Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1344 ggr
twinnie
0

OT Nationella proven.

Imorgon är det nationella prov (lästförståelse) i svenska för alla nior i hela sverige. Jag är typ fett nervös. Vi kommer sitta i vår aula i skolan och jag kommer typ dö av nervösitet, men men ;D

Haha, hur känner ni andra?

Julliz
0

Det känns spännande :) Jag är väl förberedd. Men nervositeten brukar komma när papperna ligger på bordet…

Jag är dock oroad för jag är så grymt förkyld! Jag får preparera mig med ipren och nässpray och bafusin :/

Sosso
0

Samma här! Kan knappt slappna av.. Som tur är har vi läst igenom häftet typ 2 ggr så det känns i allafall lite bra ;D Bra att uppsatsskrivningen är på torsdag så den också blir överstökad!!

Bejja
0

Känns helt okej :) Försöker tänka på att det är ett vanligt prov och inget speciellt osv ;)

Julliz
0

#2, har ni bara läst häftet två gånger? Vi fick ha det en hel dag och läsa sönder det xD + att vi hade genomgång på lektionen.

emmsaaan
0

Känns hemskt. Vet inte alls vad det kommer att handla om heller, har inte fått läsa det.

Feliciaa
0

Jag gjorde nationella prov i 5:an , antar att jag får göra i 9:an också.

Lycka till!

emmsaaan
0

#6 Det är inte riktiga provet i 5an ^^

Sosso
0

#4: Omg, en hel dag? O_O + genomgång!? Orättvist! ;O

DESSUTOM, ingen nia från den här **skolan får gå hem efter provet! Så dålig stil. ;-/ Har lust att skolka, men vet vad jag får i belöning sen då..

emmsaaan
0

#8 Ingen nia från vår skola heller.

kattis90
0

Jag hörde de, min syrra ska göra de :P Jag kommer ihåg att jag va skitnervös, o vi hade nationella i eng nu i 2:an o de va oxå jobbigt.. Man ska försöka o slappna av o inte vara så nervös för då blockar man ofta hjärnan o så får man svårt o koncentrera sig..

Hoppas de går bra för alla :)

Jojsan
0

Ska oxå göra det imorn ^^ är inte särksilt nervös… Man kan ju inte precis plugga till det.. Vi fick typ 1½ h på oss att läsa igenom det.. Konstigt att vissa får längre och vissa får kortare tid att läsa det på.. nåja ^^

Jag är mer nervös inför torsdagen.. Måste komma på något bra att skriva om tills dess…

Julliz
0

Vi får itne heller gå hem :p

Julliz
0

#11 ja det är ju jättekonstigt att det är olika… Det är ju det som är grejen med nationella provet, att alla har lika. Jag ska ta o höra med lärarna vad det är som gäller egentligen…

emmsaaan
0

Jag har inte fått läsa någonting :'/ & jag hatar frågorna på såna där saker, dom är så långsökta! Man svarar rätt men man måste liksom skriva 15 meningar extra, fast det betyder samma sak. GAH!

Sosso
0

#9, 12: Dåligt :/
#11: Va? Får ni skriva om vad ni vill? :S

Sosso
0

#14: Håller med..

emmsaaan
0

#11 Eller hur, får ni VÄLJA vad ni ska skriva om?

Julliz
0

#15 jag tror att man får skriva om vad man vill, men man får vera på torsdagen om man ska skriva en krönika, eller en novell eller ett debattinlägg osv.

emmsaaan
0

Nehe? Det är väl ett ämne som man ska skriva om? Så har vi iaf.  Vet inte skillnad på krönika & alla saker, våran korkade lärare vägrar förklara för "sånt ska vi ha lärt oss i ettan". OM vi lärde oss det i ettan, tror han att man kmr ihåg det eller??

Julliz
0

#19 det är möjligt att det är ämnen ocksåp men jag vet att det iaf står om man ska skriva krönika o sånt :P O det finns en massa exemepel på krönikor, noveller och debattinlägg i häftet. Typ, svaret på miljöartikeln var ett debatt inlägg och "Vågen" var en novell. En krönika är dina egna åsikter om något viktigt, typ som krönikan om World trade center katastrofen.

Jojsan
0

Vi fick göra ett "pröv nationella" och då fick vi välja att skriva olika saker som krönika, artikel, minne m.m. som ni sa. Sen fick vi välja hur vi skulle skriva. Jag antar att det är likadant nu på riktiga nationella…

Jennie104
0

Jag ska ha nu i femman det är nervöst men jag tror det går bra på Svenska provet och Engelska men är mer orolig för matten!

Sosso
0

Vi ska i allafall få ämnen, och det vore vääldigt konsigt om inte alla får det. :S

Jojsan
0

#23 precis.. alla ska ju få samma ju… :S

emmsaaan
0

#22 Minns inte ens att jag har haft nationella & då kan det inte ha varit så svårt ;)

L8sson
0

vilken press jag e så jädra nervös inför detta

Sosso
0

När är det nationella i eng å matte?

twinnie
0

#27 Engelskan är i april.. har de uppskrivet ngnstans .. matten är i mars/april.

