inge illa ment!
Asså det ör inge illa ment men vissa här på fokus tar allt på liv och död… Om nån säger att dom sprättar sin kanin på näsan eller nåt sånt då ba… ååå du kan inte ''slå'' kaninen på nosen det är det känsligaste stället blablabla… Jag är väl inte den ändra som tycker sånt är störande eller hur!!!!…..

Jag vet hur det känns men vissa försöker bara hjälpa men ibland blir det för mkt. & det där med att slå kaninen på nosen ska man inte göra & då måste man säga ifrån.
Varför skulle man ens komma på tanken att "sprätta"/slå sin kanin på nosen? Skulle du själv vilja att någon gjorde det på dig?

nej men jag slår inte på nosen eller sprättar…. :S det var det första jag kom på!
Men vad menar du för mer saker då? Vi säger ju nej för kaninens bästa, inte för att få "skälla" på ägaren.

Men jag håller med dig i övriga fall. T.ex om någon visar upp bilder på sin kanin så ser man en matskål med gnagarblandning i bakgrunden eller något, så kommenterar dom bara "BYT FODER GENAST" & inte t.ex "Söt kanin". Vissa tar verkligen allt på 100% allvar.
Folk här inne är väl bara väldigt måna om kaninernas välmående?

Ja men asså jag tycker att man kan få ha vilken mat man vill och inte att alla ska klaga och sånt
Jag håller med till viss del.. Men inte allt för mycket.
Om personen knäpper kaninen på tex. nosen. Klart vi säger i från. Ger man den blandfoder klart vi säger ifrån. blandfoder är inte nyttigt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Det är inte nyttigt med blandfoder men kaninerna dör inte av det och det är inte rätt och knäppa kaninen på nosen. men asså jag vet hälften av alla som har kaniner använder blandfoder
den kan visst dö om den blir för mycket överviktig!
Emma

Ja men om man ger dem lika mkt som ren pellets så dörr dem inte för man ska bara ge alla kaniner ½ dl pellets/blandat pch om man der 1 hel skål med pellets så kan dem också dö

Visst, man kan ju säga till om det är fel foder eller sånt men vissa skriver ju bara "BYT FODER!". Dom skulle iaf kunna skirva trevligare t.ex "Söt kanin, men det där fodret är inte bra. Om jag var du så skulle jag byta direkt :)"

visst är det bra att folk bryr sig och så men ibland går det över styr…

jag håller med er # 12 och #13

Det var ju som någon skrev att den slog sin kanin när den bet honom/henne och slängde in kaninen i buren, då är det ju såklart man blir upprörd över att man kan göra så. Jag håller med Emmy :)

Men det är ju klart man inte ska göra men jag tycker inte att man bara typ skriva så som emmsaaan skrev man kan säga det med fodret på ett snällt sätt

Ja, om någon skadar en kanin så är det såklart att man säger till dom på skarpen. Men om det är något så fjantigt som fel foder så kan man väl iaf säga till snällt. Snälla, kaninen har levt på det länge, varför skulle den dö precis då typ? ;O

Huvudsaken man inte ger för mkt sånt foder men vadå jag vet vissa som hoppar med sina kaniner i min klubb när dem vinner så tar dem lite sånt blandfoder och så kanske dem blandar i lite sånt i deras standars foder
håller med #12 och 13
Emma
När vi ändå är inne på blandfoder…
Nackdelen med just blandfoder är att kaninerna har en tendens att välja ut det som är godast, vilket oftast är det mest onyttiga i blandningen.
Med vanlig pellets kan de inte välja bort vissa delar av maten, utan får i sig allt.
Sen kan jag iofs tycka att i vissa trådar sägs samma sak om och om igen.
Ex om någon tänkt ta en kull.
Visst att man talar om fördelarna med en noga planerad kull, val av föräldrar osv.
Men när 10 personer påpekar detta börjar det bli lite jobbigt.
Har någon skrivit en kommentar och sagt det man själv tänkt skriva, låt det vara då.
Det blir mycket trevligare att läsa då. =)
Sen kan jag säga att jag håller med nr #5.
Vill man påpelka gnagarblandningen kaninen har i skålen, gör det då snällt via PM istället för att "kludda" ner tråden.
Och då räcker det med att någon gör det, inte allihopa.
Alla har vi varit nybörjare någon gång och gjort fel.
Så döm inte nybörjarna för hårt.
Håller helt med! Det är många här som tar det på liv eller död. Nästan alla här inne kan såklart mycket om kaniner och det enda de vill är såklart kaninens bästa. Om t.ex. någon skriver att ens kaniner tjuvparade sig så kan en del direkt klaga på han/henne att det är deras fel och så vidare. Det man kan göra istället är att bara lungt och stilla skriva råd om vad man ska göra istället för att bara säga att personen är helt från vettet. Det behöver ju inte bara handla om tjuvparning, det finnns många andra problem som personer har med sina kaniner som kanske inte sedan våga skriva om man vill ha tips? och så för att man är rädd att någon ska börja skälla på en. Jag förstår att en del kan bli upprörda över vad en del gör men gjort är gjort…så är livet. Vi är inte perfekta. Tänk efter innan ni skriver och tänk på hur du själv vill bli bemött och hur du tror att andra kan reagera när du skriver som du gör.

håller med #21!!

