Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1663 ggr
Aourora
0

*Botulism hos kanin

Någon som vet något om kaniner är kännsliga för botulism?

" clostridium botulinium" är bakterien som orsaker förgiftningen som botulism innebär.

Botulist finns bland annat i honung (därför ska ej barn under 1års ålder äta detta)

Jag har letat genom internet men inte hittat något om hur bra kaniner tål botulism-bakterier. Det oroar mig lite att det finns många som skriver resept på "hemgjort kaningodis" eller i vissa fall mjölkersättning där honung medverkar…

Kaninen har ju så liten kroppsmassa, att den borde bli väldigt lätt förgiftad av denna bakterie, från t.ex. honung. Eller har kaninen utvecklats så att den är imun mot det?

Någon som kan hitta något mer om detta?

Intressant att veta eftersom hästen(trots sin kroppsvolym) är känslig för det och vaccineras om den ska utsättas för ev. bolulismbakterier genom ensilage…

Ett tips? är kanske att undvika honung tills du vet säkert att det inte är någon fara…

Själv ger jag dem aldrig det, men har sett många resept på godis med det.

Trasdockaa
0

Med tanke på att det mest utbredda receptet på modersmjölkersättning (som anses fungera allra bäst här bland kaninuppfödare i sverige) innehåller det har jag svårt att tänka mig att det ska vara några problem. Det enda annars som man rekomenderar som bra modersmjölkersättning är KMR (som man köper på apoteket för kattungar). Jag tycker själv att det är för sött för att ge kaniner, men det är helt klart bevisat att det inte är farligt för små kaninbebisar.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)