Paras
Nu har jag fått beställningar på kaninungar och ska para mina honor. Det är väl bäst att para dem samma dag så att de föder ungefär samtidigt. De bor ihop, mor och dotter.
Tänk på att sära dom.
- Mvh Emma
Varför?

#2 De kan mycket väl bli osams eller rent av aggressiva mot varandra när de får ungar. Ingen bra idé att låta dem gå tillsammans.
Har haft en kull tidigare. Tänkte att de funkar så bra ihop och skulle må bäst om de födde samtidigt, tillsammans.

Det är inte säkert att de föder samtidigt bara för att man parar dom samma dag. Det kan ju ta olika tid. Dessutom, som de andra skriver så blir de agressiva mot andra. De kanske funkar bra ihop, men det

#5 Hur stor är buren? Honor förändras när de har ungar och brukar inte vilja ha en anna hona i samma bur.
De har en jätteinhängnad. Typ 2x3 meter.
putt
Även om du har en stor inhändnad skulle inte jag chansa på att ha dem tillsammans. Det gick tydligen bra en gång? Men det är inte lika med att det går bra nästa gång.
Du bör sära på honorna, dels blir de oftast "sura" under dräktighetens slut= lättare bråk dem emellan. Och sen kan honorna döda sina egna ungar om de känner sig stressade eller hotade av varandra.
Ett litet tips? är att du läser på om Avel och uppfödning innan du parar! Lycka till!
Förra gången vi hade ungar hade vi bara en hona.
#15 Ja men sära på dem den här gången då. Risken att de dödar sina egna ungar eller den andras ungar, eller hamnar i bråk och sårar varandra allvarligt är för stor.

Man bör låta honan vara ifred från andra kaniner när hon har ungar, och den sista veckan som honan är dräktig,^^
Det tror jag inte bör bli några problem. Ungarna kommer att få olika pappor och också olika färger på kullarna.

#19 Varför måste ni prompt ha dem tillsammans? Är det inte bättre att ta det säkre före det osäkra och helt enkelt sätta dem i olika burar? Jag fattar verkligen inte varför de måste bo tillsammans..
#20 Nej inte jag heller. Det låter inte så seriöst att ha dem tillsammans fast risken att de har ihjäl ungarna är så pass stor. Om man ska avla får man väl se till att ha burar så det räcker? Inte för att vara elak men när det handlar om små liv blir i alla fall jag skeptisk.
Som de andra skriver, ni riskerar inte bara ungarnas liv utan även de båda honornas liv. De kan skydda sina ungar så pass mycket att de skadar varandra så rejält att den svagaste av dem avlider.
Ska du/ni promp ha en kull sätt dem för guds skull i olika burar! Och läs på mer om Avel innan.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Nu är de parade båda två. Jag har även särat på dem.

#23 Va bra:) Lycka till med ungarna sen :)