Jag me :)

Det kan ju bero på att vi alla har olika sätt att yttrycka oss på…
som i sin tur har med personens "verklighetuppfattning" att göra…
Vissa tycker (och utalar) dödshot mot människor som håller djur i vanskötsel och misär, eller djurplågeri. Att ett människoliv är mindre värt än ett djur är ju knappast rätt inställning till livet.
Jag är övertygad att detta är av övergående natur, då personen växer och förhoppningsvis utvecklas och blir visare.

håller med #21 :) :)
Rätt ofta kan man hitta en tråd med en bild där ägaren vill visa kaninen och där finns en skål med fel foder och då blir där 10 komentarer om fodret direkt ist för komentarer om kaninen som nog den skrivande vill ha.
Jag tycker alla ska dra in fel saker i trådarna för ofta. Klart vi alla vill kaninens bästa och man får söga till om något är helt fel. Men det kan sluta med att folk inte vågar skriva ist.
Så håller med trådskaparen till viss del, folk måste börja ta det lugnare ibland.

#26 håller med!

Alla vill bara kaninernas bästa, kom ihåg det :)
Om kaninblandningar: Hade de som ger sina kaniner blandning sett att kaninen mår dåligt av det, och att den blir alldeles för överviktig tror jag att de hade slutat ge det! Har man en kanin som är så pass överviktig ger man ju knappast blandning, eller hur? Min kanin får blandningar ibland. Ganska ofta faktiskt, men han ser fullt frisk ut. Han är pigg och har fin päls och är inte överviktig. Han är inte den magraste heller, men han mår jättebra. Så jag tycker att alla ska få göra det de tycker är bäst själva, om man inte kan se och tycker att kaninen mår dåligt av det.
Och det här med att en del knäpper till på nosen: låt folk göra som de vill! I vissa fall kanske det är nödvändigt? Och jag tror inte att de som gör det gör det så hårt att kaninen skadas.. Mycket förstoras upp..
Kan man inte låta bli att säga något tycker jag att man ska säga det på ett snällt sätt, och kanske ge lite tips? om vad man kan göra istället. Istället för att *hoppa* på eller vad man nu säger..
Det var allt jag ville säga..

Håller med.
#29 Jo visst du har rätt. Alla får göra som de vill. Men om en kanin mår bra eller inte av gnagarblandningar det ser du inte på kaninen. Lika lite som man ser på människor hur dåligt kolestetorol är, det är insidan som drabbas inte utsidan.
Jag har haft kaniner under min uppväxt som fått gnagarblandningar och lyxblandingar och de har varit i toppform, utanpå. Men hjärtat kan inte ha mått så bra. Enligt min veterinär så lever kaniner som äter gnagarblandningar inte lika länge som kaniner som inte äter det. Visst finns det säkert undantag. Men varför chansa och testa? När det finns bättre mat. Så tänker i alla fall jag. Jag blev oerhört glad över att få höra detta när jag var yngre och gav mina gnagarblandningar. Men visst alla gör vi som vi vill.
Jag tror att alla här på kif bara vill det bästa. Även om jag tycker att det ibland behövs att många påpekar att det är fel för att personen som startat tråden ska förstå. Det är ju trots allt ett forum. Ska någon para sin hona som är aggresiv, för gammal eller liknande tycker jag bara att det är bra att folk reagerar och påpekar det. Som jag tidigare har skrivit är det inte kul att se hur låg status kaniner har. Vi som kan ändra på det bör ändra på det och ett steg är att påtala att man inte ska avla för skojs skull. HUr hårt det en kan låta för vissa. Man får räkna med kritik i ett forum.

#31 Jag håller med dig till viss del. Men sen beror det mycket på hur man säger saker. Och det är ju inte roligt att höra vad man gör för fel från 20 olika personer, då räcker det ju med att 1 eller 2 säger det.
#32 Om inte personen i fråga inte lyssnar. Då kan det vara bra om fler påpekar samma sak. Annars håller jag med.

#33 Jo, det är klart.
#29: Om man inte vet hur man ska ta hand om kaninen är det ju jättesvårt att ändra något man gör. Då är det jättesvårt att sluta "slå" sin kanin om man inte vet att det inte är bra, och det är jättesvårt att ge någon annan mat om man inte vet att det finns bättre alternativ :)
Därför är det bra att folk påpekar och hjälper till, visar och berättar om andra alternativ och att vissa saker inte är så bra och inte passande.
Håller med om att det ibland blir överdrivet men att låta alla göra "som dom vill" fungerar bara så länge alla vet att det ibland finns andra och kanske till och med bättre alternativ till vad de gör :) Är man medveten om det är det bra och alla kan fatta bra och egna beslut. Självklart får man alltid, alltid göra som man vill även om man inte känner till någon annat. Ofta är det dock skönt att man får veta.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

