Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1704 ggr
Tina-lin
0

Blandfoder=godis

Här kan vi föra diskussionen om blandfoder då det tydligen är något som inte är tillåtet att ta upp i andra diskussioner.

Fakta är att blandfoder är som godis, det tillför inte de viktiga vitaminer som är bra för kaniner. Utan det gör att kaniner blir överviktiga och även om det inte syns utanpå så bildas det fett inuti kroppen som kan leda till blodproppar =döden, hjärtproblem =döden, hjärtsvikt= döden.

Jag föstår att det är svårt att veta. Jag gav själv mina kaniner blandfoder när jag var yngre för att jag ej visste om detta. När jag fick höra hur dåligt det var så började jag köpa pellets istället. Men hur kan man medvetet välja att ge sin kanin blandfoder när man fått höra hur dåligt det är? Det förstår inte jag.

Visserligen är det upp till var och en vad man ger sin kanin men att ge blandfoder är ett väldigt dåligt val. Pellets är inte alls dyrt, vill du variera så variera grönsakerna istället.

twinnie
0

Jättebra! Har inget mer att tilägga då jag tycker du fick med allt viktigt :)

Lippo
0

Bra att du klargör det :) För tillfället har jag en pellets som mamma har köpt hem som inte har ngt märke. Men är olika pellets olika bra?

Tina-lin
0

#1 Tack! Blev så irriterad i den andra tråden :P

twinnie
0

#2 Ja, det kan skilja ganska mycket, men pellets är pellets och blandfoder är blandfoder. Inte att förglömma ;) Två helt olika sorters mat & all pellets är nyttigare än blandfoder :)

Jennie104
0

Jätte bra Tina att du tog upp detta! Tycker du fick med allt!

Jag gav Jappo blandfoder i början Sen så Berättade Bejja varför man inte skulle använda blandfoder så då sa jag det till Mamma, Så nu har vi pellets ;)

[Liinda]
0

Måste bara tillägga att fett är ju faktiskt bra i små mängder, så det är ju knappast någon synd att ge lite någongång som godis. Jag ger min kanin gnagarbladning nu för att han är i väldigt stort behov att gå upp i vikt.

Trasdockaa
0

Bra tina! Ja herre jösses, du vet ju hur mitt temperament är, min stupin är så kort att försöker att inte ens läsa sådana trådar :P

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Lippo
0

#4, Okej, för på den jag har står det bara "pellets" på. Ja det är ju sant :) Hoppas det är okej att jag frågar, vart köper man Lottie/stampe pellets? Har letat som en tog överallt men kan inte hitta det :/

Tina-lin
0

#6 Ja visst men det finns annat man kan ge som är fett. Det är inte bra att ge för att kaninen ska gå upp i vikt, då är det bättre att blanda i solrosfrön och havre.

Vill man som människa gå upp i vikt äter man ju knappast godis istället för mat.

twinnie
0

#7 Haha, jag borde nog egentligen inte ens gå in på trådarna heller, men det kliar för mkt i fingrarna på mig (A)

#8 Lottie brukar finnas på ICA Maxi i små förpackningar & i stora på granngården. De har även stampe & carrier. :)

Julliz
0

#8 Granngården/Lantmännen brukar ha.

Tina-lin
0

#7 Nej jag vet, men jag är som Matilda för nyfiken för att inte gå in och läsa och sen kliar det så i fingrarna…;P

[Liinda]
0

#9 Nej men gnagarbladning är ju inte ens i närheten så onyttigt som människogodis är om man nu ska jämnföra det. Det jag ville säga var bara att man kanske inte ska ge det jämt men någongång ibland är inge farligt. Men solrosfrön är ju typ det gnagarbladningen innehåller, jag tar 3/4 lottie pellets och 1/4 gnagarbladning och blandar.

Trasdockaa
0

#10 Haha, jag förstår vad du menar, fast jag häftade om gallret idag till ena buren som ska säljas på fredag och lyckades häfta mig i pekfingret på högra handen och rev sönder alla andra fingrarna -.- lyckat… men det det ser ju iaf bra ut ;) samtidigt håller det mig borta från att sitta allt för mkt framför daotorn nu för det bultar som fasen och gör ajabaja ont >.<

Tina-lin
0

#5 Det är ju jättebra! Det visar ju på att du kan ta till dig saker och är villig att lära dig, bra! :)

Gucci123
0

Ja, det var bra skrivet. Jag ger min kanin blandfoder på helgerna nu, och tidigare gav jag oftare.. (då jag inte visse att det var farligt, för att min kanin var helt frisk och pigg vad jag kunde se.. Hoppas att fler läser denna tråd då..

Tina-lin
0

#13 För en kanin är det lika onyttigt. Men jag trodde du bara gav blandfoder nu, att blanda ut det är ju i alla fall bättre än att bara ge det!

