Lejonhuvade Bebisar
Jag vet att jag är väldigt tidigt ute, men ju tidigare ju mer fixat innan parningen.
Så jag letar köpare till Lejonhuvade kaninungar.
Snowflakes Japposhine+ Eventuellt Royelseed´s Galax
Paras: Maj 2009
Förväntade färger: Gul/svart Japantecknat, Gul/Blå japantecknat
Pris: 250-450 kr
Medföljer: Härstamningsbevis, fakta blad, Bilder på din unge även mamman pappan och syskonen samt Köpeavtal.
Ras: Lejonhuvade
Om mamma: Snowflake Japposhine är en mysig kanin med liten och nätt kropp, Jag har provat på hoppning som hon tyckte var ganska roligt men då inte så ofta, ÄLSKAR att slickas och när man väl fått ner henne i knät så är hon verkligen jätte lugn Gillar att ligga i knä ibland.
Om pappa: Det är inte min kanin men han är en rikdig snygging!
Bild hittar ni http://www.freewebs.com/pinacoladas/vrakaninhanar.htm här
På bilden är det mamman som ligger i mitt knä

det är mer än ett år kvar tills parningen sker?

1# Ja jag vet men det är alltid bra att vara tidigt ute ;)
Jag har en fråga, är inte Jappo över ett år då?

3# jo det är hon, men denna kull blir bara av om Jappo är i bra form!
Lycka till med kullen! :)

#4 Hade jag varit du hade jag inte parat min kanin över året. betyder inte hon väldigt mycket för dig? vill du riskera att hon dör bara för att du vill ha kaninungar på henne? Tänk till ordentligt innan gör detta. Jag personligen skulle aldrig utsätta mina kaniner för den risken!
Jag har förlorat en kanin senast idag, dock inte för att jag parat den då de var en hane, men jag tror de skulle göra lika ont om du förlorade din Jappo. Och att veta att om man inte parat henne så kanske hon hade levt idag? de hade iaf inte jag klarat av!

6# Jag har tänkt igenom massa gånger, men beslutat att det blir kaninungar OM Jappo är i bra kondition och mår jätte bra, före parningen ska jag eventuellt åka till vetrinären för hälsokontroll. Jo hon betyder allt för mig<3

5# Tackar ;)
Tycker som #6

#7 Jag hade ändå inte utsatt min kanin för den risken.. Visst kan den se super pigg å bra ut mm. nog kan de gå fel fast kaninen är under året men de finns ju en mening att man säger att de inte ska paras över året. Men de är ju ditt val så jag får völ säga lycka till!
Kanske lite svårt å sätta upp sig som intresserad då den sker om mer än ett år, du vet inte ens om den blir av överhuvutaget o du vet inte helt 100 vem som blir pappan ? ^^
Ja, kolla tex hur det gick för Bejjas kanin. Hon hade svåra komplikationer, ungarna dog, och det var bara tur att inte honan strök med.
Att ta kullar är riskabelt, jag som erfaren uppfödare vet hur fel det kan gå. Det är så lätt hänt.
Och att ta kullar bara för att man vill ha ungar, det är oansvarigt.
Jag var som du när jag var liten, tyvärr. Då var det bara för ungarna som jag parade mina kaniner. Jag hade ingen kaninkunnig som kunde ge mig råd. De flesta kullar gick det bra med. Men en kull var döfödda, en kull fastnade, och honan dog, en hona dog efter förlossningen.
Det ångrar jag så enormt idag, att jag var så självisk. Men jag visste inte bättre. Jag hade ingen som kunde tala om för mig vad som var rätt och fel.
Så tänk efter, det är inte värt det.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Ja, och när det väl har hänt, så är det försent! :(
Solbackens kaniner
Jag skulle heller aldrig ta kullar på en hona som va över ett år..
Jag vet att många säger att det är inga problem bara honan är i bra form och bra kondition.. Men så är det inte alltid..
Om vi säger att det är 50% chans (nu hittar jag bara på för jag vet inte så exakt..) Men varför då chansa, så det finns risk för att det ska bli komplikationer, och att honan i värsta fall dör..?
Det är klar att det kan hända något med honor som är under ett år eller har haft kullar innan, men varför öka risken ännu mer?
Det tycker jag bara är själviskt och dumt!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Eventuellt så blir det en kull med Jappo i år men inte jag som har henne, om det går i mina planer

Vissa gör allt för att få kaninungar..
#16, inte du som har henne ? Vad menar du..? :S

#16 nej nu förstår jag inte heller? Jag tycker du ska ta de en riktig funderarare ang. dina planer för din kanin? vad är det du vill? ha henne lvar välmående eller tjäna nåra fjutiga 100 lappar som aldrig kan jämföras emd din lilla kanins liv?

19# Jag tar verkligen inte bara för att få kaninungar, för att dom är söta!
Snälla Starta inte bråk i denna tråden också jag har 2-3 med bråk om detta
Min kanin-Mitt val, Okej?
#20, självklart är det ditt val. Men detta är ju ändå ett forum, där man har rätt att uttrycka sina åsikter, eller hur ? :)
Varför tar du ungar då?