# 29 Jag håller med där lite men det där med kaninblandningen man kan nog ge dem det utan att dem får fel på hjärtat om man går ut med dem varje dag då lever dem längre som jag som hoppar med mina kaniner dem flesta kaniner som har hoppat i hela sitt liv dem lever til dem kanske är 9-11år och min kompisar kaniner som bara är i burar dem levar kanske bara tills dem är 5-6 år så det behöver inte bara vara fodret man kan ge kaninblandning men då tycker jag iallafall att man kan gå ut med dem ofta
Men man kan ju faktis ge råd som dem flesta har skrivit inte bara hoppa på sådant
#36 Du tror att det inte är farligt. Ändå hittar man citat som dessa på veterinärsidor, försäkringssidor, uppfödarsidor mm. " _Vi rekommenderar att man helt undviker gnagarblandning som en daglig del av kosten. Vill man tvunget ge lite ibland, skall det verkligen vara i mycket små mängder och endast någon gång i veckan som godis."
_
Jag tror knappast att veterinärer och forskare ljuger om detta.
Den här länken står det rätt så bra saker om varför gnagarblandningar inte är att rekomendera http://www.djurklinikenroslagstull.se/losavforing.htm
Jag kan hålla med till viss del.
Vissa när dom ska svara på ett inlägg skriver dom ibland med versaler och tusen utropstecken m.m å liksom skäller ut en. (händer väldigt sällan) Vissa överreagerar vid fel tillfällen tycker i allafall jag.
Jag håller faktiskt med Frajda. Det kan bli lite överdrivet här ibland. Kaninerna är inte gjorde av glas vet ni ;)

Håller med Tina-Lin i hennes inlägg ;)
Självklart tycker jag att man ska få säga till om saker som verkligen inte är bra för/skadar kaninen, men då på ett snällare sätt.,
#37 Men jag tror att veterinärer och forskare överdriver lite…
Vi människor lever väl inte bara på grönsaker och hälsokost?, även om det är rekommenderat? Varför ska kaninerna göra det, och äta samma mat varje dag? De vill väl också ha varierad kost.. De är inte ghorda av glas som någon skrev tidigare, och får de tillräckligt med Motion så tycker jag det är ok. Man behöver ju inte ge blandningar varje dag, och det finns blandningar som är nyttigare än andra.

#43: Det tror inte jag .
#45 Jo.. Lite överdrift tycker jag. Det är klart att de har rätt till viss del,´men jag tycker ändå att det är lite överdrift.,
Jag brukar blanda mina kaniners mat. De får va 1/4 blandfoder för att de gillar det och 3/4 pellets. Men det är lite olika från dag till dag… Extra kalla dagar får de lite mer mat.
De har fri tillgång till hö och får färska grönsaker varje dag.
På lördagarna får de lite extra gott, som t. ex lite knäckebröd, havre, mariekex osv.
Och tänka sig att de lever än idag! ;)
Mina förra kaniner fick samma kost, och en av dem blev 13 år. Ändå har ingen av mina kaniner blivit tjocka alls. De var i väldigt bra kondition pga av att de fick flera timmars daglig Motion.
Alla djur, inklusive människan, klarar av att äta lite onyttigt, men i stora mängder förstör det en. Och alla måste få ordentligt med Motion, annars kan man bli fet, få hjärtfel och dålig blodcirkulation hur man än äter.
Men tillbaka till ämnet: Jag skulle inte uppskatta om jag såg någon knäppa sin kanin på nosen. Den är väldigt känslig där, och om det t.o.m gör ont på en människa när någon knäpper en på näsan borde det göra mer ont på kaninen…
Man använder sig av kaninens psykologi (kroppspråk) och inte av våld.
Jag har aldrig sett en annan kanin knäppa till en annan på nosen. Om jag skulle göra det, skulle jag skicka den kaninen till en psykolog…

ja det finns då vissa som håller med men jag står fast vid mitt jag :}

Jag håller verkligen med om att vissa morskar upp sig över mycket, men samtidigt kan det ju vara nödvändigt att kanske någon säger till på skarpen om kaninen inte mår bra.
#43 Det tror inte jag heller. Vad skulle de vinna på det?
Då kan man ju säga att läkare överdriver med oss människor också och det tror jag knappast på, eller det vet jag att de inte gör då jag själv arbetet nära läkare.

Jag tycker det är bra att man säger till.
Men man behöver bara göra det 1 gång!!!
Jag vet vissa som inte vågar ställa frågor mm. här inne längre för att man får så mycker skit för allt man säger (de känner så i alla fall)….