Vi har kollat igenom häftena varje lektion senaste veckan och diskuterat och sånt. Haha, jag är glad bara för att vi får ha godis när vi gör provet (A)

skanorskaniner
0

Lycka till imorgon!!!

Sosso
0

#28: svenska häftena??
Vi får också äta på lektionen, men sånt som inte prasslar xD

Jojsan
0

samma för mig, om det inte prasslar så får vi äta ^^ fast inte imorn… eftersom det bara var typ 80 minuter eller nåt sånt… -.-'

men på torsdag :D

Julliz
0

Vi får bara ha frukt och vatten x( jag vil lha godis! Men jag tar nog med mig dextrocol (druvsocker) iaf… jag behöver energin -.-

Katter3
0

Min ena bror ska också göra det imorgon.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

johanna_loveAnimals93
0

Stort lycka till. :D Själv går jag i åttan, så det blir nästa år för mig..

Sotis
0

Lycka till! :D

Sosso
0

åå, jag vill inte att det ska bli tisdag. x'D

emms
0

lycka till alla! :)

Emma

[Niike]
0

Jag är redan nervös fast jag inte har förräns nästa år xD Nä jag skoja (A)

Men vi har fått "öva" på NP nu i åttan, och det är ju skitsvårt!:S Längtar inte till de riktiga! Ända fördelen är att man får äta godis på lektionen då, haha vilken godisgris jag är x)

Nicolina
0

Å lycka till alla som ska göra Nationella imorrn!
Jag som gillar svenska och allrä bäst läsförståelse gillade (herregud, det enda jag nånsin gillat i provväg att göra) faktikst att göra det provet och ännu roligare blev det efteråt då jag fick MVG och hade då inte ens hunnit skriva klart hela provet…!

Nicolina
0

Jo ett litet tips? också till er som ska göra provet - läs mellan raderna, det är där ni finner svaren!

Lycka till & spark i rumpan!

[Niike]
0

#39 Härligt!:D

Sosso
0

#40: Vad menas med att läsa mellan raderna?

Eazyy
0

Lycka till allihopa! :D

Devin
0

Men vad gör dom om man är sjuk när provet ska skrivas?

Mkarlsson
0

44# man får skriva om det när man är frisk igen :)

Lycka till alla !

Sosso
0

#45: Va :S Min lärare sa att man bara kan göra det vid en viss tid. å är man sjuk så går det inte att göra det senare.

Äntligen är 1/9 nationella prov klara ;D

Hur gick det för er? ;>

Lizzan
0

Vi har inte nationella prov i 7:an… :)

Devin
0

#45 Men då kan ju ens kompisar berätta vad det var i provet och man kan plugga till det :P

twinnie
0

Det gick jättebra för mig :) Är supernöjd! Dock var de två sista frågorna lite svårare men det går nog bra :)

Jojsan
0

Tyckte det var lätt… Trodde det skulle vara svårare ^^

Julliz
0

Det gick hyfsat för mig med :) När brukar man få veta hur det gick?

L8sson
0

gud va de va lätt ^^

[Niike]
0

Vad bra att det gick bra för er!=D

L8sson
0
Sosso
0

Det var lättare än vad jag trodde. =P Fyllde åtminstonde i allt. ^^ Hoppas det går lika bra på eng å matte. :) *** vad jag ska plugga på sportlovet. O_o Jag är inte så bra på eng. "/

Ync
0

Lycka till! :)

Jojsan
0

Hur gick berättelse delen för er? Det gick hyfsat bra för mig, skrev om "Rädda vår jord" :)

twinnie
0

Jag skrev om "Konsten att ta det lugnt" Tror att det gick bra iaf ..

emmsaaan
0

Skrev om rädda vår jord. Gick okey.

Putte-
0

Skrev oxå om rädda vår jord:) och jag tror att det gick jättebra, men man vet ju aldrig;)

Har inte alla fått läsa igenom svenskahäfterna innan??? Vi har då fått läsa alla sv och so lektioner (vi har samma lärare)  förraveckan och slutet av förrförra veckan:)

Mysofi
0

Jag och min kompis råkade gå in i ett klassrum där det satt jättemånga och gjorde Nationella prov, pinsamt eller vad!?

Sosso
0

Rädda vår jord skrev jag om. :P

#61. Haha. x)

Julliz
0

Jag skrev en krönika om "Konsten att slappna av" Det kändes bra, och jag kan knappt vänta tills vi har fått dem rättade!

emmsaaan
0

#60 Jag fick inte läsa innan, men alla andra i min klass fick. Jag var tvungen att renskriva en novell.

twinnie
0

Idag fick vi tillbaka ordkunskaps-delen och jag fick MVG (förvånad!!) :D Är sjukt nöjd!! :D

Theresze
0

#65 grattis;)

Sosso
0

#65: Grattis. :)

Vi har inte fått tillbaks nåt. "/

Hanna-
0

#65: Åh, vad kul. Grattis! :D

Jojsan
0