Parasiter smittar?
Jo jag har varit med Marley till veterinären och hon sa att det var någon typ av parasit. Han har tappat hår i nacken och runt öronen. Och hon trodde på nåt slags kvalster och han fick medicin och jag ska göra rent allt. Men frågan är smittar det till andra djur? Jag har ju nämligen både katter och marsvin här hemma också och vill inte gärna att dom ska bli smittade, vet någon om det smittar?
Sätt henne i karantän, det är dumt att chansa.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Problemet är bara att marsvinen och kanin bor i burskåp och det är lite svårt att sätta han i karantän. Och han har redan träffat dom ute på golvet flera gånger när han antagligen var sjuk. Veterinären visste inte om det smittade :/
Har du ingen bur du kan låna? Det kan ju vara säkrast att ha honom i karantän.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jo föressten kom på att jag har en gammal gallerbur ståendes i förrådet. Men jag måste fortfarande ha honom i samma rum som marsvinen eftersom mamma inte vill ha några burar i resten av lägenheten.

Antagligen är det tvärtom, att marsvinen har smittat kaninen..
Kolla i ljumskarna på marsiven, där brukar de tappa päls.
Nej marsvinen är friska har kollat igenom dom väldigt noga och hittar inga fel. Och veterinären sa ju att det Marley hade var en vanlig sjukdom på kanin så.

Parasiter kommer oftast från marsvin till kanin. Om inte från dina så kan det ha kommit med i hans mat om du köper i lösvikt (öppna behållare) från zoobutik där de har djur som marsvin tex.
Och ja, det är väldigt smittsamt.
Men vad menar ni att det skulle vara för ohyra som går på både marsvin och kanin? Jag har aldrig hört om någon sån ohyra. Den allra mesta ohyra som marsvin kan ha är helt artspecifik.

Inte ohyra….svamp!
Prova med "pevaryl".