En av anledningarna till att KIF finns är ju att man ska lära sig. Och alla utrycker sig på olika sätt. Alla skriver inte smileysar efter varje ord och då kan det man skrivit uppfattas som "elakt". Det är nackdelen med att skriva på internet. Dessutom tror jag att det handlar mycket om dåligt samvete när man går till motangrepp när någon försökt förklara något som är fel.
Är det fel så är det fel. Då kan det inte vara rätt och det är inte okej mot kaninen. Och ja, kaniner kan DÖ av att äta blandfoder. Det är fett & onyttigt, de går upp i vikt och dör. Logiskt.
Ja, kaniner vill ha varierad kost, det är sant. Pellets, hö, paprika, morötter, sallad, broccoli, persilja, tomat, päron, äpple, banan osv - är inte det variation!?.
Mina kaniner ÄLSKAR pellets. De äter oftast upp det innan de börjar äta någon av grönsakerna jag gett dem. Jag ger mina kaniner 3-4 olika grönsaksbitar om dagen. Jag försöker variera så mycket som möjligt. Dessutom är kaninens huvudföda HÖ och de kan överleva endast på hö & vatten. Man ska inte ge sina kaniner gangarblandningar. Speciellt inte bara för att "kaniner vill ha varierad kost …" det finns massor med nyttigheter man kan ge istället för der..
Jag gör några smileysar så att ni ska förstå att jag INTE är arg eller vill göra någon ledsen
:) :) :) :) :) :) :)
Bra skrivet Matilda, jag håller med.

Från att ha gällt "ååå du kan inte ''slå'' kaninen på nosen", så har ni nu växlat in på "fel foder & gnagarblandningar"…
Ni har en otrolig förmåga att INTE hålla er till ämnet..
Just detta faktum är det trådskaparen belyser…

#54, Hon skrev att man "snäser av" varandra, inte att man byter ämne. :)
jag säger så här ^^ man får tycka och tänka som man själv vill och säga de man vill säga, men man ska inte säga dumt om vad någon annan har sagt =) man måste ju respektera andra om man ska trivas här på Kif =)
och de gör väll alla ? jag tycker de kan va lite dumma komentarer ibland men de e bara ignorera =)
jag har sagt mitt tack och hej <3
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

det är verkligen störande när folk tar det på liv och död. jag sprätter till min kanin på nosen så att hon ska lära sig och det har hon faktiskt gjort nu :)

#56: Tjena Lotta, long time no seen…
Har du hittat uppfödare med "rysk kanin" ännu…??
Jag har hittat en med fina avelsdjur…
Lite O.T. men….sorry..
#58 jaså har du :O ?
nej själv så har jag gett upp -_- har ju skolan och så men de e ju kul att kolla =) finns de nån hemsida ? hade ju planer att föda upp den rasen men de blitt ju inget =/
sorry att vara lite OT <3
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

52# Jag håller med ;)
När vi ändå är på Blandfoder så:
Jag har blandfoder till Jappo, Men nu har Bejja berättat varför man inte ska ha det, så nu ska jag sluta med blandfoder efter det är slut ;) Så Tack Bejja<33
#52 jag vet att en anledning till att kif finns är att man ska lära sig, men jag tror dock inte att det är på det sättet.. Det heter ju kanin ifokus- svaret på DINA frågor…

#61 Ja? Och vi svarar ju på frågorna? Om man läser något som man uppfattar negativt är det ju bara att försöka vara så positiv som möjligt själv. Även om meddelandet låter otrevligt behöver det ju inte betyda att personen menar det. Det är ju bara att tacka för hjälpen och sluta försvara sig bara för att man fått kritik.
#62 Nej de gör man ju inte om trådskaparen frågar om t.ex. pälsfärg och man börjar skriva om fodret man ser på bilden på kaninen med den annorlunda pälsfärgen t.e.x.. Då är det inget trådskaparen har frågat om!

#63 Okej. Så nuförtiden vill man hellre att ens kanin dör i förtid i fetma än att ta år sig lite kritik? Kära nån - lite måste man kunna tåla. Annars kommer man få det riktigt svårt i livet kan jag lova. Sen är det onödigt när 15 pers kommenterar samma sak, men jag ser absolut inget problem i att 1 person gör det.
Vad är viktigast: kaninens hälsa eller ens egen stolthet?
#64 Håller med! Så bra skrivet! Sen är det ju så att om trådskaparen propsar på att tex. fem kullar om året är bra för en hona och inte tar till sig/tror den som skriver att det inte är bra, då är det ju bra om fler bekräftar samma sak, för att trådskaparen ska förstå att det inte är bra för en hona.
men herregud!! Om kaninen inte blir fet av det och mår väldigt bra, dör den i förtid av fetma då? Och om någon sprätter på nosen, dör kaninen då? NEJ!

Min granne har en Papegoja som äter "Husmanskost", alltså vanlig mat.
Solrosfrö och dylikt, kastar hon bort…och hon är 35 år gammal.
och JA, hon kan "prata"…

#66 JA! Den dör av fetma eftersom blandfoder innehåller för mycket fett och för lite fibrer! Om man sprätter kaninen på nosen kommer kaninen minnas det för resten av livet. Kul att ha en kanin som är rädd för att bli sprättad på nosen hela tiden?
#67 Oj förlåt, jag trodde vi pratade om kaniner här …

Själv tycker jag att ni kan lugna ner er lite. De flesta av er låter mest som en hop skvallerkärringar ibland.

#69: Kort och gott, bra sagt :)

64# Bra skrivet!

#68: NEJ, vi pratar om djurägares ansvar och handhavande av sina djur!!! Men det hade du kanske missat…

#72 Och vad har din grannes papegoja med det att göra?