[Liinda]
0

#17 Nejnej det skulle jag inte vilja göra heller då skulle jag ju gå emot mina egna åsikter som är att tjata på min mamma att sluta ge min lillebror chokladpuffar till frukost :P

twinnie
0

#16 Får man fråga varför du ger din kanin blandfoder på helgerna? Ger du den pellets i veckorna då? För det är inte bra för kaninens mage att behöva ställa om sig hela tiden för ny mat.

flikkan
0

Men kan man inte ge det som godis typ någon gång varannan helg dah? Strumpan får en halv dl blandfoder någon gång i veckan…

twinnie
0

#20 Nej det tycker jag inte. Varför ska du ge det? :)

[Liinda]
0

#20 Om man ger väldigt lite, för om du ger bara ibland och ger så mycket så blir det inget bra för kaninens mage. Eftersom dom är väldigt känsliga för ändring av foder. Vilket kan leda till diarre.

flikkan
0

okej. då slänger jag den påsen ;)

Lippo
0

#10 + 11, okej tack, då ska jag kolla där :)

teddykaniner
0

hej Tina!

Kan du kolla dina e-post nu?

Jag har skickat ett ganska så viktigt meddelande till dig.)

mvh.Jenny

Med vänlig hälsning,
Jenny

Jojsan
0

#0 Väldigt bra skrivet

Jag hade också blandfoder till Channie för 3 år sedan.. Fick sedan veta att det inte var bra och det var därför Channie var så överviktig. Nu ger jag vanlig pellets.

Nu när jag tänker efter så har jag nog kvar en burk blandfoder som jag inte tog slut på… Ska leta reda på den och slänga den.

Nilam
0

Jag gav också blandfoder till mina kaniner när jag va liten, min första kanin blev bara 8 år:( Jag hade ju kunnat ha kvar henne mycket längre om någon talat om för mig att det inte va bra. Dock var detta för mååånga år sen och det kanske inte va lika stor kunskap om detta, plus att jag inte hade internet. Nu när ska skaffade kanin igen med flera års paus så tog jag redan på fakta om mat först (och annat) och därför får mina kaniner pellets nu:)

Stort tack till KIF, ni har gett mig mycket kunskap!

KvirrZ
0

#25 det hör inte till tråden, skicka det som PM istället.

- Mvh Emma

Tina-lin
0

#28 Håller med!

PRO_Anders
0

Och med "Blandfoder" menar du…?? Fundersam

JAG blandar mitt foder själv…

Birgit Lundberg blandar sitt foder själv…

Trasdockaa
0

#30 Även jag blandar mitt foder själv, men det hon menar är dessa "gnagarblandningar", "lyxblandningar" som i princip enbart består utav frön, nötter, torkade frukter och annat godis :)

Nilam
0

Sen kan man ju tillägga att de ofta ta överpris för dessa blandfoder påsar.. Så det är ju snällare mot plånboken att köpa pellets, då man ofta kan få lika mycker pellets för mindre pengar. T ex jag köper mitt lösvikt på Fäboden och det kostar ca 8kr/kg, när "lyxblandningen" kostar 24kr/kg.

Feliciaa
0

Jag orkade inte starta ny tråd och när ni ändå pratar om blandfoder och sånt här. så:

Vad är det för skillnad på såna här små smala pellets och "normala" pelletsar? För i blandfoder finns det smala och dem ville Mulle inte äta, men när jag plockade bort dem och hade i "normala" istället så åt han av dem.

Miiah
0

förlåt om jag också snor tråden,
men ni som blandar egen mat,
Vad blandar ni med?

PRO_Anders
0

#34:
JAG kör samma som Birgit Lundblad( med vissa justeringar), du kan läsa om denna "Lundblads foderblandning" på min hemsida,

Länk:

Trasdockaa
0

#35 Även jag kör Birgits, men lägger till mycket mera gott och nyttigt som lätt går att fixa själv om man har lite färre kaniner, desto jobbigare om man har sisådär 20-50 stycken :)

Nilam
0

#33 De större ljusare är c-vitaminpellets, de små, mörka är vanliga.

Emma_B
0

När jag fick min kanin Madde, så använde jag blandfoder, idag är hon jättekraftig. Och det går lixom inte att banta henne trots att hon tävlar i Kaninhoppning.

Clariiz
0

#38; Kört på mycket Motion, och endast hö och vatten? (och självklart grönsaker)

Jag gav blandfoder till mina (familjens) första kaniner. När jag skaffade Ping Pong och Lollipop hade jag doc läst på mer och gav dem pellets =). Dock i förstor mängd så de blev feta i varje fall.. Men nu är de i bra hull =). De andra kaninerna ger jag pellets och i lagom mängd. Man lär sig genom åren :).

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Nilam
0

#39 Man lär sig genom åren. Ja, om man vill;)