#20 varför gör du det då? inte för att du är mån om din kanins liv iaf.. Jo absolut, de är din kanin och ditt val, vilket jag ven skrivit i mina andra inlägg! jag försöker bara få dej att ändra dig. för att hjälpa både dej och din kanin! Men jag får väl be om ursäkt då och hoppas på att din kanin överlever! SUCK

22# Du behöver inte vara så Otrevlig, Jag har tänkt igenom detta massa gånger..
jag menar inget dummt med mina inlägg!
Varför svarar du inte på vad syftet är med din kull? Vi är iaf minst två som undrar ;P

#24 jag undrar också!
#24; Jag undrar med.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Syftet är att försöka få fram mer lejonhuvat in i Sverige, Samt få mer kaniner med färgen Gul/svart japantecknat
#27 då borde du ju avla med stamtavla?

28# Jag vet, men jag kan jag måste avla 3 år innan reggat sedan kurs

jag själv tycker att ska man föda upp kaniner SKA man kunna svara på ALLLA frågar är hur dumma du tycker dom är. Svarar du inte alls eller skriver ett barnsligt inlägg så finns dt inga intresserade kvar. Men dt va min mening:) + att man ska kunna ta kritik:)
Nej det måste du inte!
och så finns det väldigt mycket lejon redan i sverige.
Solbackens kaniner

Jag tror alla här inne är eniga om att du inte ska behöva offra din hona bara för att få fram mer lejonhuvat i sverige. och även färgen. Iaf jag klarar mej bra utan din "ökning" av detta om de KANSKE ska kosta ett liv.. Jag är inte otrevlig jag bara bryr mig! Och du har själv satt ut detta på ett forum så konsekvenserna får du ju ta! Här säger man väl vad man tycker å tänker! Iaf jag!

Förlåt men jag är trött, jag tar detta imorgon. Jag kan inte tänka rikdigt nu

#32 jag håller med dig:)

#32 håller också med dig..
Nu är det ju många som redan skrivit men att para en hona som är över ett år en väldigt stor risk. Det spelar ingen roll om honan ser ut att vara i bra kondition, det är hur hon är på insidan som räknas och det vet varken du eller en veterinär av att bara titta på henne. Hon kan ha fått ökat fett vid bäcknet och trots att många tror att det är en myt så kan beckenet ha stelnat (detta enligt veterinär jag pratade med i somras).
När jag var liten fick vi ta hand om en kaninhona från en uppfödare som var parad, hon var över ett år minns inte hur gammal. Men hon var i kanonform! Hon var en hoppkanin och var verkligen i toppform "utanpå". Dagarna gick och ungarna kom ut runt dag 34, Det var en hemsk förlossning, fullt med blod och en hona som var helt slut. Ungarna föddes döda. De var helt kalla och hade dött i magen och antagligen legat döda i magen ett bra tag. Honan fick likförgiftning och dog inom en kvart- på väg till djukhuset.
Många säger "jag hade en hona som var si och så men klarade det" men hur vet ägaren att inte förlossningen var hemsk för honan? Och chansen att det går bra är inte stor. Varför riskera att din älskade hona dör eller brister i livmodern el liknande? Det finns gott om japantecknade löwen kaniner ändå.
Att sen avla på en hona som varit så pass jobbig under "tonåren" är ingen bra idé, då riskerar ungarna att hamna på blocket och valsa runt i hem.
Tänk efter igen för älskar du din hona så riskerar du inte hennes hälsa, liv.

Tycker inte att du ska ta någon kull på henne ALLS! Tänk om något går fel, då har du ingen Jappo & inga ungar..
#32 & #36; Håller med till 110%
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Håller med #38

Jennie har sagt att hon ljög om sin kanins uppförande i tonåren, så (antagligen?) var hon inte speciellt bråkig.
Jag för min del måste ha förtroende för en människa innan jag köper ett djur ifrån den, och att ljuga (även om man mår dåligt osv) är inte ett steg på vägen, Jennie. Varför inte ha Jappo som sällskapskanin och sedan om ett par år ev. skaffa en riktig avelshona om du känner att det är det du vill hålla på med? Då har du ju dessutom fått bättre erfarenhet av kaniner och har dessutom mognat till lite själv :)
Lycka till med beslutet!

Jag tror nog inte jag tar en kull på Jappo, Jag väntar tills jag får andra kaniner som är i rätt ålder (Nästa år får jag det ;D)
varför ta en kull!?
du kan ju köpa en till kanin istället?
håller me dom andra!

#41 Det låter som ett bra beslut Jennie!
Har sett väldigt många annonser där familjer skänker bort kaninungar plus deras mamma och pappa. Det verkar ju väldigt mycket som att hela kaninintresset stendog i ju med att de tog kull.
Vänta och se om du har intresset kvar, avla inte bara för sakens skull.

#41 Bra beslut:) och Lycka till med dina nya kaniner sen!
#41 De tvar moget och förnuftigt av dig! Har du intresset kvar nästa år blir det nog jättebra ska du se! :)
#41 #45 Håller med ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Men Jennie, bara så du vet, så är det INTE säkert att jag lånar ut Galax!!

#41 & #45: Håller med.
#47: Oj, ett missförstånd kanske? Hade ni inte gått igenom det?
Lycka till!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#48 Jag sa att jag kanske skulle låna ut honom sen när han blir större. Men jag sa aldrig säkert, jag vill bara att hon ska veta det.

#49: OK :-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#50 :)

Sara, jag vet så jag skrev eventuellt
eventuellt=kanske