Att det faktiskt är oansvarigt att låta gojan bestämma vad den ska äta..

jag tycker det var bar skrivet!!!!….

JAG SPRÄTTER INTE MIN KANIN PÅ NOSEN!!!!! jag kom inte nått annat förlåt! (ni får ursäkta mina damp anfall)
#69: Håller med.. Det börjar bli lite överdrivet nu..

Den här tråden har ingenting att göra med blandfoder eller att knäppa kaninen på nosen! Det handlar om att det typ blir bråk i varje tråd & det kan man se här. Snälla, kan folk inte för en gångs skull läsa saker utan att ta illa upp & bli arg?
ingen som kan låsa tråden…? Känns inte som om ni verkar komma någonvart.

Det här är ändå ett forum. folk har olika åsikter. klart det blir tjaffs. men vafan, ta allt med en nypa salt. de är lätt att missuppfatta folk om man inte pratar med dom ansikte mot ansikte. :)
Håller med #79

#79 1 åsikt + 1 annan åsikt = diskussion
Vissa behöver verkligen lära sig skillnaden på "bråk" & diskussion.

#83 ja håller med det du säger, skriver man ngt i ett forum får man ju även tänka på konsekvenserna. I ett forum säger man ju vad man tycker och andra säger de dom tycker.. och tycker 2 personer olika så klart det blir en diskussion! Men det är även det ett forum är till för, sen kan de självklart gå i överstyr å de är ju lite tråkigt. Men man får nog lära sig leva med dessa konsekvenser om man ska hålla till här inne på forumet.

Det låter tydligen som bråk. Folk svär & snäser åt varandra.

#85 Då är de kanske dessa personer som ska "uppföra" sig lite annorlunda, eller kanske uttrycka sig på ett trevligare sätt.
Men vi alla är ju här för att lära och lära ut!
var glad ist att människor bryr sig och vill hjälpa till. Alla här inne har nog haft fel ngn gång, de kanske är svårt att inse ibland.

Bråk är när man går till personangrepp, alltså skriver något som är HELT OT och om personen i fråga.
Man kan svära trots att det är en diskussion. Ser dock ingen som svurit i denna. Ser heller ingen som "snäser" åt någon överhuvudtaget.
Tycker inte denna tråd spårat ut alls. Trådens ursprungliga ämne känns uttjatat och det finns flera trådar om samma sak som slutar i att man börjar diskutera något annat. Så är det ofta. Diskussioner föder diskussioner.
I denna diskussion kommer man inte fram till något, och därför tycker jag att det är lika bra att sluta nu! Alla har ändå OLIKA åsikter, och ingen verkar vilja ändra på sig…
#88 Måste man alltid komma fram till saker i diskussioner? Det är i alla fall väldigt sällan det händer i verkligheten för mig.
Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens?

#89 "Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens?" klyftigt;)

Tråden handlade om en helt annan sak än blandfoder.
njaee… Det var nog bara ett exempel det som stod överst =)
Tror att trådskaparen nämnde det i tråden också..

#89 Tja, i en duskussion vill man väl helst komma fram till något? Nåt vettigt därtill.

#92 Jag menade bara det att det är upp till var och en om man vill ge blandfoder eller inte, så länge inte kaninen mår dåligt av det på något sätt så. :)

#94 Men kaninen MÅR ju dåligt av det! Herregud ..
Nu tycker jag att vi ska lugna ner oss litegrann här!

hah det här ju helt galet :P
#95 Vi skriver för blinda ögon Matilda. Detta är så komiskt!

#98 Så sant! Jag blir så frustrerad att jag nog inte ska skriva här nå mer ;)

#94 Hennes kanin kanske inte mår dåligt av det. Det vet ju hon bäst själv…
#100 Hahahah! Den var bra! Hon är kanske veterinär och har gjort ett kolesteroltest på sin kanin?
#99 Nej inte jag heller. Vill man inte lära sig så får det väl vara så.

Jag blir så frustrerad! Är det så svårt att förstå att blandfoder inte är bra för kaniner? För det är det inte! Det syns inte på en gång, det syns i längden. Och nej, tråden handlade inte om det, men det var ett bra exempel. Här försöker Matilda (twinnie) säga ifrån trevligt om att blandfoder inte är bra, men till svar får hon (ursäkta språket) uppkäftiga svar. Kan man inte bara ta åt sig, tacka och ta emot hjälpen lixom? *suck*
Om alla har en positiv inställning och vill sin kanins bästa så tar man åt sig av kritiken man får. För kan man inte rätta sina fel och ta emot kritik så ska man inte ha djur. För man kan inte allting på en gång, man lär sig saker allt eftersom, så är det med allting. Acceptera!
Observera att jag inte är frustrerad på någon enskild person, jag är bara less på att folk inte kan ta emot hjälp, utan tror sig veta bäst. Snälla folket svälj er stolthet och våga ha fel! Världen går inte under, och man anses inte vara en dålig kaninägare bara för att man exempelvis råkar ha fel foder. Och folk här blir inte arga eller sura om man ser något tokigt på en bild - man säger till för att hjälpa. Glöm inte det!
Det var det jag hade på hjärtat. :)
Man kan ju jämföra blandfoder med snabbmat.. Skulle NI må bra av att käka snabbmat varje dag? Även om ni inte går upp i vikt så mår inte kroppen och speciellt hjärtat bra. Detta vet ni och därför äter ni inte på McDonalds och Max varje dag, eller hur? Det kanske är gott, men i längden så kommer eran livskvalité att minska drastiskt. Samma sak gäller det med blandfodret till kaninerna! Ni kanske inte ser det, men deras livskvalité sjunker och deras hjärta mår dåligt! Tillslut kommer de gå upp i vikt och de kommer att dö i förtid. Ni säger kanske att "Men min kanin blev 8 år!" Ja, men den hade kanske blivit 12 år om du gett den en bra kost!
Jag förstår inte varför vissa har så svårt att ta emot fakta, även när 10 personer säger samma sak?

