Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 905 ggr
CarolineJ
0

OT fotoprogram?

Jag skulle vilja veta vilka program ni använder till era bilder.

har inte råd med photoshop nu så jag skulle vilja ha tips? och råd på billiga men helst gratis.

Funktioner jag är ute efter:

• Ta bort röda ögon
  • Skriva i bilden
  • klippa i bilden
  • färga bakgrunder (antar att detta är en funktion som är svår att få i gratisprogram)
  • ta bort vissa objekt i bilden tex koppel (antar att detta också är en funktion som är svår att få i gratisprogram)
  • göra bilden klarare
  • få bilden svart vit.

mvh

MarHai
0

Ladda ner GIMP :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

CarolineJ
0

är det lätt att använda?

har du gimp, berätta gärna lite kort :)

Jennie104
0

Gimp är verkligen super bra, det är även gratis

Man kan behandla bilderna väldigt mycket, rita på dom klippa m.m Man kan även lägga till ljus även animera ;)

CarolineJ
0

låter skitbra ju.

nån som har den rätta hemsidan eller ska jag bara googla? :)

emmsaaan
0

http://www.gimp.org/windows/

tror att det är rätt. men om du ska spara bilder, tryck printscreen & spara dom i paint ist för annars så försvinner originalbilden, för mig iaf.

emms
0

hmm det funkar inte för mig eller ja fattar inte… det står att det ska laddas ner snart :/ hur ska man göra ska man bara vänta eller?

Emma

Moonstrike
0

man kan också ladda ner photoshop olagligt Oskyldig haha, men gimp tror jag är bra :)

CarolineJ
0

hmm förstår mig inte på gimp. hur får man in bilden man vill fixa…

emms
0

har laddat ner gimp nu :p

Emma

CarolineJ
0

#9 jag med men än så länge fattar jag nada

[jenny-]
0

vart laddar man ner photoshooop braa? (a) ;)

emms
0

#10 ja börjar fatta nu :p man måste ha 3 flikar uppe ^^

Emma

emms
0

kan nån förklara hur man använder klonings-saken på gimp? han man ta bort selar och sådant med gimp?

Emma

EmmA-P
0

Har också laddat ner gimp nu, men fattar typ inte heller något.

emms
0

#13 ingen som vet?? och ja jag vet att ja har dåligt tålamod just nu :p

Emma

SallyB
0

Gimp har ett ganska jobbigt gränssnitt att använda. Om man har lagom höga krav på bildbehandling så kan jag rekommendera dels Picasa (V2.7)från Google dels PhotoFiltre (Obs - gratisversionen heter PhotoFiltre V6) Betalversionen heter PhotoFiltre Studio, men den kan man iofs prova i 30 dagar. Picasa är ju bra på många sätt, ett är att ens orginalbild på hd:en är oförändrad och man måste spara aktivt för att få en användbar jpg-bild när man är nöjd med inställningarna man gjort i själva programet om man vill använd på nätet ex v. Picasa har vunnit pris på fotomässa etc. Sen får man ju ett användbart webalbum till också mm.

PhotoFiltre har lite mer inställningar som man kan justera + div "redskap".

Sedan är ju Paint.net (också många awards) bra också, men det har jag själv inte använt på länge - läs mer här. Dock måste man ha följande förinstallerat för att installera:

Windows XP (SP2 or later), 
or Windows Vista, 
or Windows Server 2003 (SP1 or later)

.NET Framework 2.0

senna
0

du kan ladda ner gratisversion av photoshop på www.adobe.com i en månad. x)

CarolineJ
0

ändrar riktning av tråden nu lite bara.

Vilket fotoprogram behövs för att ha en Avatar där bilderna byts tror att ni förstår hehe

CarolineJ
0

*putt*

PRO_Anders
0

#18: Finns en tråd om detta här:

emmsaaan
0

#18 Funkar bra i paint. Jag högerklickar & ändrar storlek. Skriv in typ 15 i båda rutorna så är det bara att testa dig fram..

Sosso
0

Håller också på att ladda ner gimp nu. :)

Tejo
0

Kan också rekommendera Picasa, men inte så jättemycket man kan göra där

Nilam
0

Jag rekomenderar Picture it, men vet inte om det är gratis, dyrt lär det iaf inte vara. Hade det på min gamla dator och har allt man behöver för att redigera bilder (grunder). Ta bort röda ögon, göra svartvit, beskära bilden, skärpa och ljus.. Såna saker. Men inte massa funktioner som klonstämpel osv..

Gimp har jag också använt, har inte haft några problem med det, förstår inte varför ni har det.