Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 291 ggr
KaninCrazy
0

Koppelrädd ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo , det är såhär att min kanin (Klara) , är ovanligt vild när man är ute och går med henne . Antingen trycker hon sig mot marken eller så rusar hon runt som om något jagade henne . Jag tycket detta är lite jobbigt  eftersom att jag vill kunna gå ut med mina kaniner i lugn och ro och inte vara med om att hon springer runt som en toka !

Är det så att hon är koppelrädd ? Någon som isåfall kan ge tips? för att hon ska vänja sig ? Oerhört tacksam för svar !

Clariiz
0

Förmodligen litar hon inte på dig helt. Du kan börja med att få henne att lite på dig. Sedan vänja henne långstams vid sele. I början kan du ha endast sele på sig (utan koppel!) när hon springer i rasthage (om hon har någon). Efter det när du ser att hon känner sig trygg med dig och selet, kan du knäppa på kopplet och prova gå med henne =).

När hon lägger sig ner tryckt mot marken betyder det att hon är rädd och försöker "gömma" sig, hon säger ungefär "snälla gör mig inte illa".
Om hon springer snabbd försöker hon helt enkelt fly. Hon känner sig alltså hotad. Men bara du får henne att lita på dig först ska du se att det inte blir några problem sen :).

Snyggt namn btw ;) Själv heter jag Clara :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KaninCrazy
0

Tack så jätte mycket för svaret ! Jag ska testa det . Fast det med att hon inte litar på mig . Jag tror inte riktigt det är så , för att hon kommer och hälsar på mig och slickar mig på fingrarna och allt när jag kommer mot buren . Men men , det kan ju vara så att hon inte riktigt är säker på om hon litar på mig eller inte .

Men jag ska testa !

Hahah , vilket sammanträffande  ;D

FilippaQ
0

hade samma problem med en av mina kaniner, hon var jätterädd, tror on kände sig jagad när jag gick efter henne men jag vande henne bara mera vid selen och hade superlångt koppel så gick det super efter ett tag :)