Jo jag tycker också att man ska säga ifrån men man kan göra det på ett trevligt sätt!
#69 HAHA! Håller nog med där.

Alltså herregud…
Det är ju visserligen över 1000 medlemmar på detta forum, trots att långt ifrån många är aktiva, men det är ju självklart att det blir bråk ibland. Jag tycker då inte det är överdrivet mycket bråk här, det finns massa forum där det är betydligt värre.
Allt som skrivs på internet är lätt att missuppfatta, eftersom man inte ser personens kroppspråk. Exempel: om någon som står framför dig säger "Du är ju så jäättebra på det också" , skrattar och ser avslappnad ut antar jag att du tar det som ett skämt. Men om det bara står "Du är ju så jäättebra på det också" har du ingen aning om personen ifråga är seriös eller skämtar med dig.
Sen är det många som tycker om att leka duktiga, jag vet. Själv har jag inte fattat varför folk måste upprepa samma saker tusen gånger i en tråd. Nu menar jag när det står t.ex "Byt foder" tio gånger på rad utan att trådskaparen har svarat imellan. Det är bara irriterande, jag tror nog att personen fattar även om det bara är 2 eller 3 som skrivit att hon ska byta foder.
Sen är det många här som är ganska unga, ska dock inte skylla på ålder. Men jag tycker iallafall att ju äldre man blir, destå bättre blir man på att kunna tolka inlägg på olika sätt.
#106 Sant! Det blir alltid missuppfattningar när man skriver inlägg eller pratar på msn eller liknande. T o m mellan kompisar, det är väldigt irriterande för man vill ju inte bråka med varann.

#107: Precis! Jag känner en del som missuppfattar så att om du inte skriver en glad smiley ";D" i varje inlägg så är man sur.. ;P
Det är just det här trådskaparen syftade på. Vissta tar allt på blodigt allvar och det har visat sig tydligt i den här tråden vilka det är.

vissa ger ju sina kaniner blandfoder och vissa inte så dom som inte gör det vad ger ni era kaniner? jag ger min kanin blandfoder :) Ville bara veta :)

Hö som bas foder, självklart vatten, och pellets som tillläggsfoder. Och ngn dag i veckan får de en matsked blandfoder. som GODIS!

okej, för min kanin äter inte ens pellets, så hon kommer att dö i förtid derför eller vadå? jag ger henne hö, o grönsaker ibland..
Är inte sur eller något :D

#101 Vissa ger sina kaniner blandfoder, vissa inte. Vissa tycker blandfoder är bra, vissa inte. Kan man inte bara acceptera det?

Ojoj… just pga. av alla diskssioner som ofta uratar i helt OT-saker eller personangrepp, vilket också hänger med personen ifråga - så skriver personen ngt mer i annan tråd eller skapar nya trådar har folk skapat agg mot personen och börjar ta upp saker som överhuvudtaget inte är relevant!!
Just pga. av alla dessa tråkiga och totalt onödiga diskussioner har jag börjar försvinna mer och mer från detta forum - tycker det är trist att vara på ett forum med ett gäng småtjejer som inte vet när det är dags att hålla tjäft rent ut sagt.
#113 Hon äter nog inte pelletsen just för att det andra i blandfodret är godare, men vänj bort blandfodret sakta och ge henne mer å mer pellets istället. När hon är hungrig så kommer hon att äta pellets och fyll inte på i matskålen om hon tex. har ätit upp allt blandfoder och lämnat kvar pelletsen, utan vänta tills hon har ätit upp allt å fyll sedan på.

