hjäälp! :(
Nu har jag kollat på kaninen och buren som är en 2 fackare.
Det var tänkt att vi skulle få bägge gratis.
När vi kom fram så berättade dom om henne, hon var import från Danmark och sen hade hon vart hos en uppfödare, och hon hade fått en kull med väääligt vackra ungar. Hon är duktig på hoppning och var sååå lugn! Hon var teddydvv och inte lejonkanin som dom trodde :P Och någon brun nyans på pälsen =)
Men problemet är då.. hon är 4½ år, och hon hade något runt ögat, som var typ gult, jag vet inte om det var ögonklet som dom får när dom sover, eller om det var något annat..
Har hört med Twinnie, hon tror att det är ögon infammation som är vanligt hod teddykaniner spec. vädurar. Hur ska jag göra tkr ni?
Jag vill ju inte ha en massa kostnader för vetten eller så.. Men hon var jätte söt, ganska mkt underviktig och tovig, hon tittade så snällt fram med sina stora vänliga ögon. Usch.. får så dåligt samvete!!
Jag behöver verkligen Hjälp!!

jag vet inte tyvärr lycka till! Fråga en veterenär om inflamationen!

Tycker att du ska ta henne om du känner att du har tid & lust. Hon skulle nog få det bättre hos dig eftersom att du verkar vara riktigt kaninkunnig.
Oja, det låter som ögoninflammation. Tycker att du ska ringa & prata med en veterinär & höra vad dom tycker.

Har du köpt henne eller funderar du på att köpa henne?
Du kan avvakta med att åka till vet, testa att droppa koksalt i ögat, blir det inte bättre finn det inget annat alternativ än vetten.
Att kaninen är 4,5 år är inget problem. En kanin kan med god skötsel bli 10 år.
Är den i dålig kondition är det bästa att du ger den riktigt bra och näringsrikt hö, nyttiga pellets och grönsaker. Börja med att ha den i rasthage tills den har kommit i bättre hull, sen kan du motionera den i sele.
Till pälsen så är det bästa att du borstar pälsen, och de tovor som inte går att få upp klipper du av.
Jag tycker absolut att du ska ta dig an kaninen! Hon verkar ju jättetrevlig och med rätt vård kan hon säkert bli riktigt fin!

okej tack, jag ska ringa på måndag :)

#3 Tack så mkt! Nej, 4,5 är inget problem eller så, men hon såg så sliten ut bara :(
Jag tror faktiskt att jag ska ta henne.. för jag börjar ju nästan gråta hela tiden när jag tänker på henne :'( <'33

#3 Jag funderar på att köpa henne (gratis, tillsammans med en 2 fackare)

#5 Bara du är säker på att du kan ge henne rätt vård så ska du inte tveka :) ser fram emot att se bilder på sötnosen!

#5 Gråta, varför? :/ Hon mår väl bra bortsett från ögonen.

#7 Ja, jag ska fundera, pappa verkar lite emot det, bara för att man måste hyra lastbil för buren är så enormt tung. Jag har just nu ett väldigt bra hö, och Lottie pellets, vattnet vi har är det 2:a bästa i sverige, asså typ hur rent och bra det är eller så, vad ska jag ge för tillskott isåfall? Typ solrosfrön? Eller ris?
#8 Kaninen är underviktig och tovig också

#10 precis, sen så såg hon inte så pigg ut, väldigt sliten, men när jag höll henne så typ ville hon bara krypa in och varma sig hos mig, så himla söt var hon, och "tyvärr" är jag helt fast vid henne…
Har du nån bild på henne?
Med vänlig hälsning,
Jenny

#12 nej, jag var inte där så länge… :(

"tyvärr"?
Jag tycker du ska ta henne =). Det hade jag gjort. Ring till vetten och fråga hur du ska göra. :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ta henne om du känner att du har tid och ork! Men håll henne avskild från dina andra kaniner till en början, om hon skulle ha andra sjukdommar än de du såg direkt. Ta henne till veterinär så du vet hur det är med henne. Kan var mask tex om hon är mager.

Jag vet inte ännu, men jag hoppas att mina föreldrar inte står imot för mkt :(
Hade du tänkt ha henne som kelkanin bara? I så fall ska du ju ta henne om du fastnat för henne.
Finns det någon länk till hemsida med bild på henne?

#18 Japp, kel och hopp. Nej ingen hemsida.
#19 Vad är hon från för uppfödare då?

#20 Jag vet inte.. :(
Dom berättade att hon kom fårn Danmark, sen flyttade hon till Sverige, till deras grannar, som hade uppfödning, och sen så la dom av, och sålde alla kaninerna, och då köpte dom henne, och nu har dom ingen tid eller sånt kvar för henne, så kunde vi få allt till henne..

Jag skulle ha tagit henne :S
Har du tid, plats & känner för det, tycker jag du ska ta henne. Hon kommer säkert få det bättre hos dig, eftersom det inte verkar som nuvarande ägarna tar hand om henne bra (tovig päls mm). Dock måste du ju vara berädd på vet. kostnader - alltid, det kan ju hända att ni måste avliva henne (eller någon av dina andra kaniner) akut, om ni inte avlivar själva då.

JAG tvekar inte, men mina föreldrar, för jag har tiden, orken och jag får ju mycket tips? utav er! Jag tycker att hon var underbar!! Men pappa är mest imot det, och mamma vill inte ifall man måste hyra lastbil, men det skit jag i!!! Jag får väl göra som jag vill!! 500:- kostar det då, och det är en skitstor 2-fackare. Sry om jag utrycker min ilska på er nu :P Men jag blir så förbannad!! Bara för att man måste hyra lastbil.. AHH!!

#24 Men det är ju värsta chansen! Jättebilligt om det både är kanin & en bra bur.

#23 Jo, vet. kostnaderna så är det ingen fara med, men jag vet inte hur jag ska förklara hur jag menar med det..

jag puttar lite, då jag behöver hjälp med övertalning nu..

Jag hade tagit henne, För om det bara är ögoninflammation så kan man tvätta med kamomillte. Vår veterinär gav det tipset och det hjälpte mycket bra. Så jo, känner du för det så gör de ;) Lycka till!

Om du verkligen vill ha kaninen tycker jag du ska ta den. Säg till dina föräldrar att du hemskt gärna vill ha kaninen och att du kommer ta hand om den bra osv :) Är ingen expert på övertalning x)

Tack för alla tips?!!
Jag försköker verkligen ta upp det då o då, verkar gå åt rätt håll nu iallafall! :D

#30 BRa ! :D

30¤ Vad bra :)

Najj, efter meldifestivalen ska jag tjata loss på m & p…
Hoppahoppashoppashoppas!!
Mamma blir bara mer o mer på min sida nu när hon har sett andra sånna burar för typ 5000:- :D
Och vi FÅR ju den+en kanin, som är urmysig o söt, och t o m en teddydvv!! Hon har haft en kull med ungar har jag fått veta, och tydligen hade ungarna varit riktigt fina, och dom var väldigt "rasrena" även om rasen inte är godkänd..
Aw gud, dom måste förstå!! En teddydvv som såg ut vid en snabb titt att vara en havanna!! Eller kanel, jag vet inte riktigt, men jag hoppas såå!! Vill bara få hem henne och pyssla om henne, få bort all äckligt runt ögonen, tovorna och få henne att komma upp i vikt och bli piggare :D <33
tänker ju på henne hela tdn…