Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 426 ggr
senna
0

Dubbelparad?

Anta att Lisa (obs, påhittat namn) parade skuttan med stampe på måndagen. Två veckor senare tror inte Lisa att parningen tog, så hon parar om kaninerna. (=samma kaniner som ovan)

1. Om den första parningen tog, påverkar den andra parningen bebisarna som växer i magen?
  2. Vad skulle hända om både den första parningen och den andra tog? är det möjligt?

obs: detta har inget med mig och mina kaniner att göra, utan det var bara en tanke som slog mig.

Tina-lin
0

Om hon blivit dräktig första gången tror jag inte hon skulle låta sig bli parad igen. Och skulle hon bli det blir det inte fler ungar då livmodern redan stängt sig och inte släpper in mer ägg. Det skulle inte påverka bebisarna i magen alls.

Men skulle det däremot vara samma dag kan det ju bli ungar både från den ena hanen och den andra. Men det är väldigt ovanligt skulle jag tro. Mer vanligt på katter och hundar.

BlackTear
0

Jag har hört att kaniner kan ha två kullar i magen samtdigt, eller? Honan föder dock alla ungar samtidigt men då är de senare ungarna inte fullt utvecklade..

Tina-lin
0

#2 Då måste hon ha blivit parad två gånger nära inpå varandra för livmodern är inte öppen hur länge som helst. Den sluter sig ju efter ett visst antal dagar, timmar (?) för att äggen ska kunna utvecklas.

BlackTear
0

#3: Så kanske det är :P Jag har ingen aning, det är bara något jag hört ^^

Tina-lin
0

#4 Jag vet att på hundar är det så att tiken kan bli parad tidigt i löpet och sedan typ fyra dagar senare och bli dräktig från varje parning- då föds ungarna på samma dag men de är lika gamla då äggen inte börjar utvecklas förrän livmodern stängt sig. (något sånt är det i alla fall) Så ungarna blir lika gamla trots att parningarna skett vid olika tillfällen. Men så länge som två veckor det går inte.

Hoppas du förstod :P

senna
0

tack, tina-lin för intressanta svar. nu har jag lärt mig något extra. ^^

tack du också, Blacktear. :)