#113 Om du byter till bara pellets kommer hon att äta det ;)
#114 Men hur kan man tycka det är bra att ge sin kanin något som är ohälsosamt? Som gör att kaninen mår dåligt? Du får gärna förklara för mig hur man kan tycka det är bra, för jag kan inte riktigt först.
#115 Om du tycker att den här tråden har urartat - varför skriver du ens i den? Jag menar, det blir ju knappast bättre av att du skriver att vi "bara är ett gäng småtjejer som inte vet när vi ska hålla käft". Det är ju väääldigt trevligt att våra åsikter uppskattas -.-
#116 Precis vad jag tänkte säga:) Sen överlever faktiskt kaniner på hö, vatten och grönt:)

116# Hon hade pellets då hon var liten men hon åt det inte då heller. så derför gedde jag henne blandfoder

#117 Jag skulle inte ge mina kaniner blandfoder, men jag hackar inte på dem som gör det. Visst, vissa tycker blandfoder inte är bra, medans vissa gör det.
#120 Du förstår verkligen inte. Blandfoder är INTE bra, att vissa tror att det är bra har inte med saken att göra. Jag tycker det är hemskt att folk som får höra hur dåligt det är fortsätter att ge det till sina kaniner. Eftersom det i längden leder till döden är det djurplågeri.
Det är samma sak som om man skulle ge sitt barn godis istället för mat, en tallrik med godis, men någon nyttig sak som barnen petar bort då de vill ha godiset. Barnen är inte överviktiga så därför påstår föräldrarna att det är bra "mat" för barnen. Det spelar ingen roll att de tycker att det är bra att äta godis istället för mat för sanningen är att det inte är bra.

#115 tyvärr så måste jag hålla med! Har tyvärr många gånger funderat på att lämna detta forum men samtidigt tycker jag att det är synd för det är ett bra ställe att utbyta kunskap på. Främförallt så är det synd att många vuxna väljer att lämna forumet för då blir det ännu mer lekstuga här än vad det redan är.
Min kanin får numera blandningar på helgerna, i små mängder som godis! Så borde det vara. Det ska inte ses som mat, utan som godis, eller belöning.. En del verkar ha missförstått mina tidigare inlägg.. Min kanin fick inte alls mycket varje dag. Han fick inte ens varje dag, inte ens varannan, och då blandade jag det med pellets. Det var mest pellets och lite blandning. Och är jag ska resa med honom, eller åka bort (t.ex. hem till andra) så får han blandning, med fortfarande blandat med pellets. Han äter inget annat då. Det gör han aldrig utanför buren, eller hemmet. Han får bara i sig lite blandning. det verkar som att många missförstått mina tidigare inlägg..
Att kaniner får blandningar ibland (men i små mängder, givetvis) tycker jag är samma sak som att människor äter godis och skräpmat ibland,, Och det dör vi väl inte av? Min kanin är inte överviktig. Han är pigg, och varje dag får han springa fritt i lägenheten i timmar. Han rör på sig väldigt mycket, mer än vad de flesta kaniner får. Vi sätter nämligen ut hans matskål+vatten+hö.. DEssutom går jag ut med honom i koppel ofta. Så jag har inget dåligt samvete över att han får lite blandning som godis då och då..
Nu tycker jag att vi ska sluta med denna tråd.. DEt leder ingenvart, inte längre iallafall. Eller hur?
DEt har lett till värsta debatten nu..
HAHAHA…..vad populär tråden har blivit;P Vilket diskutions-inlägg

Det är verkligen tråkigt att det blir såhär, jo jo det är ett forum´alla har rätt att tycka vad dom vill men somsagt det är tråkigt att det blir bråk. Vill också påpeka det om fodret( Som vissa anser är bra och ger sin kanin)) Som de andra säger är det verkligen inte bra att ge en kanin Blandfoder för det innehåller somsagt väldigt mycket fett, så kaninen kan DÖ av att Du som kaninägare struntar i vad vi säger och Ger din kanin Blandfoder!
Detta inlägg är INTE menad till någon och jag vill verkligen inte starta bråk.
#123 Det håller nog många med om (av oss som inte gillar blandfoder) att det är okej någon gång ibland. Jag äter ju skräpmat någon gång ibland, om man är på stan och shoppar med kompisar, har man råd att gå till fin restaurang då? Jag säger inte att man ska skippa blandfoder helt, men det är inte bra för kaninerna att äta det varje dag, hela tiden. Det funkar som godis! Men sen tycker jag det finns roligare saker att ge som godis, t ex yogurtdroppar:)

Ja, jag menade ju inte att dem skulle få det varje dag. Det menade jag verkligen inte. Det e ju som att äta godis varje dag. Det var inte så jag menade. Men att man ger det ibland. Jag ger inte mina kaniner det, inte ens som godis ibland, för jag ger dem någon äppel bit eller morot.

Förstod inte först att ni menade att dem inte skulle få det typ varje dag, utan tog det som att man aldrig fick ge sin kanin det.
#128 Men morötter och äpplen och andra grönsaker ska ju inte ges som godis, utan varje dag.

#130 Nej. Kaniner ska ha minst 2-3 olika grönsaksbitar varje dag.
#130 Min kanin får äppelbitar ibland som godis och det älskar han..

#131 ja grönsaker men inte frukt. Äpple, banan mm är inte ett dugg bättre än blandfoder, ska endast ges som godis någon gång då och då. Då är det ok precis som det är ok att ge lite blandfoder eller gnagarstänger någon gång som godis.
Personligen tror jag att de flesta kaniner för "godis" allt för ofta.

Men jag fattar inte . Är inte äpple bra för oss heller ?
#134 Men vi har ju inte samma ämnesomsättning som kaniner. Vi är ju allätare, de är växtätare.
är inte äpple bra? Det är det väl?

