Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 262 ggr
senna
0

Gått ner i vikt.

Sessan har gått ner lite i vikt, och jag har sedan dess att jag märkt det börjat ge henne extra mycket pellets och hö. Är det något mer jag bör ge henne, eller något annat, så att hon går upp igen?

PRO_Anders
0

Granris, enris, pepparkakor naturligtvis med måtta..typ en om dagen.

Ensilage(blötad), havre och blötlagd majs.

ciss
0

#1: Pepparkakor? Det har jag aldrig hört förrut. Har du testat?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

PRO_Anders
0

Japp, av en händelse…

Råkade tappa en pepparkaksburk på golvet, som locket gick av på naturligtvis…och Stampe kastade sig över dom…

ciss
0

#3: Är det inte farligt för dem att äta då? Låter ju sannerligen lite konstigt.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Pinacoladas
0

Du kan ju ge solrosfrön :)

Tina-A
0

Jag skulle inte rekomendera pepparkakor.

De innehåller bland annat smör och ägg vilket inte är något som ingår i kaninens naturliga kost.
Även mycket socker och sirap. Inget jag skulle bjuda min kanin på!

Ge mycket pellets och mycket hö, varierade grönsaker. Då borde hon lägga på sig igen!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

senna
0

tack till er som har svarat.

ska jag ge henne lite "gnagarblandning" ? och då i små mängder såklart.

[Niike]
0

Tycker att du ska blanda ut hennes pellets med lite havre och/eller solrosfrön. Gnagarblandningar brukar det finnas ganska mycket annat onyttigt i också.

Tina-lin
0

#7 Nej det skulle jag inte gjort, det är alldeles för mycket socker och onyttigheter i det.

När mina kom var de väldigt tunna så jag gav dem havre och solrosfrön blandat i pelletsen. Ett tips? är att ge knäckebröd någon gång i veckan också. Mina har i alla fall gått upp bra i vikt nu :)

senna
0

#8, #9: okej. tack för tipsen :)

emmsaaan
0

Jag har solrosfrön & havre till Uzza.

sara-ek
0

min kanin blev väldigt sjuk och när vi då tog henne till veterinären så sa hon att vi kudne testa med barnmatsburkar. Alltså olika pureer som ex. morotspure och äpple. Hon älskade det och åt massa av det. Självklart ka man inte ge det här för mycket men om de har blivit för smala så fungerar det bra. OBS, inget bra foder att ge hela livet! men nån gång ibland.