faktiskt är lag på sitthylla, så det tycker jag definitivt att du ska ha :)

är det LAG på sitthylla? :O
#56 sitthylla eller ett hus

Det är lag på att kaninen ska ha ngn form av upphöjd sittplats Som tex kan utnyttjas av husets tak! Kaninen måste alltså kunna vistas under den. Har man 2 kaniner i en bur ska båda kunna vistas på "hyllan" samtidigt.
jag har ett stort hur som de inte kan sitta på. måste man ha en sitthylla då? och om jag skaffar en sitthylla kan jag göra så att det inte går att gå under den om jag har ett hus samtidigt? så att de har ett hus där de inte kan hoppa upp på och en sitthylla de inte kan gå under. hoppas ni fattar :p
Emma

#59 Vad jag vet är det inte lag på att ha ngt hus i buren. Utan ngn form av upphöjd sittplats som de både kan vistas under och på! En sitt hylla eller ett hus dom kan sitta på! Kaniner uppskattar faktiskt "hyllan" nå otroligt. Iaf mina små dvv!

putt
men om man vill ha hus då. måste de kunna vara under sitthyllan eller räcker det med huset?
Emma

Har du ett hus som kaninen även kan sitt på (Taket) behövs ingen sitt hylla. Men mina kaniner använder ALLTID hyllan. De skulle bli väldigt lessen om dom inte fick ha den. Dock tror ja dem inte bryr sig ngn ting om huset… Men har en kanin alltid haft hus så kasnke de är tvärtom… Hyllorna uppskattas iaf:)

putt
Nu blev det lite OT här^^ men är det verkligen lag på att kaninen ska kunna vara under sitthyllan? Rufsan har ett hus på ben som hon kan sitta under eller i (då får hon hoppa in i den). Biggles har en sitthylla, och än så länge kan han vara under, men när han blir stor kommer han inte kunna vara det.
Bifogar en bild på hur en sitthylla kan se ut :) Den är löstagbar och har 2 "ben".

Såhär ser djurskyddsmyndighetens lag ut:
"18 a (paragrafteck.) Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid berkäkning av burstorlek"

Jättefin bur flisan93 :) men blåser det inte in i 'fönstret'? eller är det glas?

#71: Det är glas.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Eller nej, inte glas. Har för mig att det är någon slags plast?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Snygg bur iafl

#69 jätte mysig bur =)

#15 Jag har en exakt likadan bur till Starlight :) Den är superbra hittills^^

Haha, Så bra ;)

okej. HJÄLP MEJ! Som ni vet ska jag bygga en till utebur snart för 2-3 kaniner. Det ska ju vara en tvåvåningsbur.. Lägger in en ny länk….. Så som bilden är där på länken ska alltså buren se ut. Inte EXAKT så med samma träd osv, men det förstår ni nog redan.. dom kommer ha tillgång till Hage från buren så det blir som deras hus och så att dom kan gå ut i sin "trädgård"
Mamma tycker att måtten ska vara; 150cm lång och 70cm bred. Och som jag sa innan kommer det ju vara två våningar + hagen som dom kommer ha tillgång till så mycket som möjligt. Iafl 3 tim om dagen.. OOch sen är jag ute och går med dom 4-7 gng i veckan…. Blir dom måtten bra? På ovanvåningen ska 1 tredjedel vara "hus" som är varm och skönt för lite kallare nätter och höstdagar. Jag vill absolut inte att buren blir för liten. Så.. Ja, Vad tycker du? Blir det Bra? Tindrah och Sprättis kommer att vara där dygnet runt ( om det inte är iskallt eller annat uppehåll.. Och eventuellt Strumpan också… Hagen är ganska stor och mycket leksaker i så dom har ju inte tråkigt..?
VÄLDIGT tacksam för svar! :)

Länken; http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4817
Och föresten. Om man tänker så så blir ju buren 3m lång och väldigt bred när man plussar ihop båda våningarna..

PUTT

Putt…. Snälla svara på 79-80, Behöver svar ganska snabbt..

Putt,
Svara ? Någon ? Snälla ?
Jag tror det verkar vara en bra storlek, vilka raser är kaninerna? (det kanske står någonstans i tråden men har missat det isåfall)

Två stycken är dvärgvädurar det är dom som kommer att vara där helt säkert. Den tredje som eventuellt kommer vara där är en teddy/lejonhuvad

Fler svar? :)

putt ..

putt
jag tror nog det blir bra mått på buren, stort och fint :)

vad bra :)