#136 om man är en människa, ja ;P

#133 Ja, jag skrev ju grönsaksbitar ^^

Så ska man bara ge äpple som godis? Jag vet jag är trög ;) :)
#139: Mjo. :) I princip bara som godis
NU FÅR NI VÄL FAN TA OCH GE ER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
är vissa här inne tröga eller????!!! tråden handlade från början INTE om att man gav sin kanin blandfoder eller ej, det handlade just om det som händer, vissa tar allt på blodigt allvar och kan inte låta bli att gnälla på alla som inte behandlar sina kaniner precis som dom gör med sina egna. Jävla viktigpetter fasoner. Visst man kan säga att det är bättre för kaninen med vanlig pellets men om personen ändå inte vill byta så ska man fan ta och hålla käften!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jag har följt den här diskutionen länge, nu blir jag riktigt jävla förbannad. Många beter sig som nå omogna 5 åringar
Mogen kommentar.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#141 Ja, håller med.. Hårda debatter . Jag fattar inte hur folk orkar liksom :S
Men folk här inne verkar ju typ vara tröga eller nåt?!!!
ni får ursäkta mina damp anfall men folk fattar ju inte!!

#144: Personligen tror jag inte folk fattar bättre för att du skriver - med stora bokstäver - att de är tröga och dylikt.
Vill inte starta bråk nu.
Då är det fan värre en jag trodde :P

Jaså? jag tror faktiskt att man slutar lyssna om någon kallar en för trög eller dyl. Om vi säger att någon kallar mig idiot och sedan förväntar sig att jag ska lyssna på det denne någon har att säga, så blir denne någon då besviken.
Dom som är så dryga och inte kan släppa den här jävla diskutionen då?!! tror dom att det ska ge nånting lr?

Ja, inte vet jag. De som fortsätter hålla denna tråd levande vill kanske fortsätta bråka, eller försöka få ett svar på varför vi alla ska bli så upprörda över… tja, så gott som allt. Jag tillhör den sistnämnda gruppen, men jag är villig att sluta skriva här om jag stör eller förolämpar någon.
Alla har så klart rätt att säga sin åsikt, men man behöver inte vara så himla dryg och bestämt ska ha sista ordet.

Näe, det har du verkligen rätt i. Och det är försås många i denna tråd som vägrar inse faktum. Men att kalla dessa för tröga och dryga eller sånt där, gör inte situationen bättre. Det förvärrar den, snarare.
Jag vet. Ni får ursäkta mina damp anfall

Du är ursäktad, av mig iallfall ^^''

Lizzan: måste du använda ordet "damp"? Jag tycker det är kränkande när folk ska hålla på och "dampa sig" "dampanfall" osv…
#154 håller med! Det kan finnas personer här som tar illa upp, tänk på vad du säger Lizzan
Måste bara säga att jag tycker det är väldigt otrevligt när det skrivs otroligt mycket svordomar, "damp", "cp" och liknande i tråden.. Och det är väldigt störande när det skrivs ett x antal för många "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" efter varje mening. Otroligt störande, då det inte ger någon bättre effekt precis.
Och så undrar jag varför de som tycker det blir värsta bråket i den här tråden, ger sig in och kommenterar det, och då startar ett nytt tjafs? :/

Alla ni som nu beskylls för att vara "tröga" ska veta att det här är ett forum där en del medlemmar tillhör en speciell "klubb" för "inbördes beundran".
Lyckligtvis tillhör inte jag den "klubben", vilket ni tydligen inte heller gör…
#156 Jag håller med dig.
Varför fortsätter ni ens i den här tråden? Det finns en ny om blandfoder om ni vill diskutera det. Jag tycker den här kan låsas, ni kommer ändå ingen vart. Vissa verkar vara lite trångsynta, jag har redan gett upp, de kommer inte fatta.
Lås tråden!

#157 Ja eller hur!! Jag är också stolt över att inte tillhöra den klubben!
Tyvärr så är det så i alla kretsar att det finns människor som har ett behov av att vara lite förmer alla andra och måste visa upp hur duktiga de är hela tiden.
Vilken tur att det finns människor som inte är lika duktiga så de får lov att trycka ner och få känna sin glädje över att få andra människor att känna sig sämre.
För mig är det ganska små människor som behöver bekräfta sig själva, antar att man kanske borde tycka synd om dem istället. Dåligt självförtroende?

Men ge upp ngn gång? alla verkar veta vad alla tycker så de är ju bara meningslöst!
#160 Skärp er! Är ni så jävla mogna då som håller på såhär?

Men herregud..
Det lustiga är att vi alla är eniga (eller borde vara) om vad som är problemet. Det är inte kul när folk skriver "BYT FODER TILL KANINEN, NUUUUU!" och det tror jag att alla här vet. Det är inte heller kul när folk får utbrott för minsta lilla och börjar skriva massa grejer som dem inte sen är villiga att stå för.
Sen att det finns en hel hög människor som tror att dem är bättre än andra är inte direkt någon chock, så är det alltid överallt.
Tycker denna tråd borde låsas. Det verkar ju som att alla fått fram sina åsikter och det behövs nog inte upprepas 50 gånger till från alla håll.