nysningar..
i förrförrgår märkte jag att Beauty har börjat nysa, som den hönsmamma jag är så blev jag självklart orolig och nu idag nös hon fortfarande (inte allt för ofta med då och då, nysattacker som håller på ett tag sen är det bra)
funderar på vad det kan bero på, har inte ändrat något särskilt förutom att jag städade ur förådet helt och hållet i förrgår, bytte spån och städade chinchilla burarna.
hon har god aptit och äter normalt, hon smyger till och med fram till skålen och smaskar fast jag sitter där, så aptiten är inget fel på. tvättar sig gör hon med.
värmen står på typ 19 grader och har inte ändrats, och eftersom det är ett föråd som är helisolerat finns det inga drag.
kosten är oförändrad och är den samma som hon fått hela livet..
vad kan det mer bero på? något jag ska hålla koll på?
har hon hö/halm?
Har hört att kaniner kan va "alergiska för det.
Men BARA hört.
mvh.Jenny
Med vänlig hälsning,
Jenny

hö har hon, men om hon vore allergisk skulle hon väl visat upp det tidiare isf?
kan höet vara dammigt? isåfall kan det vara det.. Har själv en kanin som börjat nysa och jag undrar vad det är :S

Om du har spån som bottenmaterial kan kaninens luftvägar irriteras. Testa att byta till t.ex. Toalätt, det är en naturprodukt gjord av sammanpressat papper. Bitarna ser ut som pellets och har enormt bra uppsugningsförmåga.

näe det är jättefint hö som hon har fått hittills och som hon fortfarande får inte särskilt dammigt alls, det nya som jag har fått som jag ska lägga in sen är lite dammigare med det har hon inte fått, hade tänkt försöka "damma av det lite" innan kaninerna får det.