Ålder vid kastrering `?
Ja jag vet att ja skrivit en likande tråd…
Ja rubriken tyder allt..
Hur gammal ska en hane vara vis kastrering ? :O
Räcker det inte med den andra tråden?
Men ingen svarde på den :S :P

Jag svarade, men jag är inte helt säker. Räcker med att du har en tråd som du puttar upp.
#2: Då är det bara att vänta, och putta upp.. Man måste ha tålamod.

Jag skulle kastrera min hane vid ett halv års ålder. Man kan ju göra det när kulorna "ramlar" ner. men de är säkrare att kaninen överlever narkosen när den är lite äldre!

Min veterinär sa att kaninen ska vara minst ett halvår!
Man kan ju göra de tidigare men ju yngre den är ju mer riskabel blir narkosen!
Jo det är klart, Men då måste jag ju ändå flytta isär han och Iris :S Och då är det ju ingen mening att flytta ihop dem sen.. Tjr jag Iaf, Eftersom att det är nu jag vill ha dem tillsammans, Pga att jag inte vill flytta isär dem och om jag "måste" vänta ett halv år så känns det lixom meningslöst eftersom att det inte är säker att dom går ihop då ? Man kan ju aldrig vara 100% säker :O Och jag skulle ALDRIG risker att mina små Päls, Så då får det helt änkelt va ? :O Eftersom att då har dom ju ändå inget behov av varandra :S ?
OBS, Jag kan ha fel, Ja jag vet..

Varför kan du inte flytta ihop dem senare? de brukar fungera!
#7: Det är inte säkert att de går ihop även om de fått fortsätta bo tillsammans.
Dessutom ska ju hanen bo själv i åtminstonde 6 veckor efter kastrering.
Så de måste säras på ändå, vare sig han ska kastreras eller ej.
De flesta veterinärer har 6 månader som gräns, då är det helt säkert de är könsmogna samt att de klarar av ingreppet bättre än när de är yngre.
Jo jah förstår det :) men JAG tkr att det känns onödigt att flytta ihop dem då när det är typ ä nu jag vill ha dem ihop,,
Ni måste FÖRSÖKA att förstå hur jag tänker x)

Då får du väl ha dem särade då. och välja om du ska kastrera hanen eller inte.
Jag kastrerade min Hubert när han var kring 5mån :)
#12 Hur givk det ?
Det bästa är ju att man skaffar en hane, sen kastrerar den vid 6 månader och DÅ skaffar en hona. Det blir ju jobbigt om man skaffar dem samtidigt, flyttar isär dem, väntar, väntar, kastrerar, väntar och sen hoppas på att de funkar ihop.
Men sära på dem, vänta tills han är 6 månader, bestäm dig om du vill kastrera och sen kan du ju alltid prova om de funkar ihop. Om inte, så får de fortsätta bo isär. Håller du ett öga på dem så behöver du inte oroa dig för att de ska slita varandra i stycken, det är nog sällan en hona och en kastrerad hane gör det.
En sak till, du kan inte säga att de inte har något behov av varann, jag tror att om två kaniner trivs tillsammans så är de mycket lyckligare en en ensam kanin som inte vill vara med andra kaniner. Säger inte att ensamkaniner är olyckliga, men tänk er själva att inte ha någon artfrände som talar ditt språk och myser med dig hela dagarna. Jag hoppas mina grabbar funkar ihop när de är kastrerade, tycker det är synd att de ska sitta ensamma när jag är i skolan.
Ne jag har inte sakt att dom inte har behöv av varandra heler :S Jag har sakt att då lixom har dom ju inte SAMMA behov, Eftersom att då har dom ju lixom inte.. Haha^^ Jag orkar inte förklara nu ;) Siter på skolan just nu och jag Hatar skolan xD Så jag har ingen ork just nu :P
Okej, men du kommer ju ändå ha kvar båda kaninerna om ett halvår? Varför inte prova sätta ihop dem? Jag tycker det är värt det:)
Kansinen ska inte vara under 5-6 månader, och helst inte över ett år.

#9 är det alltså 6 veckor som gäller? eller är det bäst att vänta 8? var och smög på Leopold idag och han låg med sin nos intryckt hon blezebubb, han är så sällskapssjuk så att det finns inte! skulle nog vara trevligt för honom att få flytta ihop med henne snart.. hade dem ihop när jag var där ute och fipplade för någon vecka sedan, men leopold var väl mest inne på att försöka göra smått med henne så han fick lite ajabaja från matte och så fick Belzan gå in i sin Hage igen.
han kastrerades den 9 jan så det har ju gått 6v och några dagar
#19 veterinären som kasterade Gucci sa att man skulle vänta 4 veckor..

#20 hm.. min sa 8 veckor..
#21 Japp de brukar säga fyra till åtta veckor. Bäst är nog att vänta åtta veckor ändå då jag hört en som fick ungar fast det gått fem veckor…
Jag har hört 1 månad. Det är alltså drygt 4 veckor.
#23 Jo men eftersom det finns en liten chans att det är spermier kvar även efter fyra veckor tycker i alla fall jag att man bör vänta fyra veckor till för att vara på den säkra sidan.
#24 Ja, det har jag redan förstått av tidigare inlägg, men jag sa bara vad jag hört.